Μηνάς Χατζησάββας: «Ας κάνουμε την Επίδαυρο μουσείο ή μόνο αξιοθέατο…»

  • «Εάν δεν θέλουμε να ανεβαίνουν στην Επίδαυρο αναγνώσεις αρχαίων έργων με σύγχρονη ματιά, ας της αλλάξουμε χρήση. Ας την κάνουμε μουσείο ή μόνο αξιοθέατο για τους τουρίστες που ανεβαίνουν στη θυμέλη και δοκιμάζουν την ακουστική του χώρου…».
  • Λάβρος είναι ο Μηνάς Χατζησάββας, μιλώντας στην «Κ» για τις αντιδράσεις που υπήρξαν από μικρή μερίδα του κοινού της Επιδαύρου την περασμένη Παρασκευή και Σάββατο στην παράσταση «Πέρσες» του Εθνικού Θεάτρου, στην οποία παίζει το ρόλο του Δαρείου. «Οσοι αντιδρούν στις παραστάσεις με σύγχρονη ματιά, ας πάνε στα μπουζούκια», μας είπε, χθες λίγο πριν αρχίσει η πρόβα για την επόμενη παράσταση του θιάσου, στο Αρχαίο Θέατρου του Αργους. Εχουν περάσει 12 χρόνια από την παράσταση των Βακχών σε σκηνοθεσία του Ματίας Λάνγκχοφ από το ΚΘΒΕ. Τότε, από το κοίλον της Επιδαύρου, ο Χατζησάββας – Διόνυσος και οι άλλοι ηθοποιοί άκουσαν το «Σήκω Μινωτή, σήκω Παξινού, να δείτε πού μας κατάντησαν». «Δυστυχώς, αποδεικνύεται ότι ελάχιστα έχουν αλλάξει από τότε. Εκτιμώ πως η συμπεριφορά του κοινού αλλά και παραγόντων του θεατρικού χώρου απέναντι στους ξένους σκηνοθέτες αναδεικνύει τα κόμπλεξ μας και τις εθνικιστικές αντιλήψεις μας. Πιστεύουμε ότι εμείς γνωρίζουμε τον τρόπο που πρέπει να παρουσιάζονται τα αρχαία έργα. Αρα είμαστε αρνητικοί σε κάθε ξένο που παρουσιάζει μια άλλη ανάγνωση από αυτή που θέλουμε και περιμένουμε. Και όμως, στην καριέρα μου έχω συναντήσει σημαντικούς ξένους θεατρανθρώπους, που έχουν μελετήσει βαθιά την ελληνική γραμματεία. Τι ενόχλησε στην παράσταση; Η σύγχρονη ματιά της; Οτι ο Δαρείος και ο Ξέρξης δεν φορούσαν χλαμύδες; Οτι παρουσιάζονταν ως δικτατορίσκοι; Κοιτάξτε γύρω μας ποιοι μας κυβερνούν. Από τον Χίτλερ στον Τσαουσέσκου και τον Μπερλουσκόνι. Γελοίοι μάς κυβερνούν, όπως ο Ξέρξης και ο Δαρείος, που αγκυλώνονται στην εξουσία και την καθεστηκυία τάξη. Γιατί λοιπόν ενοχλεί μια σύγχρονη ανάγνωση των Περσών, όπως αυτή του Γκότσεφ;
  • «Η πρότασή του ήταν μια μεγάλη στιγμή για το θεσμό του Φεστιβάλ Επιδαύρου», λέει ο Μηνάς Χατζησάββας. Ο σημαντικός ηθοποιός είναι απόλυτος, ξεκάθαρος. «Το θέατρο είναι για το σήμερα. Τώρα πρέπει να μας μιλάει ένα κείμενο του Αισχύλου. Μια παράσταση πρέπει να εγείρει ερωτήματα και να επιτρέπει στον θεατή να προβληματιστεί για τη σημερινή κατάσταση. Και αυτό δεν γίνεται με όρους του ’60 και του ’70. Οφείλουμε ως καλλιτέχνες να προχωρούμε την τέχνη. Αλλιώς, ας πάψουμε να υποστηρίζουμε ότι κάνουμε θέατρο και ας λέμε ότι υπηρετούμε ένα μουσειακό είδος», καταλήγει.
  • Αποστολος Λακασας, Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, Πέμπτη, 6 Aυγούστου 2009
Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Σχόλια

  • Μαρια Μακρη  On 19 Αυγούστου, 2009 at 5:27 μμ

    Εγώ ειμαι από τους θεατές που δεν θα έκαναν ποτέ την απρέπεια να φωνάζουν σχόλια στην Επίδαυρο. Ομως ομολογώ πως ,εφυγα απογοητευμένη με τη μιζέρια της σκηνοθεσίας.Οχι γιατί περίμενα χλαμίδες αλλά γιατί η σκηνή έμενε αδειανή με τα 7 κοριτόπουλα κολλημένα το ένα πάνω στο άλλο σε μια ακρη ή χαμένα στο κοίλο.Γιατί ψάχναμε τους πρωτατωνιστες στο δεύτερο διάζωμα ή πίσω από τη σκηνή.Γιατί τα μεγάλα λογια ( ειτε παιδες Ελλ’ηνων…. ) πέρασαν ψιθυριστά και ακαταληπτα κλπ.Αν πει κάποιος πως ακριβώς αυτή τη μιζέρια της εποχής μας ήθελε να δείξει ο σκηνοθέτης απαντώ πως να εξαθλιώνει αυτό ακριβώς το έργο τουΆισχύλου που γράφτηκε για να ανυψώσει τους έλληνες δεν βοηθάει.Ισως αν βγαίναμε από τη παρασταση με μια κάθαρση που ο Αισχύλος ήθελε να αισθανθούμε να σκεφτόμαστε πως ίσως αξίζει να γίνουμε λίγο καλλίτεροι από τη αθλιότητα της καθημερινοτητάς μας.Αυτό για μας που προτιμήσαμε να ταξιδέψουμε από πολύ μακριά…και να μη πάμε στα μποζούκια

Σχολιάστε