ΕΠΙΔΑΥΡΟΣ… Οι Ορνιθες θύμισαν κόμικς

  • 4.000 θεατές είδαν το έργο του Αριστοφάνη να «συναντά» τον Τιμ Μπάρτον και την επιστημονική φαντασία. Ακυρώθηκε λόγω βροχής η παράσταση του Σαββάτου

Εικόνες μιας μεγαλούπολης, ενός βιομηχανικού κόσμου «έδεσαν» με την ποίηση του Καρυωτάκη στις «Ορνιθες» του ΔΗΠΕΘΕ Κρήτης που «έκλεισαν» τα φετινά Επιδαύρια

Εικόνες μιας μεγαλούπολης, ενός βιομηχανικού κόσμου «έδεσαν» με την ποίηση του Καρυωτάκη στις «Ορνιθες» του ΔΗΠΕΘΕ Κρήτης που «έκλεισαν» τα φετινά Επιδαύρια

«Σημασία έχει να παραμένεις άνθρωπος/Θα την αλλάξουμε τη ζωή!…». Οι στίχοι της Κατερίνας Γώγου από το ποίημα «Θα ‘ρθει καιρός» έγραψαν το φινάλε των αριστοφανικών «Ορνίθων», την Παρασκευή το βράδυ στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου, παραγωγή του ΔΗΠΕΘΕ Κρήτης. Με αυτή την παράσταση, που χειροκρότησαν περίπου 4.000 θεατές στο κοίλον, οι οποίοι αψήφησαν τη βροχή που είχε πέσει νωρίτερα, ολοκληρώθηκαν τα φετινά Επιδαύρια. Το Σάββατο, λόγω της ισχυρής βροχόπτωσης στην περιοχή, έως και μισή ώρα πριν από την έναρξη, η παράσταση ματαιώθηκε. Είκοσι πόντοι νερού είχαν καλύψει την ορχήστρα και, παρά τις προσπάθειες των ανθρώπων του φεστιβάλ (αλλά και της Πυροσβεστικής), ήταν αδύνατον να «στεγνώσει» το θέατρο. Ετσι τα «πουλιά» ανανέωσαν το ραντεβού τους με το κοινό, στις 27 και 28 Αυγούστου, στο Ηρώδειο.

Ενας κόσμος οργουελικός, άγριος, επιθετικός, ομοιόμορφος, με σφιχτά μαύρα κοστούμια και βαλίτσες ξεχύθηκε στην ορχήστρα (χορογραφίες Κυριάκος Κοσμίδης), υπό τους ήχους του «Only an expert» της Λόρι Αντερσον, την ώρα που ένα πουλί με μεγάλα ασημένια μεταλλικά φτερά και βλέμμα αρπακτικού, στην κορυφή του τεράστιου, μισογκρεμισμένου στο κέντρο, τοίχου του (ωραίου) σκηνικού, (Μανόλης Παντελιδάκης), παρακολουθεί τα τεκταινόμενα. Εικόνες μιας μεγαλούπολης, ενός βιομηχανικού κόσμου, προβάλλονται στον τοίχο, όταν η ποίηση του Κώστα Καρυωτάκη δίνει το εναρκτήριο λάκτισμα: «Θέλω να φύγω πια από δω, θέλω να φύγω πέρα, σε κάποιο τόπο αγνώριστο και νέο…», λέει ο Ανθρωπος-Πουλί του Βαγγέλη Χατζηνικολάου, ο λόγος του οποίου ακούγεται σαν μια σύγχρονη παράβαση μέσα στο έργο. Τα αποσπάσματα από σύγχρονα κείμενα, προσεκτικά επιλεγμένα, έδεναν με τη φουτουριστική όψη της παράστασης, στη μαξιμαλιστική ανάγνωση της κωμωδίας με τη σκηνοθετική υπογραφή του Γιάννη Κακλέα. Ολα στον υπερθετικό, στην υπερβολή τους, στον απόλυτο πλουραλισμό, στο… κόκκινο, όπως το βασικό χρώμα πολλών κοστουμιών των «Ορνίθων» (Βάλια Μαργαρίτη, Μανόλης Παντελιδάκης), ήταν το «μότο» του ανεβάσματος, όπου η επιστημονική φαντασία κι ο Τιμ Μπάρτον, τα κόμικς και το ραπ, ευελπιστούσαν να συναντηθούν (ή έστω να λειτουργήσουν αντιστικτικά) με τη μελωδία και το «όνειρο» του Μάνου Χατζιδάκι. Μόνο που η Νεφελοκοκκυγία του Χατζιδάκι απαλή, αέρινη, φτιαγμένη με νότες, έχει από μόνη της τη δική της ποίηση, τη δική της φαντασία, τη δική της ουτοπία, και δεν χρειάζεται πολύχρωμες περούκες, πλάσματα ονειροφαντασίας και κόκκινα, μπλε, ατσάλινα, φτερά για να πετάξει. Ο Σταύρος Σιόλας, πάντως, που κλήθηκε να ερμηνεύσει κομμάτια ιστορικά, όπως το «Ω καλή μου ξανθιά» ή τους «Κύκνους» (γιατί η «Πάροδος» και το «Φίλτατε μου γεροντάκο» ακούστηκαν ηχογραφημένα από την αυθεντική ηχογράφηση του 1965) υπήρξε άψογος.

Μέσα σε όλο αυτό το «πολύ» θα μπορούσε να έχει χαθεί ο λόγος. Χάρη στους πρωταγωνιστές, ένα δεμένο δίδυμο, Βασίλη Χαραλαμπόπουλο (Πεισθέταιρο) και Οδυσσέα Παπασπηλιόπουλο (Ευελπίδη) ακούστηκε, αν και αρκετά πειραγμένος (απόδοση κειμένου Γιάννης Κακλέας) και με κάποιες επικαιρικές παρεμβάσεις («μπορεί να χρωστάς λεφτά, κανένα χαράτσι, κανένα τέλος επιτηδεύματος», «δώσε ένα ολυμπιακό ακίνητο, ένα οικοπεδάκι παραλίμνιο»).

– Λόγω ακύρωσης της παράστασης το Σάββατο, η επιστροφή των χρημάτων για όσους προμηθεύτηκαν εισιτήρια από τα εκδοτήρια της Πανεπιστημίου 39, τα καταστήματα Public και τα βιβλιοπωλεία Παπασωτηρίου θα γίνεται από σήμερα στα κεντρικά ταμεία (και τα ταμεία της Επιδαύρου). Για όσους προμηθεύτηκαν εισιτήρια μέσω Ιντερνετ ή τηλεφωνικά, η επιστροφή θα γίνει αυτόματα. Οσοι παρέλαβαν τα εισιτήριά τους από κρατήσεις και δεν τα έχουν επιστρέψει, θα πρέπει να τα επιστρέψουν στην Πανεπιστημίου 39. Η προθεσμία ακύρωσης είναι μέχρι τις 27 Αυγούστου.

Δέκα χρόνια μετά

Eδώ και μία δεκαετία (από το 2002, οπότε ματαιώθηκε ο «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή από το «Θέατρο Τέχνης», σε σκηνοθεσία Μίμη Κουγιουμτζή) είχε να συμβεί κάτι ανάλογο, να ματαιωθεί παράσταση, λόγω βροχής, στην Επίδαυρο. Τότε είχε διακοπεί και η πρώτη παράσταση, αφού, όσο περνούσε η ώρα, η βροχή δυνάμωνε. Το 2007 είχε ματαιωθεί η παράσταση του Σαββάτου με τις «Ευτυχισμένες μέρες» του Σάμιουελ Μπέκετ με τη Φιόνα Σο, λόγω, όμως, των καταστροφικών πυρκαγιών στην Πελοπόννησο.

ΑΝΤΙΓΟΝΗ ΚΑΡΑΛΗ, ΕΘΝΟΣ, 13/8/2012

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: