Στάθη Μαυρόπουλου «Σε μια κόλλα χαρτί»

Δύο σκοτεινές υποθέσεις που σημάδεψαν την ιστορία της μεταπολεμικής Θεσσαλονίκης φέρνει στη σκηνή ο ηθοποιός και μέλος του θιάσου της Πειραματικής Σκηνής της «Τέχνης» Στάθης Μαυρόπουλος με το έργο του Σε μια κόλλα χαρτί, που παρουσιάζεται από αύριο στο θέατρο «Αμαλία» της πόλης.

Πρόκειται ένα «θεατρικό ντοκιμαντέρ», στο επίκεντρο του οποίου βρίσκεται η καταδίκη δύο αθώων, που επιλέχθηκαν ως εξιλαστήρια θύματα προκειμένου να εξυπηρετηθούν οι πολιτικές σκοπιμότητες της μετεμφυλιακής εξουσίας. Η πρώτη αφορά την υπόθεση του Γρηγόρη Στακτόπουλου, που συνελήφθη το 1948 και καταδικάστηκε για τη δολοφονία του Αμερικανού δημοσιογράφου Τζωρτζ Πολκ, προκειμένου η δολοφονία να χρεωθεί στην αριστερά και να συγκαλυφθούν τα νήματα που θα οδηγούσαν στο δεξιό παρακράτος.

Ο Στακτόπουλος, μολονότι επέζησε, για όλη την υπόλοιπη ζωή του, ακόμη και μετά τη μεταπολίτευση, βίωσε έναν καφκικό εφιάλτη, αφού ακόμη και σε συνθήκες δημοκρατίας το ανώτατο δικαστήριο (το ίδιο που έκρινε αναδρομικά αθώους τους Έξι της Μικρασιατικής Καταστροφής) απέρριψε τρις την αίτηση αναψηλάφησης της δίκης του.

Ο δεύτερος, ο Αριστείδης Παγκρατίδης, γνωστός ως «δράκος του Σέιχ Σου», εκτελέστηκε το 1963 για μια σειρά δολοφονιών που, κατά γενική σήμερα πεποίθηση, δεν έκανε. Έπεσε θύμα της ανάγκης της αστυνομίας να επιδείξει «έργο», αλλά και, όπως υποθέτει η κατοπινή έρευνα, να καλύψει τον πραγματικό δράστη των πέντε ειδεχθών εγκλημάτων, γόνο μιας «καλής οικογένειας» της πόλης, σε μια περίοδο που η συμμετοχή ανώτατων αξιωματικών της στη δολοφονία του Γρηγόρη Λαμπράκη είχε τραυματίσει ανεπανόρθωτα το κύρος της.

Το έργο βασίζεται στη σύνθεση σπαραγμάτων από επίσημα ντοκουμέντα, προσωπικές μαρτυρίες, δημοσιεύματα εφημερίδων, όμως ο συγγραφέας του δεν στοχεύει, μέσα από τη σκηνική αναβίωση της ιστορίας, στην ιστορική αποκατάσταση ή την εξιχνίαση σκοτεινών μέχρι σήμερα εγκλημάτων. Αντίθετα επικεντρώνεται στη διαδικασία κατασκευής ενόχων, στον τρόπο με τον οποίο δύο αθώοι τυλίγονται «σε μια κόλλα χαρτί» και εμπλέκονται στα γρανάζια ενός απάνθρωπου μηχανισμού.

Αυτός ο μηχανισμός, και ο τρόπος με τον οποίο τον αντιμετωπίζουν, έρχεται να συνδέσει τον Στακτόπουλο με τον Παγκρατίδη, δύο χαρακτήρες απολύτως διαφορετικούς μεταξύ τους ως προς την κοινωνική θέση, το μορφωτικό επίπεδο, την ιδεολογία. Κι αυτό είναι που επιτρέπει στον συγγραφέα να συνδέσει τις ιστορίες τους σε μια ενιαία παράσταση, της οποίας το πρώτο μέρος έχει τον τίτλο «Γρηγόρης» (σκηνοθετεί ο συγγραφέας) και το δεύτερο «Αριστείδης» (σκηνοθετεί η Ελένη Δημοπούλου).

Στην παράσταση της Πειραματικής Σκηνής της «Τέχνης», που θα παίζεται κάθε Παρασκευή και Σάββατο, παίρνουν μέρος οι ηθοποιοί Σταύρος Ευκολίδης, Μένη Κυριάκογλου, Στάθης Μαυρόπουλος, Μάριος Μεβουλιώτης, Δημήτρης Ναζίρης, Μαριέττα Σπηλιοπούλου, Μαρίτα Τσαλκιτζόγλου. Τα σκηνικά – κοστούμια και οι φωτισμοί είναι του Ρίτσαρντ Άντονυ, η μουσική του Κώστα Βόμβολου.

Advertisements
Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: