Τα βρόντηξε από ΗΠΑ λόγω βίζας

  • Μπορεί η, δικαίως υψηλή, καλλιτεχνική φήμη του Πέτερ Στάιν να τον έχει κάνει τόσο αλαζόνα ώστε να παραδίδει στην Ελλάδα μαθήματα πειθαρχίας στους νόμους, όπως έκανε τον Ιούλιο παρουσιάζοντας τους 12ωρους «Δαιμονισμένους» του στο Ελληνικό Φεστιβάλ.

Η ίδια, όμως, φήμη δεν τον προφύλαξε από την «ταπεινωτική και προσβλητική» διαδικασία που προϋπέθεσε η έκδοση βίζας από το αμερικανικό προξενείο του Βερολίνου, προκειμένου να μείνει στη Νέα Υόρκη προετοιμάζοντας για τη Μετροπόλιταν Οπερα τον «Μπορίς Γκοντούνοφ» του Μουσόργκσκι, με αρχιμουσικό τον Βάλερι Γκεργκίεφ.

Ηδη από τον Ιούλιο ο Στάιν είχε ανακοινώσει ότι αποσύρεται για «προσωπικούς λόγους» από τη μεγάλη παραγωγή της ΜΕΤ, που κάνει πρεμιέρα 11 Οκτωβρίου. Οπως, όμως, αποκάλυψαν οι «Νιου Γιορκ Τάιμς», αιτία της απόφασής του ήταν η μεταχείρισή του από το αμερικανικό προξενείο και η ουδέτερη στάση που τήρησε ο γενικός διευθυντής της Μετροπόλιταν, Πίτερ Γκελμπ.

Το περιστατικό συνέβη τον Ιούνιο όταν ο Στάιν, πηγαίνοντας στο προξενείο για να εκδώσει βίζα εργασίας στις ΗΠΑ, αναγκάστηκε να περιμένει επί ώρες σε ένα αποπνικτικό δωμάτιο μαζί με 50 ακόμα άτομα. Οταν ήρθε η σειρά του, ο υπάλληλος του προξενείου τον ρώτησε επιθετικά: «Γιατί δεν χαμογελάτε;». «Διότι είμαι ένας ηλικιωμένος που περιμένει στην ουρά δυόμισι ώρες», απάντησε ο 72χρονος σκηνοθέτης. Ο υπάλληλος αντέδρασε κάνοντας κάτι αδιανόητο. «Τότε, δεν δικαιούστε βίζα», είπε και τον έδιωξε.

Μερικές εβδομάδες αργότερα, με τη διαμεσολάβηση υπαλλήλου της ΜΕΤ που πήγε στο Βερολίνο ειδικά, η βίζα του Στάιν εκδόθηκε. Ο ίδιος, όμως, δικαίως προσβεβλημένος, έστειλε ένα μέιλ στον Πίτερ Γκελμπ, προειδοποιώντας τον ότι «εάν συμβεί οτιδήποτε ανάλογο, θα εγκαταλείψω αμέσως τη χώρα σας. Ηδη τρέμω στη σκέψη και μόνον της διαδικασίας εισόδου, που ενδέχεται να υποστώ στο αεροδρόμιο». Με μέιλ απάντησε και ο Γκελμπ: «Η ΜΕΤ έθεσε στη διάθεσή σας τα πάντα και ξόδεψε εκατομμύρια δολάρια ελπίζοντας να διασφαλίσει την καλλιτεχνική επιτυχία του «Μπορίς». Δεν μπορούμε, όμως, να παραμένουμε αιχμάλωτοι της πιθανότητας μια διαδικασία στο αεροδρόμιο ή αλλού να σας προσβάλει προκαλώντας την άμεση αποχώρησή σας». Ο Γκελμπ επιχειρηματολόγησε γράφοντας ότι όσοι ξένοι καλλιτέχνες συνεργάζονται με το ΜΕΤ υπόκεινται σε «δυσάρεστες διαδικασίες» και προειδοποίησε τον Στάιν ότι αν δεν δεσμευτεί, «θα αναγκαστώ να εξετάσω εναλλακτικές λύσεις».

Ο Γερμανός σκηνοθέτης εξοργίστηκε, κρίνοντας ότι ο Γκελμπ θα έπρεπε να του γράψει: «Ελάτε και θα κάνουμε τα πάντα για να σας προστατεύσουμε». Κι έτσι εγκατέλειψε την παραγωγή για την οποία δούλευε επί ένα χρόνο, έχοντας ήδη ολοκληρώσει τον σκηνοθετικό σχεδιασμό κι επιμεληθεί σκηνικό, χορογραφικά μέρη και 600 κοστούμια. Απέμεναν οι πρόβες με τους τραγουδιστές, προεξάρχοντος του βαρύτονου Ρενέ Παπ. Την αντικατάστασή του ανέλαβε ο Στίβεν Γουάντσγουορθ που θα χρησιμοποιήσει όλη την υπάρχουσα «προεργασία».

  • ΝΑΤΑΛΙ ΧΑΤΖΗΑΝΤΩΝΙΟΥ, Ελευθεροτυπία, Τρίτη 7 Σεπτεμβρίου 2010
Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: