Κοσμικός «Τύραννος»

  • Νέους «μυημένους» προσέλκυσε ο Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης, ως «Οιδίπους Τύραννος» σε μια παράσταση γρήγορη, χωρίς νεωτερισμούς και εκπλήξεις
Κοσμικός «Τύραννος»
  • Ανανεώθηκε το κοινό της Επιδαύρου ή η προσέλευση ήταν τυχαία; Οι νέοι «μυημένοι» θα επιστρέψουν ξανά στον χώρο ή η επίσκεψή τους ήταν ευκαιριακή; Αυτό είναι το στοίχημα που τίθεται μετά τον «Οιδίποδα Τύραννο» του Σοφοκλή, την Παρασκευή και το Σάββατο, στην Επίδαυρο.

Σαν να… ανακατεύτηκαν οι θεατές που παρακολούθησαν την παράσταση του «Αμφι-Θεάτρου», στο πλαίσιο των Επιδαυρίων. Θεατές που αγαπούν έναν «κλασικό» τρόπο αντιμετώπισης του αρχαίου δράματος με αυτούς που αναζητούν στο αργολικό θέατρο το λάιφ στάιλ και την εσάνς της κοσμικής παρουσίας.

Το διά ταύτα είναι ότι όλοι έφυγαν ικανοποιημένοι, αφού η παραγωγή συνδύαζε πολλές παραμέτρους: μία από τις πιο αγαπημένες τραγωδίες («Οιδίπους Τύραννος»), έναν σκηνοθέτη με κύρος (Ευαγγελάτος), τον Σάκη Ρουβά και την Κάτια Ζυγούλη στο κοίλον (στην πρεμιέρα). Και κυρίως έναν δημοφιλή πρωταγωνιστή, τον Κωνσταντίνο Μαρκουλάκη. Αυτόν ήλθαν να δουν, να χειροκροτήσουν, να του φωνάξουν «μπράβο» (περίπου 7.000 την Παρασκευή και 9.000 το Σάββατο) και φεύγοντας αυτή την εμπειρία κράτησαν.

Ο Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης υποδύθηκε τον Οιδίποδα Τύραννο σε μια παράσταση καθαρών γραμμών, σαφή, γρήγορη, σχεδόν κινηματογραφικών ρυθμών, δομημένη, συγκροτημένη υπό την έμπειρη ματιά του Σπύρου Ευαγγελάτου, δίχως αυθαιρεσίες ή νεωτερισμούς στην ανάγνωση, αλλά ούτε κι εκπλήξεις, καλά δουλεμένη και σύγχρονη στην όψη.

Η άποψη αυτή υπηρετήθηκε από την αρχή έως το τέλος από τον λόγο (Κ.Χ. Μύρης), τα σκηνικά και τα κοστούμια (Γιώργος Πάτσας) έως τη μουσική (Γιάννης Αναστασόπουλος) και φαίνεται ότι πέρασε στο κοινό, αν κρίνουμε από τις αντιδράσεις του (επιφωνήματα έκπληξης ή λύπης) την ώρα της παράστασης στις καθοριστικές αποκαλύψεις του έργου. Τώρα το αν ο καλλιτέχνης διέθετε το τραγικό μέγεθος του ρόλου, αυτό συζητήθηκε έντονα μετά την παράσταση, με τις απόψεις να διίστανται…

Ο πρωταγωνιστής, πάντως, στάθηκε στο επιδαύριο αλώνι φορώντας το κοστούμι του ήρωα του Σοφοκλή, καταθέτοντας μια οργανωμένη ερμηνεία, πάνω στην οποία είχε δουλέψει πολύ, τόσο την κίνηση όσο και τη φωνή του. Ο τραγικός ήρωας που έπλασε – μεγαλόπρεπος βασιλιάς στην αρχή, οργισμένος, ευέξαπτος παρορμητικός- συντρίβεται στο τέλος, πετώντας τον χρυσό μανδύα του, τρεκλίζοντας και παραπατώντας, τυφλωμένος από τα ίδια του τα χέρια.

  • Ενταση

Η συνάντηση και η σύγκρουση με τον Τειρεσία πάνω στο λευκό λειτουργικό σκηνικό (ένα πατάρι στο κέντρο της ορχήστρας που κάποια στιγμή έξυπνα «σπάει» σε κομμάτια, με δύο υπερυψωμένους «τοίχους» δεξιά κι αριστερά στο βάθος – η είσοδος το παλατιού και καρέκλες), εξελίσσονται σε μία σκηνή εξαιρετικής έντασης, όπου ο μάντης (σωστός ο Μάνος Βακούσης) πότε καθισμένος σε καρέκλα αλλά, τελικά, όρθιος του αποκαλύπτει τη φοβερή αλήθεια (νωρίτερα ο Iερέας του Νικόλα Παπαγιάννη δίνει την κατάσταση στην οποία βρίσκεται η πόλη).

Ακολουθεί η αναμέτρηση λόγων με τον Κρέοντα (με ένταση και μέτρο ο Νίκος Αρβανίτης), την οποία έρχεται να διευθετήσει η Ιοκάστη.

Εντυπωσιακή Ιοκάστη η Καρυοφυλλιά Καραμπέτη, μέσα στο πορφυρό αυστηρής γραμμής, μάξι, ρούχο της, με μακριά λυτά μαλλιά, αποδίδει όλη την ψυχολογική κλίμακα της ηρωίδας, από την άγνοια στη συνειδητοποίηση της αλήθειας. Στον μακρύ διάλογο των δύο συζύγων, όταν ο Οιδίποδας της ομολογεί πώς έγιναν τα γεγονότα στο τρίστρατο, την αγκαλιάζει, της κρατάει τα χέρια αντικριστά, υπάρχει ερωτισμός ανάμεσα στο ζευγάρι. Εκείνη τον ακούει με προσοχή και στο τέλος χωρίζονται με μια θερμή αγκαλιά κι ένα φιλί στο στόμα.

Η χαρά και τα γέλια από τις αποκαλύψεις του Κορίνθιου βοσκού (Κωνσταντίνος Ανταλόπουλος) -ο Οιδίποδας, μάλιστα, τη σηκώνει και στριφογυρίζει ψηλά- γρήγορα σβήνουν, όταν η Ιοκάστη αντιλαμβάνεται την αλήθεια. Σχεδόν παραπαίει προσπαθώντας να επιστρέψει στο παλάτι, σε έναν σύντομο και ταραγμένο διάλογο με τον Οιδίποδα αφήνοντας μια κραυγή πόνου.

Ο Οιδίποδας την σέρνει στο πάτωμα, την τραβάει, πέφτει πάνω της κι ενώ είναι ξαπλωμένη κάτω, προσπαθεί να τον προστατέψει από την αλήθεια. «Μακάρι ποτέ να μη μάθεις ποιος είσαι… Δυστυχισμένε», του λέει. Του δίνει το χέρι σε ένα στερνό αντίο κι αφήνει την μπέρτα της να πέσει, ορμώντας στο παλάτι. Την ακολουθεί ο Οιδίποδας (η έξοδός του χειροκροτείται).

Οι αποκαλύψεις του Θεράποντα του Λαΐου (Σωτήρης Τσακομίδης) δεν αφήνουν καμία αμφιβολία για το ποια είναι η αλήθεια, ο Οιδίπους κρύβει με τα χέρια του το πρόσωπό του ενώ ο Εξάγγελος (άμεσος Θανάσης Κουρλαμπάς) αναγγέλει τον απαγχονισμό της Ιοκάστης.

Ο Οιδίπους μπουσουλώντας βγαίνει από το παλάτι με τα μάτια του γεμάτα αίματα που κυλούν στο στέρνο του. Η πορεία του τέλους καθορίζεται από τον Κρέοντα που εμφανίζεται στη σκηνή.

Η ψυχρή σωφροσύνη του, που δεν αποκλείει διάθεση γενναιοδωρίας, έρχεται σε αντίθεση με τη φλογερή φύση του Οιδίποδα, που γονατιστός του κρατάει τα χέρια, ζητώντας του την εξορία. Η παράκληση του Οιδίποδα να αποχαιρετήσει τα δύο του κορίτσια εκπληρώνεται σε μια σκηνή γεμάτη τόνους οδύνης και τρυφερότητας, με δύο μικρά κορίτσια να τρέχουν να κουρνιάσουν στην αγκαλιά του, λίγο πριν σηκωθεί και βαδίσει, με αργά βήματα, μετωπικά προς το κοινό.

Ο χορός κινήθηκε υπό τους ήχους της (υπέρ) λυρικής μουσικής (όχι τόσο ταιριαστής στο πνεύμα της παράστασης), που κάποιες στιγμές υπογράμμιζε το σασπένς. Την πρεμιέρα χειροκρότησαν μεταξύ άλλων οι: Αν. Νταλάρα, Γ. Βούρος, Δ. Φωτόπουλος, Π. Κούκος, Β. Θεοδωρόπουλος, Γ. Κιμούλης, Μ. Παυλίδου, Ηλ. Λογοθέτης, Χρ. Καλαβρούζος κ.ά.

  • ΡΟΥΒΑΣ
    Ο Σάκης Ρουβάς και η Κάτια Ζυγούλη μπήκαν στo θέατρο μόλις έκλεισαν τα φώτα από το άνω διάζωμα, κάθισαν στην ακριανή κερκίδα (Μ) και έφυγαν ανακατεμένοι με τον κόσμο, για να συνεχίσουν στη γνωστή ταβέρνα του «Λεωνίδα».

ΑΝΤΙΓΟΝΗ ΚΑΡΑΛΗ, ΕΘΝΟΣ, 12/07/2010

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: