Πειράματα στη σκέπη του Τσίλερ

  • Της ΕΛΕΝΑΣ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ, Ελευθεροτυπία, Σάββατο 8 Ιανουαρίου 2011

Το Εθνικό παραχωρεί κάθε Παρασκευή τού Ιανουαρίου την αίθουσα εκδηλώσεών του σε 4 νεανικές ομάδες. Το μίνι φεστιβάλ «Διάδρομος απογείωσης» συστήνει τη δουλειά τους και τους δίνει δημιουργική ώθηση

«Αυτό δεν είναι μια Πίπα» της ομάδας «osmosis»

«Αυτό δεν είναι μια Πίπα» της ομάδας «osmosis»

Γεμάτες όρεξη και ιδέες, οι νεανικές ομάδες του θεάτρου μας κάνουν θαύματα. Εξοικειωμένες με τις τεχνικές του επινοημένου και του σωματικού θεάτρου και αξιοποιώντας ερεθίσματα από την επικαιρότητα, μέχρι και λογοτεχνικά κείμενα, δεν σταματούν να δουλεύουν μινιμαλιστικά και ευφάνταστα. Αποδεικνύουν πως η θεατρική μαγεία είναι δυνατόν να προσπεράσει την απουσία υψηλού προϋπολογισμού για σκηνικά, κοστούμια και πολυπληθείς διανομές.

Το Εθνικό Θέατρο αφιερώνει τον Ιανουάριο σε τέσσερις από τις πιο ταλαντούχες ομάδες. Τους παραχωρεί κάθε Παρασκευή την αίθουσα εκδηλώσεών του. Το μίνι φεστιβάλ «Διάδρομος απογείωσης» είναι ακριβώς αυτό που δηλώνει. Αφενός στεγάζει τη δημιουργική τους διάθεση και αφετέρου δίνει μια πρόγευση από την παραγωγή του πιο ζωντανού μέρους του θεάτρου μας ως εργασία εν εξελίξει.

  • Μεταλλωρύχοι ποιητές

Η αρχή έγινε χθες με την ομάδα «Ασίπκα» («Λάθος» στα ρωσικά) του Δημήτρη Μπίτου και της Ειρήνης Δράκου, που παρουσίασε ως ανοιχτή πρόβα τις «Στοές». Βασισμένοι στον πρόσφατο εγκλωβισμό των μεταλλωρύχων της Χιλής, μέσα από δημοσιογραφικά κείμενα σε αντίστοιξη με την ποίηση του Σουηδού Τόμας Τρανστρόμερ, επιχείρησαν να μεταφέρουν κάτι από την «ηχώ» του παράλληλου σύμπαντος των 33 παγιδευμένων εργατών. Μακριά από την αναπαράσταση. Η φράση «Σκάβω σα ποιητής, γράφω σα μεταλλωρύχος», διά στόματος ενός εργάτη που ανακάλυψε στη διάρκεια του εγκλεισμού πως είναι ποιητής, είναι χαρακτηριστική του έργου που προέκυψε και που η ομάδα θα συνεχίσει να δουλεύει.

Πολλά υποσχόμενη ακούγεται η δουλειά του Ευριπίδη Λασκαρίδη και της νεοσύστατης ομάδας «osmosis». Οφείλει το όνομά της στην πρώτη πειραματική της πρόταση, τον περασμένο Απρίλιο, όταν ο σκηνοθέτης της συναντήθηκε με τους περφόρμερ Τατιάνα Μπρε, Σίμο Πατεριάδη και Καλλιόπη Σίμου, στου Ψυρρή. Βασισμένη στην επαναληπτικότητα και τον μινιμαλισμό, η νέα τους παράσταση αποτελεί ένα πιο εξελιγμένο τμήμα της πρώτης και έχει τον… μαγκριτικό και άκρως υπαινικτικό τίτλο «Αυτό δεν είναι μια Πίπα».

  • Μινιμαλισμός και επανάληψη

Απομόνωσαν έναν μονόλεπτο τολμηρό διάλογο από την ταινία του Γούντι Αλεν «Διαλύοντας τον Χάρι» και τον χρησιμοποιούν, όπως λέει ο Ευριπίδης Λασκαρίδης, «επαναληπτικά για να λειτουργήσει όπως ακριβώς και το γυμνό. Με την επανάληψη, στοχεύουμε να ξεπεράσει ο θεατής το αρχικό σοκ, να ξεχάσει τον διάλογο και να ακούσει τη μουσική του, που θα τον γεμίσει με εικόνες». Στην αρχή ο διάλογος επαναλαμβάνεται διαρκώς μέσα στα σκοτάδια, ενώ όταν τα φώτα ανάβουν αποδίδεται στη νοηματική.

Στόχος του ιδιόμορφου παιχνιδιού μεταξύ σημαίνοντος και σημαινόμενου είναι να παρακινήσει τον θεατή να ταξιδέψει στους πολύπλοκους δρόμους της ανθρώπινης επικοινωνίας και να μιλήσει, κατ’ επέκταση, για την πολυφωνία της εποχής. Αλλωστε, όλα ξεκίνησαν όταν η ομάδα εντόπισε ως βασικό χαρακτηριστικό της σύγχρονης τέχνης τον εκλεκτισμό και την πολυφωνία. «Κάποτε ο χριστιανός ήταν χριστιανός. Σήμερα κάνει λίγο γιόγκα, πιστεύει και στο ζεν. Μπορείς να ακούς Μαντόνα και να είσαι αριστερός, να πίνεις κόκα-κόλα, να βλέπεις μπλοκμπάστερ αλλά να κατεβαίνεις και στις πορείες του ΠΑΜΕ. Εχεις δηλαδή τη δυνατότητα να κάνεις τη ζωή σου customize. Δεν υπακούμε πια όλοι σε μια μεγάλη ιστορία, αλλά επικρατούν πολλές μικρές ιστορίες, πολλοί μικροί κόσμοι. Αυτή η πολυφωνία είναι σίγουρα γοητευτική. Μήπως όμως είναι και πλασματική;», διερωτάται. Τα μελλοντικά σχέδια της ομάδας; Προσβλέπουν σε φεστιβάλ του εξωτερικού και έχουν ήδη καταθέσει πρόταση για το Φεστιβάλ Αθηνών.

Σκυτάλη παίρνουν (από 21 Ιανουαρίου) οι πάντα ανήσυχοι και ήδη γνωστοί στους κύκλους του πειραματικού θεάτρου Nova Melancholia, με τον «Πειρασμό του Αγίου Αντωνίου: Μια παράσταση για το Εθνος». Στην περφόρμανς, που δανείζεται τον τίτλο της από το ομώνυμο έργο του Φλομπέρ, θα δημιουργηθεί ένα ελεύθερο ανοιχτό τοπίο, που θα μετατοπιστεί από το θέατρο και θα προσεγγίσει περισσότερο τον χορό και την κίνηση.

  • Ελλάδα και «μελαγχολία»

Επιδίωξή τους; «Να μιλήσουμε για την Ελλάδα του σήμερα, επιχειρώντας μια αλληγορία της ως βαλλόμενο τοπίο «πειρασμών». Μέσα σ’ αυτό, το ανάστημα ενός ανθρώπου (αγιος) αμφιταλαντεύεται μεταξύ αντίστασης και πλήρους παράδοσης», μας εξηγεί από την Ολλανδία ο Μανώλης Τσίπος, που αυτό τον καιρό συμμετέχει στο ερευνητικό μάστερ για τις τέχνες DasArts. «Η παράσταση πηγάζει από ένα αίσθημα θυμού, πνιγμού, τόσο για την κατάσταση της χώρας όσο και για τους λόγους που μας οδήγησαν σ’ αυτήν», λέει.

Παραδόξως, η απόσταση από τη χώρα είναι αυτή που τον έφερε πιο κοντά της. «Η νεότερη Ελλάδα παραδόθηκε σε ένα κυνήγι πλουτισμού, που την οδήγησε στο σημερινό αδιέξοδο», εκτιμά. «Ο κοινωνικός ιστός χτυπήθηκε γιατί ξέχασε τι σημαίνει αλληλεγγύη. Πιστεύω πως τώρα είναι η στιγμή να αναθεωρήσουμε την αντίληψή μας. Είναι η στιγμή ν’ αλλάξουμε».

Και τι θα γίνει με την τέχνη; «Η σημερινή κατάσταση μπορεί να λειτουργήσει απελευθερωτικά», υποστηρίζει. «Εχω την αίσθηση ότι ο χώρος έχει αρχίσει να συσπειρώνεται, πηγαίνοντας κόντρα στη γνωστή κατάσταση των μεμονωμένων ομάδων χωρίς διάθεση επικοινωνίας μεταξύ τους».

Αυλαία στον «Διάδρομο απογείωσης» θα ρίξει στις 28 Ιανουαρίου η ομάδα Mkultra με το «Εορτασμοί σε πρώτο ενικό», σε σκηνοθεσία και δραματουργία Γκίγκης Αργυροπούλου και Πέντερ Κιρκ.*

* Είσοδος 5 ευρώ

Advertisements
Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: