Ενας καταραμένος ήρωας

ΣΤΟ ΙΔΡΥΜΑ «ΜΙΧΑΛΗΣ ΚΑΚΟΓΙΑΝΝΗΣ»

  • Τα «Ασματα του Μαλντορόρ» του Κόμη του Λωτρεαμόν ζωντανεύουν στη σκηνή, με φόντο μια εγκατάσταση 300 τετραγωνικών μέτρων

Ο Κρις Ραντάνοφ πρωταγωνιστεί στα «Ασματα του Μαλντορόρ» που κάνουν πρεμιέρα απόψε

Ο Κρις Ραντάνοφ πρωταγωνιστεί στα «Ασματα του Μαλντορόρ» που κάνουν πρεμιέρα απόψε

Ο Κόμης του Λωτρεαμόν αποτελεί μία από τις σκοτεινότερες και σπουδαιότερες φιγούρες της παγκόσμιας λογοτεχνίας. Γεννημένος το 1846 στην Ουρουγουάη από πλούσια οικογένεια Γάλλων, ο Ιζιντόρ Ντυκάς -όπως ήταν το πραγματικό του όνομα- κατάφερε μόλις στα 24 του να ολοκληρώσει τα «Ασματα του Μαλντορόρ» και να πεθάνει. Τα «Ασματα του Μαλντορόρ», το βαθύ αυτό ποιητικό έργο μιας καταραμένης ιδιοφυΐας, δεν εκδόθηκε ποτέ ενόσω ο δημιουργός του βρισκόταν στη ζωή, καθώς θεωρήθηκε από τους υποψήφιους εκδότες της εποχής προκλητικό και ικανό για ποινικές διώξεις. Χρειάστηκε μισός αιώνας για να ανακαλυφθεί -σχεδόν τυχαία- η μυθική προσωπικότητα του Λωτρεαμόν από τους Σουρεαλιστές το 1917, οι οποίοι και θα τον χρίσουν αμέσως πρόδρομό τους εξαιτίας αυτού και μόνο του συγκλονιστικού του έργου. Η «Βijoux de Kant», αποτίοντας φόρο τιμής στον καλλιτέχνη, παρουσιάζει την παράσταση «Lautreamont – Maldoror: Eγκώμιο μιας μεταμόρφωσης», βασισμένη στα «Aσματα του Μαλντορόρ» του Κόμη του Λωτρεαμόν, από απόψε έως την ερχόμενη Δευτέρα στο Υπόγειο Γκαράζ του «Ιδρύματος Μιχάλης Κακογιάννης».

Μέσα από μια σκηνική εγκατάσταση 300 τετραγωνικών μέτρων και έναν ήρωα που έχει επιλέξει την «αιώνια αϋπνία» ως στάση ζωής, η «Bijoux de Kant» και ο Κρις Ραντάνοφ (που πρωταγωνιστεί στην παράσταση) διερευνούν τα όρια της συνάντησης ηθοποιού και κειμένου σε μια απογυμνωμένη θεατρική συνθήκη διαρκούς μεταμόρφωσης. Τι σημαίνει να είναι κανείς ξένος; Αιωρούμενος μεταξύ μιας ταυτότητας που απλώς γράφει «άλλος» και της επιθυμίας για μεταμόρφωση που θα τον οδηγήσει μακριά από όλα αυτά που μοιάζουν «ξένα», βιώνοντας τη ανείπωτη μοναξιά της «διαφοράς» και την αγαλλίαση στην ιδέα μιας πιθανής «ομοιότητας», ο ήρωας – Λωτρεαμόν σηκώνει το χέρι του για να δείξει τον έναν κατάμαυρο κύκνο στο κοπάδι και στέκεται όρθιος για να εξηγήσει τι συμβαίνει όταν η «μεταμόρφωση» είναι «επιλογή», σύμφωνα με τον Γιάννη Σκουρλέτη, υπεύθυνο για τη σκηνοθεσία και τη σκηνογραφία της παράστασης.

«Εμβαθύνουμε στη μισανθρωπία που γεννάται στην καρδιά ενός ανθρώπου από τη μοναξιά που βιώνει εξαιτίας του εκτοπισμού του από την υπόλοιπη κοινωνία», τονίζει ο ίδιος. «Κύριο εργαλείο της παράστασης σε αυτήν την αναζήτηση είναι το σώμα: το σώμα του ήρωα. Ενα σώμα το οποίο παλεύει να άρει τη διαφορετικότητά του, γι’ αυτό και μεταλλάσσεται διαρκώς, για να ξεφύγει από ό,τι το περιορίζει – ακόμα κι από τον ίδιο του εαυτό».

Ποιο είναι το κυρίαρχο χαρακτηριστικό του ήρωα; «Η συνεχής μεταμόρφωση. Ο ήρωας επιδιώκει την αδιάκοπη μεταμόρφωσή του, με σκοπό να καταφέρει να μετατραπεί σε ένα ον ιδανικό για τον ίδιο, ένα όν τελικό, »τέλειο» – ένα ον που να ξεπερνά τον άνθρωπο, αρχετυπικό. Στην προσπάθειά του έχει απέναντι όλη την κοινωνία, γι’ αυτό και περνά από τη μια μεταμόρφωση στην άλλη με τρόπο αλγεινό, ενώ ποτέ δεν λαμβάνει την ανακούφιση μιας ολοκληρωτικής κάθαρσης, αφού κάθε του αλλαγή παραμένει ημιτελής».

Είναι καταδικασμένος, εντέλει, ο ήρωας; «Είναι καταδικασμένος να »γίνει» κάτι. Να φτάσει τη μεταμόρφωσή του έως σε ένα τέλος. Να τελειώσει το σόου του ζωντανός».

Η μετάφραση είναι του Στρατή Πασχάλη, η μουσική του Κώστα Δαλακούρα, σε προσαρμογή κειμένου – δραματουργίας Γιώργου Λαγουρού. Γλυπτική: Περικλής Πραβήτας.

  • «Ζωή σαν τραύμα» 
    «Ωστόσο δεν παραπονιέμαι. Δέχτηκα τη ζωή σαν τραύμα κι απαγόρευσα στην αυτοκτονία να θεραπεύσει την ουλή. Θέλω να βλέπει ο Δημιουργός την κάθε στιγμή της αιωνιότητάς του, εμένα, το χαίνον ρήγμα. Είναι η ποινή που του επιβάλλω. Τα άλογα δεν πρέπει να ακούσουν αυτά που λέμε. Θα μπορούσαν ίσως και να μας καταλάβουν, αγαπημένε γυιε του ωκεανού. Κακό δικό τους – γιατί θα υπέφεραν ακόμα πιο πολύ! Τα άλογά μας κάλπαζαν κατά μήκος της όχθης, σα να δραπέτευαν απ’ το βλέμμα του ανθρώπου». «Ασματα του Μαλντορόρ»

ΑΝΤΙΓΟΝΗ ΚΑΡΑΛΗ, ΕΘΝΟΣ, 5/6/2012

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: