Ο Βρετανός που μας έκανε να ζηλέψουμε

  • Με διπλό Ντένις Κέλι στο ρεπερτόριό του, το Θέατρο του Νέου Κόσμου βάζει τρίποντο στη σεζόν.

Η περίπτωση του Βρετανού συγγραφέα, που τον πρωτοσυστήνει στην Ελλάδα με δύο έργα του, τα «Ορφανά» (2009) και το «dna» (2007), μας αφορά για πολλούς λόγους.

Δεν πρόκειται μόνο για έναν πολυβραβευμένο και πολυανεβασμένο σε όλο τον κόσμο νέο δραματουργό βγαλμένο από τα σπλάχνα της βίαιης, περιθωριακής Αγγλίας, που εγκατέλειψε το σχολείο στα 16 για να κάνει ένα σωρό δουλειές του ποδαριού, που έθρεψαν το δραματικό του οπλοστάσιο.

Είναι, κυρίως, ότι τα έργα του αφορούν το σήμερα με τρόπο αδιαμφισβήτητο. Δεν κλείνει τα μάτια στη βία. Τη βάζει στο επίκεντρο ακόμη κι όταν το Εθνικό Θέατρο της Αγγλίας του ζητά να γράψει έργο για εφήβους. Και δεν κάνει άσχημα. Ποιος από όσους παρακολούθησαν το «dna» από την ομάδα Grasshoper (φωτογρ.) δεν θυμήθηκε σε ανατριχιαστικό βαθμό την τραγική υπόθεση εξαφάνισης του Αλεξ;

Είναι, ακόμα, ότι τα έργα του ενδύονται τον εξωτερικό μανδύα του αστικού δράματος -όπως τα «Ορφανά», που ευτύχησαν χάρη στις ερμηνείες των Κίτσου, Πουλάκη, Οικονόμου- για να ξεσκεπάσουν στη συνέχεια όλη τη σαπίλα και τη διαφθορά των σύγχρονων κοινωνιών του δυτικού κόσμου, μαζί και τη δική μας. Οι αποκαλύψεις και οι ανατροπές έρχονται με μορφή χιονοστιβάδας, φτάνοντας ήρωες, σχέσεις και καταστάσεις στα όριά τους.

Κι ενώ στον πυρήνα του προβληματισμού τού Κέλι βρίσκεται η συλλογική και ατομική ευθύνη -σε καταστάσεις κρίσης πώς αντιδρά κανείς; σε έναν κόσμο άρρωστο τι στάση κρατά;- καταφέρνει να προσπεράσει ακόμα έναν σκόπελο: την ηθικολογία. Αφήνοντας πάντοτε το τέλος ανοιχτό, ανάβει το φιτίλι και φεύγει.

Τέλος, η περίπτωση του Κέλι έρχεται να μας υπενθυμίσει την τεράστια έλλειψη καλού νέου ελληνικού έργου, εκτός ελαχίστων μεμονωμένων περιπτώσεων. Γνωστή και παλιά η γκρίνια. Αλλά δεν θα σταματήσουμε να το λέμε. Αν θέλουμε ένα θέατρο ζωντανό που να μας αφορά, δεν αρκούν οι ευφάνταστες αναβιώσεις έργων του 18ου αιώνα. Χρειαζόμαστε έργα σημερινά.

  • ΕΛΕΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ, Ελευθεροτυπία, Δευτέρα 27 Δεκεμβρίου 2010
Advertisements
Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: