Η οδός, ο τόπος και η διαδρομή του Κ. Π. Καβάφη

  • Ο τίτλος αυτής της «μουσικής προσωπογραφίας του Κ. Π. Καβάφη», όπως χαρακτηρίζεται από τους δημιουργούς της, είναι δανεισμένος από έναν δρόμο: Rue Lepsius. Στον αριθμό 10 αυτού του μικρού δρόμου, στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου, ο Κ. Π. Καβάφης έζησε από το 1907 ώς το 1933. Ο συνθέτης Νίκος Ξυδάκης και ο ποιητής Διονύσης Καψάλης ακολουθούν τα ίχνη, τα βήματα, τις παραλλήλους και τις καθέτους αυτού του δρόμου και στήνουν μια διαφορετική ιδιαίτερη παράσταση, με την οποία θα κλείσουν οι εκδηλώσεις του Φεστιβάλ Αθηνών στο «Σχολείον», στις 14 και 15 Ιουλίου.
  • Πώς ακριβώς, όμως, είναι δομημένη αυτή η πρωτότυπη μουσική προσωπογραφία; «Η ιδέα είναι να έχει ο θεατής μια αίσθηση από την πραγματική ζωή του τόπου που έζησε ο Καβάφης. Ο στόχος και της μουσικής και των ποιημάτων ήταν να φέρουμε πιο κοντά την αίσθηση ενός όχι τυχαίου ανθρώπου», λέει στην «Κ» ο Διονύσης Καψάλης. «Είναι σαν μία αφήγηση όπου και τα λόγια και η μουσική αφηγούνται μία ιστορία που έχει βάθος και πολλά επίπεδα. Είναι η ιστορία ενός ανθρώπου και ενός τόπου», συνεχίζει. Γι’ αυτό τον λόγο θα υπάρχουν στη σκηνή του «Σχολείου» επτά βιολοντσέλα της Οπερας του Καΐρου και η Ορχήστρα Κλασικής Αραβικής Μουσικής Al Mahabba, υπό τη διεύθυνση του Δημήτρη Μπουζάνη. Στο πλαίσιο της αφήγησης του τόπου και της ζωής του Καβάφη, το μόνο καβαφικό ποίημα που θα παρουσιαστεί στην παράσταση μελοποιημένο από τον Νίκο Ξυδάκη θα είναι από τα λιγότερο γνωστά του, τα ανέκδοτα. Αναφέρεται στη ζωή των ανθρώπων της Αιγύπτου, έχει τίτλο «Σαμ Ελ Νεσίν» και αφηγείται μιαν ανοιξιάτικη παλλαϊκή γιορτή της Αιγύπτου.
  • Η ιδέα αυτής της προσέγγισης του Κ. Π. Καβάφη ξεκίνησε το 2003 με αφορμή τα 70 χρόνια από τον θάνατό του και τα 140 από τη γέννησή του. Τότε, είχε εκδοθεί το βιβλίο «Στον τάφο του Καβάφη», του Διονύση Καψάλη με ποιήματα που προσωπογραφούν τον Αλεξανδρινό ποιητή. «Είναι κάποια κομμάτια στα οποία ενσωματώνονται απόηχοι των καβαφικών ποιημάτων και κυρίως, είναι η αφήγηση σε στίχο διαφόρων περιστατικών της ζωής του. Ουσιαστικά, είναι ένα παρατεταμένο επιτύμβιο». Το μεγαλύτερο μέρος της μουσικής του Νίκου Ξυδάκη είναι καινούργιο και γράφτηκε με αφορμή την παραγωγή του Φεστιβάλ Αθηνών. «Τότε, είχε φτιαχτεί ένας καμβάς που είχε κενά στοιχεία και τώρα συμπληρώθηκε», μας εξηγεί ο Διον. Καψάλης.
  • Σκηνοθεσία Μάρθας Φριντζήλα, σκηνική επιμέλεια Αγγελου Μέντη, ερμηνεύουν Τάσης Χριστογιαννόπουλος, Νίκος Ξυδάκης. Αφηγούνται ο Διονύσης Καψάλης και ο Δημήτρης Μαρωνίτης. Στις 14 και 15 Ιουλίου στο «Σχολείον».
  • Της Ολγας Σελλα, Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, 11/7/2009
Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Σχολιάστε