Πυροβολισμοί χωρίς υπότιτλους, δυσαρέσκεια και αποχωρήσεις

  • Λιτότατη εικαστικά, με δύναμη και ενέργεια η τρίγλωσση παράσταση του Θόδωρου Τερζόπουλου, με «μείον» τη μη ενημέρωση των θεατών για την έλλειψη υποτιτλισμού

Πυροβολισμοί χωρίς υπότιτλους, δυσαρέσκεια και αποχωρήσεις
  • «Θα ‘ρθει μια μέρα;», ρωτάει το κοινό στα ελληνικά στο φινάλε ο Τούρκος Προμηθέας του «Προμηθέα Δεσμώτη», Γιετκίν Ντικινσιλέρ. «Θα ‘ρθει», απαντούν οι περίπου 1.200 θεατές που χειροκρότησαν την παράσταση του θεάτρου «Αττις» στο Παλαιό Ελαιουργείο Ελευσίνας (η παραγωγή παίχτηκε Παρασκευή και Σάββατο σε κατάμεστο θέατρο), στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών.

Σειρήνες, πυροβολισμοί και ένα… τάνγκο η μουσική του, κατά Θόδωρου Τερζόπουλου, Προμηθέα που με αυτή την παράσταση συνεχίζει την έρευνά του πάνω στο αρχαίο δράμα.

Με άξονα τον χορό που «γειωμένος» την περισσότερη ώρα έπαιζε βουτηγμένος στο κοκκινόχωμα της κυκλικής σκηνής, με μια γυναικεία «πετρωμένη» φιγούρα-εμβόλιμο πρόσωπο, αρχετυπική μορφή που βρίσκεται στη σκηνή από νωρίς, πριν από την έναρξη και που λέει το δικό της κείμενο εκτός αισχυλικού κειμένου (Σοφία Μιχοπούλου), έναν αισχυλικό ήρωα μανιοδότη που μεταδίδει σιγά σιγά τη «μανία» του στον χορό (Γιετκίν Ντικινσιλέρ), έναν Ερμή (καταλυτική η παρουσία του Γκετς Αργκους) που έρχεται από την πρώτη σειρά των κερκίδων, έναν επιβλητικό Ωκεανό (Αντώνης Μυριαγκός) και μια Ιώ που δεν μπορεί να στεριώσει πουθενά (εντυπωσιακή η ερμηνεία της Σοφίας Χιλλ), αυτός ο Προμηθέας τόνισε την πολιτική διάσταση του κειμένου, καταλήγοντας στο σύνθημα: «Θα ‘ρθει μια μέρα; Θα ‘ρθει».

Μπροστά από έναν κατακλυσμό από χίλιες πέτρες που αιωρούνταν στα γκρεμίσματα και στους τοίχους σαν πέτρινα κολιέ, ένα βιβλικό τοπίο, μια αρχετυπική εγκατάσταση, έργο του Γιάννη Κουνέλη, παίχτηκε, δίχως υπότιτλους, η τρίγλωσση τραγωδία (τουρκικά, ελληνικά, γερμανικά), κάτι που δεν βρήκε σύμφωνους πολλούς από τους θεατές, αφού δεν καταλάβαιναν πώς διαχειρίζεται τον λόγο η παράσταση (ίσως γι’ αυτό ακούστηκαν κάποια μεμονωμένα «αίσχος» στο φινάλε της παράστασης του Σαββάτου, ίσως γι’ αυτό και μερικές αποχωρήσεις.

Καλό θα ήταν να είχε ενημερώσει κάποιος από την παραγωγή από την αρχή τους θεατές, οι οποίοι διαβάζοντας το πρόγραμμα του Φεστιβάλ ήξεραν ότι θα υπάρχουν υπότιτλοι). Μια παράσταση λιτότατη εικαστικά (ένα μαύρο μπολ στο κέντρο της σκηνής και ένα μαχαίρι ήταν τα σκηνικά αντικείμενα), αυστηρή, στυλιζαρισμένη, με δύναμη, με ενέργεια, που κρατούσε το ενδιαφέρον του θεατή, μέσα από τη μέθοδο του Θόδωρου Τερζόπουλου (σκηνοθεσία, δραματουργία).

Ο Προμηθέας, στην αρχή στο πίσω μέρος της σκηνής και ύστερα μπροστά, έτριβε συνεχώς τη βαμμένη μαύρη κοιλιά του με τις βαμμένες μαύρες παλάμες του, ενώ ο Ωκεανός κάποια στιγμή έφυγε από τον μετωπικό σχηματισμό του χορού, έτρεξε στο βάθος του χώρου με σχεδόν «χορογραφημένες» κινήσεις, υπό τους ήχους δυνατής μουσικής και σειρήνων.

Ο Ερμής, ο μόνος στα λευκά, αφού πλησίασε ένα ένα τα μέλη του χορού, μιλώντας τους έντονα και επιθετικά, έφυγε γελώντας προς τις κερκίδες. Η Σοφία Μιχοπούλου, η μαυροντυμένη μάνα των νεκρών («η μάνα του είμαι… Ποιοι είστε εσείς; …Προδότες… Το παιδί μου. Πάρτε το…»), μια παρεμβατική παρουσία, καθισμένη πίσω από όλη τη δράση, απήγγειλε ένα δικό της κείμενο: «Τα δάση καίγονται, τα ποτάμια, τα σπίτια, τα σχολεία, τα πανεπιστήμια… όλα καίγονται». Στο τέλος όλοι μαζί, στραμμένοι στο κοινό, λένε ρυθμικά «θα ‘ρθει μια μέρα» και γελάνε δυνατά.

  • ΚΑΠΟΙΑ ΜΕΡΑ…

«Θα ‘ρθει μια μέρα. Είναι σίγουρο πως θα ‘ρθει μια μέρα. Κάποια μέρα… Πότε» ήταν το λάιτ μοτίφ, το οποίο επανέλαβαν πολλές φορές οι ηθοποιοί και στις τρεις γλώσσες, με μαύρα κοστούμια, λευκά πουκάμισα και ξυπόλυτοι.

ΑΝΤΙΓΟΝΗ ΚΑΡΑΛΗ, ΕΘΝΟΣ, 12/07/2010

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: