Επιχορηγήσεις με πόιντ σίστεμ

  • Ο ΓΕΡΟΥΛΑΝΟΣ ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΕ ΑΠΟ ΕΝΑ ΜΠΑΡ-ΡΕΣΤΟΡΑΝ ΤΗ ΝΕΑ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΤΟΥ ΓΙΑ ΤΟ ΘΕΑΤΡΟ

 

  • Της ΕΛΕΝΑΣ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ
  • Ελευθεροτυπία, Τρίτη 31 Μαΐου 2011

Βαθμολογική κλίμακα αξιολόγησης (point system). Εμφαση στους νέους δημιουργούς. Στήριξη του νέου ελληνικού έργου. Προώθηση της κινητικότητας των θιάσων εντός και εκτός συνόρων. Επιχορηγήσεις προγραμματικού χαρακτήρα, από ‘δώ και πέρα.

Σ’ αυτά τα σημεία εστιάζει ο υπουργός Πολιτισμού, Παύλος Γερουλάνος, τη νέα πολιτική του για το θέατρο -καταρτίστηκε με τη βοήθεια των Θωμά Μοσχόπουλου, Ματίνας Καλτάκη και Δήμητρας Κονδυλάκη, αφού προηγήθηκε δημόσια διαβούλευση. Ωστόσο οι χθεσινές ανακοινώσεις του έκρυβαν και μια «ψυχρολουσία» για όσους επιχορηγούνται χρόνια. Για τη σεζόν που τελειώνει (2010-’11) δεν θα πάρουν δεκάρα!

Και μπορεί ο υπουργός να δήλωσε εκ των υστέρων πως η απόφασή του «έχει πολιτικό κόστος και το δέχομαι», αλλά επί τόσους μήνες ο ίδιος είχε αρνηθεί να συναντήσει ή να ξεκαθαρίσει τη θέση του στους ενδιαφερομένους. Τι απαντά σ’ αυτό;

«Δεν υπήρξε σχετική προκήρυξη για τη σεζόν 2010-’11». Και επίσης: «Δεν ήθελα να δώσω συνέχεια σε πολιτικές που εφαρμόζονταν μέχρι σήμερα και βασίζονταν στις προσωπικές σχέσεις. Τι νόημα θα είχε να κλειστώ σε ένα δωμάτιο με κάποιους επιχορηγούμενους και να κερδίσω την εύνοιά τους; Υπήρχε η νοοτροπία ότι τα χρήματα έρχονται διά μαγείας και έτσι μοιράζονται. Εγώ θέλησα να προωθήσω μια διαδικασία ανοιχτή και διαυγή». Το ερώτημα, βέβαια, γιατί απέφυγε την έγκαιρη προειδοποίηση παραμένει αναπάντητο…

Από ‘δώ και πέρα, λοιπόν, οι επιχορηγήσεις δεν θα έχουν απολογιστικό, αλλά προγραμματικό χαρακτήρα. «Ηταν πάγιο αίτημα όλου του θεατρικού κόσμου», εξήγησε ο υπουργός Πολιτισμού. «Από κάπου έπρεπε να ξεκινήσουμε. Δεν θα μπορούσαμε να δώσουμε ξαφνικά φέτος διπλά χρήματα και γι’ αυτήν και για την επόμενη σεζόν», υποστήριξε, τονίζοντας παράλληλα πως «έχει εξασφαλίσει» ένα με ενάμισι εκατομύριο ευρώ για την εξόφληση των παλαιότερων υποχρεώσεων του υπουργείου απέναντι στους επιχορηγούμενους (αφορούν υπόλοιπα από τη σεζόν 2008-2009 και το 30% του 2009-2010).

Τα 2,5 εκατομμύρια ευρώ από το φετινό προϋπολογισμό του ΥΠΠΟΤ θα αφορούν τη σεζόν 2011-2012. Οι ενδιαφερόμενοι θα πρέπει να υποβάλουν (από 6/6 έως 10/7) τις αιτήσεις τους διαδικτυακά (http://drasis. culture.gr), αφού θα εγγραφούν στο Μητρώο Πολιτιστικών Φορέων του ΥΠΠΟΤ. Τις αιτήσεις θα κρίνει επιτροπή -που αρχίζει να συστήνεται από σήμερα. «Διαφάνεια και λογοδοσία» είναι το υπουργικό μότο. Ετσι, μπορεί η πρώτη δόση να δίνεται «το συντομότερο δυνατόν», η τρίτη και τελευταία όμως θα καταβάλλεται μετά την υλοποίηση και αφού θα έχει προηγηθεί καλλιτεχνικός και οικονομικός έλεγχος.

Το «εργαλείο» που ανακοινώνει διαθέτει συγκεκριμένα κριτήρια αξιολόγησης, τα οποία αντιστοιχούν σε εκατονταβάθμιο point system. «Εάν κρίνεις τις παραγωγές εκ των υστέρων, δεν μπορείς να έχεις πολιτική για το θέατρο», υποστηρίζει ο Π. Γερουλάνος. Τα θεατρικά σχήματα διαχωρίζονται σε τρεις κατηγορίες. Ανάλογα με το αν έχουν 1 έως 5 χρόνια παρουσίας, 5 έως 10 ή περισσότερα από 10.

Τα έξι προγράμματα υποστήριξης αφορούν:

* ΘΕΑΤΡΙΚΗ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ: Μεταξύ 25.000-75.000 ευρώ θα δίδονται για μία παράσταση. Ενίσχυση που δεν θα ξεπερνά το 40% του συνολικού προϋπολογισμού της, εκτός εάν ανήκει σε σχήμα παρουσίας 1-5 ετών, οπότε μπορεί να φτάνει έως 80%.

* ΡΕΠΕΡΤΟΡΙΟ/ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ (3-5 ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ): Δίνονται από 70.000-120.000 ευρώ που μπορούν να αντιστοιχούν μέχρι στο 40% του συνολικού προϋπολογισμού του προγράμματος. Θα ισχύουν όμως και κριτήρια παραγωγής (π.χ. παραγωγή που θα δώσει παραστάσεις στην περιφέρεια, θα αποσπάσει έως 20 βαθμούς), αλλά και καλλιτεχνικά. Μια τρίτη κατηγορία κριτηρίων αποτελούν «η ταυτότητα και η καλλιτεχνική πορεία μέχρι σήμερα». Διαφορετικά είναι τα κριτήρια αξιολόγησης παιδικού θεάτρου.

* ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΡΑΜΑΤΟΥΡΓΙΑ: Εως 15.000 ευρώ διεκδικεί όποιος θίασος ανεβάσει έργο διακεκριμένο στα Κρατικά Βραβεία Συγγραφής Θεατρικών Εργων. Ενώ έως 20.000 εάν αναθέσει σε κάποιον από τους βραβευθέντες τη συγγραφή νέου έργου. Επιδοτούνται επίσης η έκδοση και η μετάφραση των έργων αυτών.

* ΔΡΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟ ΘΕΑΤΡΟ: Οπως εργαστήρια, εκπαιδευτικά προγράμματα, συναντήσεις, φεστιβάλ κ.λπ. Βασικό κριτήριο είναι να έχουν εξασφαλιστεί και άλλοι πόροι.

* ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΩΝ: Την πρόσκληση σε διεθνείς οργανώσεις θα την εξασφαλίζουν μόνοι τους. Το ΥΠΠΟΤ όμως, σε συνεργασία με το Ελληνικό Ιδρυμα Πολιτισμού και τον ΕΟΤ, θα βοηθά στην προβολή τους και θα εξασφαλίζει τα αεροπορικά εισιτήρια ή μέρος τους.

* ΧΩΡΟΣ: Η αρχή έγινε πιλοτικά με το Τάε Κβον Ντο. Το ΥΠΠΟΤ αναζητεί κι άλλους χώρους, τους οποίους οι ενδιαφερόμενοι θα διεκδικούν μέσω της διαδικτυακής Πύλης Πολιτιστικών Φορέων με σειρά προτεραιότητας.

info: Οι διαμαρτυρόμενοι της 24ης Μαΐου συναντώνται σήμερα το μεσημέρι έξω από το ΥΠΠΟΤ για να αποφασίσουν τις επόμενες κινήσεις τους.*

Advertisements
Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: