ΕΘΝΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ: Λάθος επιλογές που μας κοστίζουν… πολλά!

Του ΙΑΣΟΝΑ ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΙΔΗ, ΑΔΕΣΜΕΥΤΟΣ ΤΥΠΟΣ, 18/05/2010

  • Για τον κ. Παύλο Γερουλάνο, υπουργό Πολιτισμού, ομολογώ πως είχα καλή γνώμη όχι λόγω καταγωγής – γιατί για τον Εμμανουήλ Μπενάκη και για την Πηνελόπη Δέλτα π.χ. ως χαρακτήρες δεν είχα ποτέ και την καλύτερη γνώμη– όσο λόγω της αδελφής του Ειρήνης Γερουλάνου που είναι πραγματικά μια πανέξυπνη, δυναμική, βαθιά καλλιεργημένη και γοητευτική γυναίκα που στην ουσία είναι η ψυχή του Μουσείου Μπενάκη. Δυστυχώς η έως τώρα πορεία του στο ΥΠ.ΠΟ.Τ δεν μου επιτρέπει να συνεχίσω να έχω την ίδια καλή γνώμη. Καθυστερήσεις επί καθυστερήσεων, αναποφασιστικότητα, έλλειψη φαντασίας και δυναμισμού, αλλά το χειρότερο, απ’ ό,τι φαίνεται, είναι η έλλειψη γνώσης του αντικειμένου.

  • Ασφαλώς και προτιμώ έναν ΥΠ.ΠΟ.Τ – μάνατζερ αλλά ο κ. Γερουλάνος ούτε ως μάνατζερ φαίνεται ότι τα καταφέρνει καλά και μάλιστα σε μια εποχή τέτοιας οικονομικής κρίσης, ενώ και οι αποφάσεις του ως τώρα δείχνουν σαφώς και έλλειψη γνώσης του αντικειμένου. Έμαθα λοιπόν πως η κυρία Ανέστη, του Γραφείου Τύπου το ΥΠ.ΠΟ.Τ ειδοποίησε την περασμένη Τετάρτη με Πέμπτη όλους τους συντάκτες του ΥΠ.ΠΟ.Τ για τη συνάντηση του κ. Χουβαρδά με τον κ. Γερουλάνο, σχετικά με την ανανέωση της συμβάσεως του πρώτου για άλλα τρία χρόνια στη θέση Διευθυντού του Εθνικού, εκτός από τον «Αδέσμευτο» απ’ ό,τι μου είπε η διαπιστευμένη του «Αδέσμευτου Τύπου» στο ΥΠ.ΠΟ.Τ, Μαρία Ανδρέου. Αλλά αυτό δεν είναι τίποτα μπροστά σ’ αυτό που έμαθα περί της ανανεώσεως για άλλα τρία χρόνια της συμβάσεως αυτής. Θα ήθελα να θυμίσω στον κ. Γερουλάνο ή μάλλον να του πω για να το ξέρει πως ο Αιμίλιος Χουρμούζιος, ως διευθυντής της «Καθημερινής» ήταν από τους βασικούς συμπαραστάτες του Καρόλου Κουν και του Θεάτρου Τέχνης, αλλά όταν έγινε διευθυντής του Εθνικού από 1955 έως το 1964 δεν διανοήθηκε να βάλει τον Κουν στο Εθνικό γιατί ήξερε πως η θέση του ήταν στο Θέατρο Τέχνης – κακώς βέβαια. Ο κ. Χουβαρδάς, ικανός μάνατζερ, όσον αφορά το «Αμόρε» ως φυτώριο μιας διαφορετικής, πιο μοντέρνας ή αν θέλετε πιο «μοντερνοφανούς» θεατρικής εκφράσεως, τα τελευταία τρία χρόνια διοικεί το Εθνικό έχοντας κάνει το Εθνικό Θέατρο της Ελλάδος ένα «ιμιτασιόν Αμόρε». Το έχει κάνει να χάσει το κοινό του αλλά δεν πληροί και τις προϋποθέσεις, καλλιτεχνικές και παιδευτικές τις οποίες οφείλει να πληροί ένα Εθνικό Θέατρο.

  • Το να διασκευάζει βιβλία σε θεατρικά στο Εθνικό Θέατρο και να μην παρουσιάζει αυτούσια θεατρικά έργα ανθρώπων του παρελθόντος και του σήμερα δεν δείχνει σοβαρότητα. Επίσης σοβαρότητα δεν δείχνει να θέλεις να κλείσει το «ΡΕΞ – Σκηνή Κοτοπούλη», λέγοντας πως έχει πρόβλημα στατικότητας όταν κάποιοι ειδικοί λένε το αντίθετο και όταν ο κύριος Μαρασούλης που μάλλον είναι πιο σοβαρός επαγγελματίας από εκείνον, δεν έχει πρόβλημα να έχει ανοιχτό τον κάτω όροφο, το νυχτερινό κέντρο ΡΕΞ που φιλοξενεί κάθε βράδυ πάνω από 1.500 άτομα. Επίσης δεν είναι σοβαρό να εκχωρήσεις μια παράσταση του Εθνικού σε μια ιδιωτική εταιρεία παραγωγής θεατρικών παραστάσεων, ειδικά όταν αυτή η παράσταση, «Το Τρίτο Στεφάνι», ήταν η πιο προσοδοφόρα για το Εθνικό τα τελευταία τρία χρόνια – ευτυχώς απ’ ό,τι έμαθα αντέδρασε σε αυτό η κ. Ελένη Γλύκατζη Αρβελέρ και ματαιώθηκε, αν και εδώ που τα λέμε έχω μεγαλύτερη εκτίμηση στη δουλειά της ΕΛ.ΘΕΑ παρά στο Εθνικό όπως έχει γίνει. Το χειρότερο όμως όλων είναι πως ο κ. Χουβαρδάς όπως και ο κ. Λούκος στο Ελληνικό Φεστιβάλ απ’ ό,τι ακούγεται, γιατί οι ίδιοι διατηρούν «σιγήν ιχθύος», έχουν βάλει κάποια εκατομμύρια μέσα το Εθνικό Θέατρο και το Ελληνικό Φεστιβάλ, τα οποία διοικούν και μάλιστα, σε τέτοιες εποχές κρίσης χωρίς να καίγεται καρφί σε κανέναν, χωρίς να δίνουν λογαριασμό σε κανέναν παρά τις συνεχείς οχλήσεις από τους δημοσιογράφους. Το ότι κάποιος μάλλον τα έχει κάνει θάλασσα στα οικονομικά και εδώ μιλάμε για έναν κρατικό οργανισμό, δεν φαίνεται να ενοχλεί κανέναν.

  • Και στην περίπτωση του κ. Χουβαρδά και στην περίπτωση του κ. Λούκου απ’ ό,τι φαίνεται η μάλλον κακή διαχείριση – επαναλαμβάνω σε τέτοια εποχή οικονομικής κρίσης– δεν φαίνεται να είναι επώδυνη για το ΥΠ.ΠΟ.Τ. Αλλά ας πούμε πως ο κ. Λούκος με το να έχει φτιάξει ένα φεστιβάλ λίγο βαριετέ, με λίγο απ’ όλα, όλους τους ικανοποιεί. Ο κ. Χουβαρδάς στο τιμόνι του Εθνικού από πού και ως πού θεωρήθηκε από τον κ. Γερουλάνο τόσο επιτυχημένος για να του ανανεωθεί η θητεία; Αφού και οικονομικά απ’ ό,τι λένε δεν τα έχει πάει καλά αλλά και καλλιτεχνικά όπως λένε όλοι στο ελληνικό θέατρο, πίσω από την πλάτη κυρίως και του κ. Χουβαρδά και του κ. Γερουλάνου, έχει στερήσει από το Εθνικό όσο είχε απομείνει από το κύρος του. Υποτίθεται πως ο κ. Χουβαρδάς θα μας ανακοινώσει σε συνέντευξη Τύπου την ανανέωση της θητείας του για άλλα τρία χρόνια στο Εθνικό και ας ελπίσουμε όλοι πως εκεί θα δώσει ακριβή στοιχεία για τη μέχρι τώρα θητεία του – άλλωστε έχει ήδη δεσμευτεί πως μόλις έληγε το θέμα της θητείας του με οποιονδήποτε τρόπο, έμενε ή έφευγε δηλαδή, θα μιλούσε στους δημοσιογράφους εφ’ όλης της ύλης. Αναμένομεν… Ο κ. Γερουλάνος όμως τι κάνει για όλα αυτά; Γιατί άντε και να δεχτώ πως δεν γνωρίζει από καλλιτεχνικά, από οικονομικά τι έχει να πει;… Καταλαβαίνω πολύ καλά πως ο πρωθυπουργός, ο κ. Γιώργος Παπανδρέου, χρειάζεται έμπιστους ανθρώπους σε κάποιες θέσεις αλλά πολύ φοβάμαι πως ο έμπιστος που δεν αποδεικνύεται ικανός, αποδεικνύεται διπλά επικίνδυνος γι’ αυτόν που τον τοποθέτησε.
Both comments and trackbacks are currently closed.
Αρέσει σε %d bloggers: