«Είναι ένα πλάσμα υπέροχο, με απελευθέρωσε»

H Μαρία Ναυπλιώτου τραγουδάει τους στίχους του Στρατή Πασχάλη. «Γύρω-τριγύρω όλο πετάει, φεύγει, αλλά έρχεται μετά, τον κυνηγάς, σε παρατάει, τον παρατάς, πάνω σου ορμά…». Ξανά και ξανά. «Γίνεται» εκ νέου η Κάρμεν που μας εντυπωσίασε σε μια μισογκρεμισμένη αυλή κάπου στο Μεταξουργείο – τώρα στο θέατρο «Κάππα», με καινούργια στοιχεία. Τη γοήτευε η Κάρμεν από όταν ήταν παιδί -«έκανα μπαλέτο από πολύ μικρή και θυμάμαι ότι μου ‘χαν δώσει να χορέψω την Κάρμεν, αυτό με συνάρπασε»- και όταν της πρότεινε ο Στάθης Λιβαθινός να την υποδυθεί στο πειραματικό του ανέβασμα, ενθουσιάστηκε.

«Γύρω-τριγύρω όλο πετάει, φεύγει αλλά έρχεται μετά...», τραγουδά η Μαρία Ναυπλιώτου ως Κάρμεν.

«Γύρω-τριγύρω όλο πετάει, φεύγει αλλά έρχεται μετά…», τραγουδά η Μαρία Ναυπλιώτου ως Κάρμεν.
  • Παράφορο

«Είναι ένα υπέροχο πλάσμα – παράφορο, έντονο, που αγαπάει τη ζωή και τον έρωτα, που είναι ανεξάρτητο, γοητευτικό, μοναδικό».

Το ότι… παθιάζεται με την Κάρμεν φαίνεται έντονα και στο αποτέλεσμα. Παίζει, χορεύει, τραγουδά με πάθος. «Με απελευθέρωσε αυτό το τόσο απελευθερωμένο πλάσμα – η εξωστρέφειά της έγινε δική μου εξωστρέφεια και πήρε τη θέση της συστολής που έχω».

Ποια είναι τα κοινά στοιχεία που έχει με την Κάρμεν; «Το ότι αγαπώ την ελευθερία και την ανεξαρτησία μου και θέλω να είμαι εγώ που ορίζω τη ζωή μου και όχι οι άλλοι».

Ο έρωτας «πρωταγωνιστεί» στην «Κάρμεν» και στέκομαι στους στίχους που την άκουσα να τραγουδά λίγο πριν στην πρόβα.

«Γύρω-τριγύρω όλο πετάει, φεύγει αλλά έρχεται μετά, τον κυνηγάς, σε παρατάει, τον παρατάς, πάνω σου ορμά». Ολη η αλήθεια του έρωτα σε λίγους στίχους, της λέω. Χαμογελάει.

«Ο Στρατής έχει κάνει εξαιρετική δουλειά στη διασκευή και στο λιμπρέτο κι αυτοί οι στίχοι περικλείουν τον έρωτα. Αυτό δεν είναι ο έρωτας; Αυτό το γοητευτικό παιχνίδι του έρωτα δεν μας συνεπαίρνει όλους; Αυτό δεν είναι τελικά που μας κρατάει ζωντανούς; Αυτό δεν είναι που μας δίνει ζωή;

Πέφτουμε, τρώμε άσχημα τα μούτρα μας, μα ξανασηκωνόμαστε, ξαναβουτάμε. Και ας ξέρουμε ότι φέρει και απογοήτευση και πίκρα κι οδύνη και μοναξιά κι απελπισία. Σε παρατά, τον παρατάς, πάνω σου ορμά… Αυτό το παιχνίδι που πρωταγωνιστεί στην Κάρμεν, πρωταγωνιστεί και στη ζωή μας, για αυτό και είναι τόσο αγαπητό έργο – γιατί μιλάει για αυτόν, την παραφορά του, τη δύναμη και τη δυναμική του, τη μαγεία του».

  • Μετά τον «Δαντόν»

Απ’ τις παραστάσεις του «Θανάτου του Δαντόν», που ανέβασε και πάλι ο Στάθης Λιβαθινός, στις πρόβες κι αργότερα στις παραστάσεις της «Κάρμεν». Μοιάζει κι είναι εξοντωτικό αυτό, δεν είναι;

«Φέρει μια κούραση, αλλά είναι αυτό που κάνω – που έχω επιλέξει να κάνω και το κάνω εδώ και χρόνια. Γίνεται ψυχοφθόρο κάποιες φορές, μοιάζει με… βουνό, μα είναι αυτό που με ευχαριστεί, είναι αυτό που αγαπώ κι αυτό που με εκφράζει, αυτό που με προχωρά μπροστά – πόσο δε όταν συνεργάζομαι με σημαντικούς ανθρώπους του θεάτρου, όπως είναι ο Στάθης Λιβαθινός, που ακούει τους ηθοποιούς του, που στήνει τις παραστάσεις του μέσα από μια δημιουργική συνεργασία και σε οδηγεί να φτάνεις κάθε φορά στο μεδούλι του έργου…».

Στον επόμενο τόνο λοιπόν «Κάρμεν» στο θέατρο «Κάππα» – από τις 4 Μαρτίου. Σ’ αυτή ο Λιβαθινός και η ομάδα του προσεγγίζουν το θέμα «Κάρμεν» όχι μόνο από την πλευρά του λιμπρέτου της όπερας του Μπιζέ, αλλά κι απ’ τη λιγότερο γνωστή εκδοχή της νουβέλας του Μεριμέ, που αποτέλεσε και την πηγή έμπνευσης για τους συγγραφείς του λιμπρέτου.

Η παράσταση έχει…πειραματικό χαρακτήρα και η δραματουργική της επεξεργασία είναι, όπως τόνισε και η ίδια η Μαρία Ναυπλιώτου, προϊόν συνεργασίας του σκηνοθέτη και των ηθοποιών του.

  • Η παράσταση με τετραμελές
    Μουσικό σύνολο

Ο Στάθης Λιβαθινός υπογράφει τη σκηνοθεσία-δραμα­τουργική επεξεργασία και ο Στρατής Πασχάλης υπογράφει την απόδοση-διασκευή στίχων και δραματολογική συνεργασία. Η Ελένη Μανωλοπούλου έκανε τα σκηνικά-κοστούμια, ο Αλέκος Αναστασίου τους φωτισμούς και ο Κώστας Μαγγίνας τη μουσική διασκευή-ενορχήστρωση.

Πλάι στην Κάρμεν-Μαρία Ναυπλιώτου παίζουν οι ηθοποιοί Πηνελόπη Μαρκοπούλου, Χρήστος Σουγάρης, ενώ συμμετέχει και τετραμελές μουσικό σύνολο. Οι παραστάσεις στο «Κάππα» θα ξεκινήσουν στις 4 Μαρτίου και θα είναι περιορισμένες…

ΒΑΣΙΛΗΣ ΜΠΟΥΖΙΩΤΗΣ, ΕΘΝΟΣ, 20/02/2011

Advertisements
Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: