Παιχνίδι με τα αισθήματα

  • Μητρούσης, Ρουμελιώτη, Παπαγιάννης πρωταγωνιστούν στο έργο του Καρλ Σένχερ στο «Αμφι-Θέατρο» σε σκηνοθεσία Σπύρου Ευαγγελάτου

Με τον ερχομό του αρρενωπού κυνηγού-Νικόλα Παπαγιάννη, του καταλύτη, η καταπιεσμένη σεξουαλικότητα της γυναίκας - Ευδοκίας Ρουμελιώτη ξαφνικά απελευθερώνεται

Με τον ερχομό του αρρενωπού κυνηγού-Νικόλα Παπαγιάννη, του καταλύτη, η καταπιεσμένη σεξουαλικότητα της γυναίκας – Ευδοκίας Ρουμελιώτη ξαφνικά απελευθερώνεται

Ανδρας, Γυναίκα και Κυνηγός. Τρεις αρχετυπικοί ήρωες, χωρίς ονόματα, είναι οι πρωταγωνιστές του έργου του Καρλ Σένχερ «Διαβολογυναίκα» που παρουσιάζει το «Αμφι-Θέατρο» σε σκηνοθεσία Σπύρου Ευαγγελάτου. Πρόκειται για ένα κείμενο των αρχών του 20ού αιώνα, που η δράση του ξετυλίγεται σε μία καλύβα, σε βουνά κοντά στα σύνορα δύο κρατών, τα οποία για λόγους αφαιρετικούς δεν κατονομάζονται. Εκεί κατοικούν ένας ασθενικός Ανδρας και η συναρπαστική Γυναίκα του. Η περιοχή είναι πέρασμα λαθρεμπόρων και ο Ανδρας είναι κλεπταποδόχος. Ενας νεαρός τελωνοφύλακας, που στο έργο αποκαλείται «ο Κυνηγός», αναλαμβάνει να διαλευκάνει το μυστήριο της ορεινής, ερημικής καλύβας. Ο Ανδρας το μαθαίνει και πείθει τη Γυναίκα του να «ριχτεί» στον Κυνηγό, ώσπου αυτός να απομακρύνει τα κλοπιμαία απ’ το υπόγειο. Από ‘κεί και πέρα η πλοκή καλπάζει και οδηγεί στην κορύφωση με ένα αναπάντεχο τέλος.
Η σκηνοθεσία του Σπύρου Ευαγγελάτου (στην ακριβή μετάφραση του Γιώργου Δεπάστα) ακολουθεί τη συναισθηματική «δράση», τις μύχιες σκέψεις και μεθοδεύσεις των ηρώων, τους οποίους υποδύονται τρεις ηθοποιοί με διαφορετική θεατρική ηλικία κι εμπειρία στο σανίδι, αλλά που εδώ συναντιούνται και συνυπάρχουν ταιριαστά. Τον πρωταγωνιστικό ρόλο κρατά η Ευδοκία Ρουμελιώτη, η οποία «μεταμορφώνεται» από πειθήνια σύζυγος σε «Διαβολογυναίκα».

Η «αλλαγή» γίνεται αργά και σταδιακά, το «προσωπείο» της καλής κι αγαθής συζύγου «σπάει» λεπτό το λεπτό, η σεξουαλικότητά της «φουντώνει» λίγο λίγο, τα πολλά της πρόσωπα αποκαλύπτονται, γίνεται μία ασυνείδητη, χειραφετημένη γυναίκα. Βρίζει, φλερτάρει, φωνάζει, ζητάει συμπάθεια, παίζει με το θύμα, προσποιείται πλήρη αθωότητα, ενώ η επιθυμία της για εκδίκηση κυριαρχεί σε κάθε πόρο του κορμιού της.

Παίρνοντας τα πράγματα στα χέρια της ενάντια στους δύο άνδρες που σκέφτηκαν να την εκμεταλλευτούν για το υλικό τους συμφέρον, η Γυναίκα σιγά σιγά αλλάζει, μοιάζει με μάγισσα.

Στο τέλος κυριαρχείται από καθαρά σαρκικά θέλγητρα. Στέκεται θριαμβευτικά πάνω από το σώμα του συζύγου της που δολοφονήθηκε από τον Κυνηγό σε έναν παροξυσμό ανεξέλεγκτης ζήλιας. Κακομεταχειρισμένη από τους άνδρες, η σύζυγος δεν σκύβει πια στην εξουσία τους και βρίσκει την εκδίκησή της.

Το έργο αρχίζει με την έκτη επέτειο του γάμου του Ανδρα και της Γυναίκας. Φαινομενικά, με το τσούγκρισμα των ποτηριών επικρατεί μια συζυγική αρμονία. Στην ουσία όμως πρόκειται για μια τελετουργία στερημένη από κάθε συναίσθημα. Η εικόνα της οικογενειακής ευτυχίας τρέφεται από την πλήρη υπακοή και υποταγή της γυναίκας που αντηχεί τις ιδέες του συζύγου της και ικανοποιεί κάθε του ανάγκη. Ο πλούτος και το σπίτι στο χωριό μοιάζει να είναι η πρωταρχική επιδίωξή τους. Ο φιλάσθενος Ανδρας του Μιχάλη Μητρούση περνάει σταδιακά από την πονηριά, την έκπληξη, την επίδειξη ισχύος, την αμφιβολία, αλλά στο φινάλε την «πατάει» έχοντας υπερεκτιμήσει τις δυνάμεις του ή, καλύτερα, υποτιμήσει τη γυναικεία πονηριά.

Με τον ερχομό του αρρενωπού κυνηγού-Νικόλα Παπαγιάννη, του καταλύτη, η καταπιεσμένη σεξουαλικότητα της γυναίκας ξαφνικά απελευθερώνεται. Ο Κυνηγός με διαταγή του Διοικητή προσπαθεί να σαγηνεύσει τη Γυναίκα για να αποκαλυφθούν οι παράνομες ενέργειες του ζευγαριού…

ΑΝΤΙΓΟΝΗ ΚΑΡΑΛΗ, ΕΘΝΟΣ, 21/02/2011

Advertisements
Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: