Η ψυχή του «La Mama»

  • Εκρηκτική προσωπικότητα. Επαναστατική, ρηξικέλευθη φύση και καλλιτέχνιδα.

Η «μαμά» του αμερικανικού πρωτοποριακού θεάτρου, η ακάματη για έξι γεμάτες δεκαετίες Ελεν Στιούαρτ, ιδρύτρια της κοσμοταξιδεμένης πολυφυλετικής off off Broadway θεατρικής ομάδας «La Mama», έφυγε την Πέμπτη σε ηλικία 91 ετών. Ηταν ο άνθρωπος που ανέδειξε πλήθος νέων ταλέντων, ανάμεσά τους και ο Αντρέι Σερμπάν και ο Τομ Σέπαρντ.

Αν και εξελίχθηκε σε μια από τις πιο γνωστές Αμερικανίδες σκηνοθέτιδες, που εστίαζε το παραστατικό γεγονός στη μουσική και στο χορό, συχνά συγγράφοντας τα έργα που ανέβαζε, η Ελεν Στιούαρτ τη δεκαετία του ’50 ξεκίνησε την καριέρα της ως σχεδιάστρια μόδας.

Η ίδια ούτε στα πιο τρελά όνειρά της δεν θα περίμενε τη μακρά και εξαιρετική πορεία του θεάτρου «La Mama», όταν ξεκίναγε από ένα μικροσκοπικό υπογειάκι του Μανχάταν.

Οι τιμές που έλαβε και το θέατρο και η ιδρύτριά του είναι πολλές. Το 2006 η Στιούαρτ τιμήθηκε με το βραβείο Tony για τη εξαιρετική προσφορά της στο θέατρο. Στα τέλη του ’80 δημιούργησε μια δεύτερη καλλιτεχνική κατοικία στο Σπολέτο της Ιταλίας με το όνομα La Mama Umbria International.

  • Στον Λυκαβηττό

Οι σχέσεις της με την Ελλάδα, εξαιτίας της μεγάλης αγάπης της στον αρχαιοελληνικό μύθο, ήταν στενές και ξεκινούν ήδη το 1975. Χρονιά που στα νταμάρια του Λυκαβηττού το «La Mama» παρουσίασε, σε σκηνοθεσία Αντρέι Σέρμπαν, μια προκλητική τριλογία τραγικών, την ελεύθερη απόδοση της «Ηλέκτρας», της «Μήδειας» και των «Τρωάδων», που προκάλεσε αίσθηση. Γεγονότα γίνονταν τις περισσότερες φορές οι 3.000 παραγωγές του σχήματος, στις 70 χώρες που ταξίδευε ακατάπαυστα, ήδη από τη δεκαετία του ’60.

Στην Ελλάδα η Ελεν Στιούαρτ ξαναήρθε το ’92, οπότε το «La Mama» συνεργάστηκε με τον Γιάννη Χουβαρδά για την παράσταση της «Ιφιγένειας εν Ταύροις» . Επανήλθε το 1999 με την τριλογία που μας πρωτοσυστήθηκε. Με κοτσιδάκια στα μαλλιά, χαϊμαλιά, σπιρτόζικο βλέμμα, μας δήλωσε παιχνιδιάρικα: «Είμαι έγχρωμη. Ισως όμως 2.000 χρόνια πριν να ήμουν Ελληνίδα. Οπως κι όλοι οι συνεργάτες μου». Ηταν δική της η απόφαση οι παραστάσεις αρχαίου ελληνικού δράματος να είναι στα αρχαία ελληνικά. «Δεν επιδιώκω να προκαλέσω. Αλλά τίποτα δεν θα μας εμποδίσει να εκφράσουμε την αλήθεια μας», έλεγε. «Η επικοινωνία είναι ο στόχος μας. Προσπαθούμε να επικοινωνήσουμε με τη γλώσσα του σώματος, την κίνηση, τους ήχους, τη μουσική…». [Ελευθεροτυπία, Δευτέρα 17 Ιανουαρίου 2011]

Advertisements
Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: