16ο ΔΙΕΘΝΕΣ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΧΟΡΟΥ ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ: «Αρωμα» χορού και οικονομικά αδιέξοδα

Μπαλέτο της Λορραίνης
Photo: Laurent PHILIPPE

Ετοιμάζεται να ανοίξει την αυλαία του το «16ο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας». Παρά τις περικοπές, τις συμπτύξεις και τις μειώσεις, που αναγκάστηκε να πραγματοποιήσει λόγω της μηδαμινής επιχορήγησής του από το ΥΠΠΟ, το Φεστιβάλ δεν έκανε καμία έκπτωση στην ποιότητα των παραστάσεων, που παραμένει υψηλή.

Από 15 έως 22/7, σε ανοιχτούς και κλειστούς χώρους της πόλης, θα παρουσιαστούν δέκα παραγωγές από Γαλλία, Βρετανία, Ιταλία, Βέλγιο, Κύπρο, Ισπανία και Ελλάδα. Οπως σημειώνει η καλλιτεχνική διευθύντρια του Φεστιβάλ, Βίκυ Μαραγκοπούλου, «στόχος του προγραμματισμού του Φεστιβάλ παραμένει η ανάδειξη του πολυσύνθετου τοπίου της διεθνούς και ελληνικής δημιουργίας». Ετσι, το φετινό πρόγραμμα περιλαμβάνει:

Στις 15 και 16/7 (10 μ.μ., Αμφιθέατρο Κάστρου Καλαμάτας) φιλοξενείται το «Μπαλέτο της Λορραίνης», μία από τις σημαντικότερες ομάδες χορού στη Γαλλία, γνωστή για τους εξαιρετικούς χορευτές της. Θα παρουσιάσει τρεις χορογραφίες οι οποίες διαγράφουν την πορεία του Ουίλιαμ Φορσάιθ, του χορογράφου που ανέτρεψε τα δεδομένα του σύγχρονου χορού στον 20ό αιώνα. Στο ίδιο πρόγραμμα περιλαμβάνεται και μια παλαιότερη χορογραφία της Μαγκί Μαρέν. Πρόκειται για το «Duo d’Eden» (1986), μια γεμάτη καθαρότητα σύνθεση πάνω στην παραδείσια ένωση του αρσενικού με το θηλυκό.

«Tomorrow in Present Tense», από την Κύπρια χορογράφο, Αλεξάνδρα Βάγερσταλ

Στις 16 και 17/7 (8 μ.μ., Δημοτικό Περιφερειακό Θέατρο Καλαμάτας), σ’ ένα ενιαίο πρόγραμμα, συγκεντρώνονται τρεις χορογραφικές δημιουργίες νέων. Αστεία, απρόσμενη και τρυφερή, η «Καμηλοπάρδαλη» της Λίας Χαράκη είναι μια παράσταση πάνω στη διαμόρφωση της ταυτότητάς μας μέσα από τη ματιά των άλλων. Σε συνεργασία με την πολυτάλαντη περφόρμερ Ελεάνα Αλεξάνδρου, η Λία Χαράκη δημιουργεί μια παράσταση – λεύκωμα, «κεντώντας» την εξέλιξή της πάνω στις αντιδράσεις του κοινού. Για δεύτερη φορά φιλοξενούμενη στο Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας η Ζωή Δημητρίου, μ’ ένα ντουέτο που πραγματεύεται τις πιθανές εκδοχές του τέλους μιας σχέσης, αναζητά τις δυνατότητες εφαρμογής στην κίνηση των «σπουδών» και των δομών σύνθεσης του σύγχρονου συνθέτη Conlon Nancarrow. Στα είκοσι λεπτά πυκνότητας και κινητικής ευφυΐας, τα σώματα ενός άνδρα και μιας γυναίκας πάλλονται κυριολεκτικά στις αντηχήσεις των φράσεων και των διαλόγων που αποτελούν το ηχητικό περιβάλλον του έργου. Τους περικυκλώνουν ξύλινα στεφάνια ρυθμικής, που παρεμβαίνουν στη δράση, άλλοτε βοηθώντας και άλλοτε δυσχεραίνοντας τη θέση τους. Χορογραφία – καλλιτεχνική διεύθυνση: Ζωή Δημητρίου. Ερμηνεύουν: Ζωή Δημητρίου, Ben Mc Ewen, Maisie Whitehead, Νατάσα Αρέθα, Νίκος Δραγώνας. Τέλος, η ομάδα «La Macana», των Αλέξις Φερνάντες και Κατερίνας Βαρέλα, που εμφανίζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα, παρουσιάζει ένα δυναμικό ντουέτο, το οποίο ακροβατεί ανάμεσα στον πόθο, την επιτακτικότητα, τη σύγκρουση και την απώλεια.

Ζωή Δημητρίου
Στις 16/7 (8 μ.μ.) και 17/7 (10 μ.μ.) στο Γυμναστήριο Πολυκλαδικού Λυκείου Καλαμάτας φιλοξενείται ο γνωστός πλέον στο ελληνικό κοινό Γιαν Φαμπρ. Ο ανατρεπτικός, Βέλγος σκηνοθέτης, χορογράφος, εικαστικός και θεατρικός συγγραφέας παρουσιάζει το έργο «Another Sleepy Dusty Delta Day». Κείμενο – σκηνογραφία – σκηνοθεσία: Γιαν Φαμπρ. Χορογραφία: Γιαν Φαμπρ, Ιβάνα Γιόζιτς. Ερμηνεύει η Αρτεμις Σταυρίδη (η παράσταση δημιουργήθηκε αρχικά, το 2008, για την Ιβάνα Γιόζιτς).

Στις 17 και 18/7 (8 μ.μ., Γυμνάσιο Παραλίας) η Κλάουντια Τριότσι, στο έργο «Πάρκο», αποκαλύπτει αυτοσαρκαστικά «τη γυναίκα-μηχανή ως απομονωμένη φρουρό του νοικοκυριού» και καρφώνοντας το βλέμμα στους θεατές τούς σαγηνεύει με την παρουσία της, που θυμίζει την Αννα Μανιάνι και όλες τις γοητευτικές γυναίκες του ιταλικού νεορεαλισμού. Η Κλαούντια Τριότσι εμφανίζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα σε δική της χορογραφία.

Στις 18/7 (10 μ.μ., Αμφιθέατρο Κάστρου Καλαμάτας) η ομάδα «les ballets C de la B» επανέρχεται στην Καλαμάτα και παρουσιάζει το αισθαντικό, σπαραχτικό, αλλά και αισιόδοξο «Out of Context», που ο Αλέν Πλατέλ αφιερώνει στην Πίνα Μπάους. Μεστό, βαθύ, ανθρώπινο, το βλέμμα του Αλέν Πλατέλ αγκαλιάζει την πονεμένη ανθρωπότητα φτάνοντας στα βάθη της ανθρώπινης φύσης. Κανείς δε θα μπορέσει να ξεχάσει τις ομαδικές στιγμές αυτής της παράστασης.

Στις 18/7 (8μ.μ.) και 19/7 (10μ.μ.) στο Γυμναστήριο Πολυκλαδικού Λυκείου Καλαμάτας η Κύπρια χορογράφος, που ζει και διακρίνεται στη Γερμανία, Αλεξάνδρα Βάγερσταλ, έρχεται για δεύτερη φορά στην Καλαμάτα, παρουσιάζοντας το «Tomorrow in Present Tense». Είναι μια παράσταση για τα εσωτερικά σύνορα, στην οποία ο χρόνος παραμένει μετέωρος μέχρι να ταυτιστούν παρελθόν, παρόν και μέλλον. Χορεύουν οι: Ευαγγελία Ράντου, Χρήστος Παπαδόπουλος. Μουσική: Μάριος Τακούσης.

Στις 19/7 (8 μ.μ., Εθνικό Στάδιο Καλαμάτας) τη σκυτάλη παίρνει η ομάδα «Lemurius», που συγκεντρώνει τέσσερις από τους σημαντικότερους χορευτές της χώρας: Γιάννη Μανταφούνη, Κατερίνα Σκιαδά, Νίκο Δραγώνα, Ολια Λυδάκη, οι οποίοι χορογραφούν και χορεύουν. Συμμετέχουν οι μουσικοί: Αντώνης Παλάσκας, Ανδριάνα Τουλιάτου. Με εργαλεία τους το σώμα, το χώρο και τον ήχο, οι «Lemurius» επιχειρούν μια πολυεπίπεδη προσέγγιση και επεξεργασία της έννοιας του χρόνου. Ο χώρος, απογυμνωμένος από σκηνικά, και ο φωτισμός, εξίσου απλός, περιβάλλουν τη λιτή χορογραφική σύνθεση, που στόχο έχει να αναδείξει μια κινησιολογική γλώσσα προσιτή, αλλά συγχρόνως πλούσια εννοιολογικά. Ετσι, η παράσταση εξερευνά την κατάργηση των σκηνικών ορίων μεταξύ θεατή και ερμηνευτή και μοιάζει να κυλά στον πραγματικό και όχι σε θεατρικό χρόνο.

Στις 21 και 22/7 (10 μ.μ., Αμφιθέατρο Κάστρου Καλαμάτας) το «Theatre de Suresnes Jean Vilar», σε χορογραφία του Σεμπαστιάν Λεφρανσουά παρουσιάζει την παράσταση «Ρωμαίοι και Ιουλιέτες». Ο Ρωμαίος και η Ιουλιέτα γνωρίζονται και ερωτεύονται στους παράφορους ρυθμούς του χιπ-χοπ. Το χιπ-χοπ ανακαλύπτει για πρώτη φορά πώς τα σώματα πλησιάζονται, αγαπιούνται και λαβώνονται. Μέσα σε ηλεκτρονικούς ήχους, ο Σεμπαστιάν Λεφρανσουά ξαναζωντανεύει τις μυθικές σκηνές του χορού, του μπαλκονιού και της μάχης Καπουλέτων – Μοντέγων σε μια παράσταση που ακροβατεί ανάμεσα στο χορό και το θέατρο, στον κλασικό Σαίξπηρ και τις ριψοκίνδυνες φιγούρες του χιπ-χοπ, και μας παρασύρει με ένταση στην καρδιά της ιστορίας. «Ενα παζλ, όπως λέει ο χορογράφος, …για τις συγκρούσεις των νέων, τους απαγορευμένους από τους γονείς έρωτες, τις αντιπαλότητες που υπήρχαν από τα βάθη των αιώνων και ακόμα υπάρχουν στα προάστια των πόλεων. Διαφορετικά ψήγματα ιστοριών που μας μοιάζουν. Στον πληθυντικό. Οπως ο τίτλος».

Από τις παράλληλες εκδηλώσεις σημειώνουμε τα δύο κινηματογραφικά αφιερώματα στους σημαντικούς δημιουργούς, που έφυγαν από κοντά μας πέρσι, τον Μερς Κάνιγχαμ και την Πίνα Μπάους.

Στις 20/7 λίγο πριν το ηλιοβασίλεμα, το κοινό θα ξεναγηθεί στoν αρχαιολογικό χώρο της Aρχαίας Μεσσήνης, από τον άνθρωπο που την έφερε στο φως, τον αρχαιολόγο Πέτρο Θέμελη, για να καταλήξει στο Εκκλησιαστήριο του Ασκληπιείου, όπου η Ντόρα Μπακοπούλου θα δώσει ρεσιτάλ πιάνου με έργα Σοπέν. Επίσης, θα πραγματοποιηθεί έκθεση φωτογραφίας του Αλέξανδρου Νιάγκου, από παραστάσεις Ελλήνων χορογράφων, ενώ θα πραγματοποιηθούν σεμινάρια και εργαστήρια σύγχρονου χορού.

Η. ΜΟΡΤΟΓΛΟΥ, ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ, Κυριακή 11 Ιούλη 2010
Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Σχολιάστε