Μικρή ελεγεία στον Νίκο Βασταρδή

Η φιλία μας ξεκίνησε το 1992. Εξ αρχής κατάλαβα ότι επρόκειτο για μια ιδιότυπη και ίσως μοναδική περίπτωση ανθρώπου και καλλιτέχνη. Ο Νίκος Βασταρδής δεν ήταν απλώς ένας επιζών της «παλιάς φρουράς» του θεάτρου μας, εκείνης της φοβερής και ανεπανάληπτης προπολεμικής γενιάς. Ήταν η ενσάρκωση ενός «είδους» που δεν υπάρχει πια, όταν τέχνη και ζωή «ζυμώνονται» μαζί και πλάθονται, σε σημείο να μην ξεχωρίζουν η μία από την άλλη. Ήταν όλοι οι ρόλοι που είχε παίξει και συγχρόνως ήταν ο εαυτός του ακέραιος που μπορούσε να κοιτάζει «απ’ έξω» κριτικά την πορεία του στη σκηνή, να τη σχολιάζει και να την περνά στους νεαρούς φοιτητές του ως μάθημα ήθους: ένας δάσκαλος με όλη τη σημασία της λέξης. Δεν ήταν διόλου τυχαίο ότι τον λάτρευαν. Μαζί με μια σειρά άλλη σπουδαίων συνεργατών του, το ίδιο αφοσιωμένων στο έργο τους.

Η αγάπη του για το κλασικό θέατρο, για την αρχαιοελληνική τραγωδία, για τον Σαίξπηρ, για τον Γκολντόνι, για τον Ίψεν, τον Τσέχωφ, αλλά και για τους νεότερους, τον Μάτεσι, τον Ξενόπουλο, τον Χρηστομάνο, τον Καμπανέλλη, δεν δεχόταν συμβιβασμούς. Μπορώ να καταθέσω ότι κανείς δεν τους γνώριζε τόσο καλά σε βάθος και κανείς δεν μπορούσε να μεταδώσει την αλήθεια τους καλύτερα από εκείνον.

Δεν ήταν θεωρητικός, είχε μάθει το θέατρο «στο σανίδι» και διέθετε μια σπάνια «παιδαγωγική»: δεν είχε προσβάλει ποτέ τα «παιδιά» του. Χαμογελούσε συγκαταβατικά στα όποια «λάθη» τους, τα «έπαιρνε από το χέρι», τα οδηγούσε με απέραντη υπομονή και κατανόηση. Η σχολή που ίδρυσε, το «Θεμέλιο», με καλούς συνεργάτες, έβγαζε και βγάζει ακόμη έτοιμους ηθοποιούς που ξεχωρίζουν στους μεγάλους ρόλους. Μια ολόκληρη σειρά από αυτούς λαμπρύνει σήμερα το θέατρό μας.

Μέσα σε συνθήκες δύσκολες, αντίξοες και σκληρές, ενός κάποτε αθέμιτου ανταγωνισμού, με εμψυχωτή τον ίδιο, το «Θεμέλιο» κέρδισε το στοίχημα. Έχοντας για κύριο στόχο πάντα το στερέωμα της αρχαιοελληνικής τραγωδίας, που είναι το θεμέλιο της παιδείας μας. Σε χαλεπούς καιρούς, όταν οι επιτήδειοι των διεθνών και εγχώριων «αγορών» πασχίζουν μέρα – νύχτα να μεταβάλουν τη χώρα σε απέραντο μαυσωλείο νεκρών ψυχών, αφήνοντας να πεθάνει από οικονομική ασιτία και το θέατρο, το «Θεμέλιο» επέμενε. Η διαβόητη Θάτσερ το είχε πει πρώτη: «Το θέατρο είναι φύσει επαναστατικό και δεν έχουμε κανένα λόγο να το στηρίξουμε!». Δεν θα περάσει όμως το γινάτι ούτε σ’ εκείνη ούτε σε κανέναν από τους ομοίους της. Δεν θα τους το επιτρέψουμε!

Στο τελευταίο ταξίδι του Νίκου, ο νεαρόκοσμος που τον συνόδευσε, μέσα σε πλήρη απουσία του επίσημου κράτους, με πρόσωπα σοβαρά και λυπημένα, με λουλούδια στα χέρια, φωνάζοντας «άξιος», είναι μια εγγύηση ότι όλα αυτά τα ολέθρια σχέδια δεν θα περάσουν. Καλό ταξίδι, Νίκο.

Λέανδρος Πολενάκης

Η ΑΥΓΗ: 25/03/2012

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Σχόλια

  • dirty chat  On 24 Ιουλίου, 2013 at 4:05 πμ

    Generally I do not read post on blogs, however I wish to say that
    this write-up very pressured me to check out and do it!
    Your writing taste has been surprised me. Thank you, quite great post.

  • Werner  On 18 Δεκεμβρίου, 2013 at 3:20 μμ

    I was suggested this website by way of my cousin.

    I am no longer positive whether or not this publish is written by means of him as no one else
    know such detailed about my difficulty. You are incredible!
    Thank you!

  • web page  On 18 Δεκεμβρίου, 2013 at 7:28 μμ

    Hi there to all, how is the whole thing, I think every one is getting more from
    this site, and your views are nice designed for new viewers.

  • web site  On 20 Δεκεμβρίου, 2013 at 8:55 πμ

    If you are going for most excellent contents like me, only
    pay a quick visit this website all the time since it offers
    feature contents, thanks

  • Ramona  On 5 Ιανουαρίου, 2014 at 1:34 μμ

    Hey there just wanted to give you a quick heads up and let you know a few of the images
    aren’t loading properly. I’m not sure why but I think
    its a linking issue. I’ve tried it in two different browsers and both show the same outcome.

Σχολιάστε