«Δεν έχουμε τίποτε άλλο παρά λέξεις»

  • Ο Μπομπ Γουίλσον επιστρέφει στην Ελλάδα και ερμηνεύει Μπέκετ, την «Τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ»

  • «Ο συγγραφέας της εποχής μας πρέπει να εφεύρει μια γλώσσα που να εμπεριέχει το χάος». Σε όλο το έργο του Μπέκετ υπάρχει ο υπαινιγμός ότι όλος ο κόσμος είναι γεμάτος απορίες που αιωρούνται. Κι αν δεν μπορούμε να βρούμε τις απαντήσεις, μπορούμε τουλάχιστον να απολαμβάνουμε τα ερωτήματα…
  • «Πάντα ένιωθα συνδεδεμένος με τον κόσμο του Μπέκετ», λέει ο δημοφιλής Μπομπ Γουίλσον που επιστρέφει στην Ελλάδα, λίγους μήνες μετά την εξαιρετική «Οπερα της πεντάρας», για να ερμηνεύσει την «Τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ» του Μπέκετ, προσκεκλημένος από την Αττική Πολιτιστική Εταιρεία. Εναν μονόλογο – διάλογο, με έναν ηθοποιό επί σκηνής να συνδιαλέγεται με τη φωνή του, μαγνητοφωνημένη πριν από πολλά χρόνια.
  • Ο Γουίλσον σκηνοθετεί, σχεδιάζει αλλά και πρωταγωνιστεί αποσπώντας τους επαίνους της ιταλικής κριτικής (η παράσταση έδωσε την πρεμιέρα της πριν από ένα χρόνο στο Σπολέτο): «Εξαιρετική λιτότητα, τίποτα δεν περιττεύει, ούτε μια λέξη ούτε μια κίνηση. Στη μία ώρα που διαρκεί, ο Μπέκετ και ο Γουίλσον με ελάχιστες, αδρές πινελιές, αποδίδουν την όψη ενός κόσμου πολύ συγκεκριμένου και, την ίδια στιγμή, πανανθρώπινου».
  • Το μονόπρακτο πρωτοπαρουσιάστηκε στις 28 Οκτωβρίου του 1958 στο Royal Court Theatre του Λονδίνου από τον Πάτρικ Μαγκί. Ο Κραπ, ένας ηλικιωμένος άνδρας, «γιορτάζει» τα εβδομηκοστά του γενέθλια, μόνος στο δωμάτιό του, με τον ίδιο τρόπο: μαγνητοφωνεί τις σκέψεις του για τη χρονιά που πέρασε. Ενώ προετοιμάζεται για μια νέα ηχογράφηση, ακούει την κασέτα που είχε μαγνητοφωνήσει τριάντα χρόνια πριν, στο τέλος μιας χρονιάς που ήταν, ίσως, η τελευταία πραγματικά ευτυχισμένη της ζωής του. Πικρός, ειρωνικός, κωμικός, δυσκολεύεται να αναγνωρίσει τον εαυτό του στην αυθάδη, ρομαντική, γεμάτη αυτοπεποίθηση φωνή της νιότης του. Οι σκέψεις του, τότε, αναφέρονται στον αναπόφευκτο χωρισμό με μια γυναίκα, στην ανυπομονησία για νέες κατακτήσεις. Τώρα, καθώς επισκέπτεται το παρελθόν, συνειδητοποιεί ότι η γυναίκα εκείνη ήταν ο τελευταίος μεγάλος έρωτας της ζωής του…
  • «… Περασμένα μεσάνυχτα. Ποτέ άλλοτε δεν ξαναϋπήρξε τέτοια σιωπή. Η γη μοιάζει ακατοίκητη. Εδώ τελειώνω αυτή τη μαγνητοταινία. Κουτί – τρία. Μπομπίνα – πέντε. Μάλλον τα καλύτερά μου χρόνια έχουν φύγει ανεπιστρεπτί. Οταν υπήρχε έστω και μια στάλα ευκαιρίας για ευτυχία».
  • Ο Γουίλσον χρησιμοποιεί, για τον δικό του Κραπ, ένα ρεπερτόριο από γρυλίσματα και χειρονομίες σαν μια νευρωτική μαριονέτα, σημειώνει η κριτικός της L’ Unita. Το λευκό, το γκρι και το νέον, κυριαρχούν. Μινιμαλισμός, απλότητα, σαφήνεια. Η πολυπλοκότητα της ύπαρξης μέσα από φράσεις ελλειπτικές, ένα λόγο άλλοτε θρυμματισμένο, ημιτελή και άλλοτε παραληρηματικό. «Το σκοτάδι που πάντα πάλευα να κατανικήσω είναι στην πραγματικότητα ο καλύτερός μου σύμμαχος…», διαπιστώνει ο Κραπ. Τα μπεκετικά τοπία νεκρά, με χαμηλό φωτισμό, στάσιμα, εκπέμπουν το δράμα ενός κόσμου αρθρωμένου γύρω από ένα τεράστιο κενό. Οι ήρωές του -όπως διαπιστώνουν οι μελετητές του έργου του- ανήκουν στη συντριπτική τους πλειοψηφία στο κοινωνικό περιθώριο, δεν ελπίζουν σε τίποτα από τη ζωή τους, έχουν απολέσει την αίσθηση του χρόνου, αλλά εμμένουν στην αθλιότητα της καθημερινότητάς τους. Βρίσκονται σε στάση αναμονής, σε εκκρεμότητα. Είναι αντιφατικοί, ο λόγος τους δεν έχει συνοχή. Η απραξία, η αδράνεια, η ματαιότητα, είναι δηλωτική της κατάστασης των ανθρώπων στη μετανεωτερικότητα, στην οποία δεν είναι κύριοι των πράξεών τους, δεν έχουν κανέναν έλεγχο, καμία δυνατότητα διαμόρφωσης της κοινωνικής ύπαρξής τους.
  • «Τι θέλετε, κύριε; Πρόκειται για λέξεις, δεν έχουμε τίποτε άλλο».
  • INFO: «Η τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ» του Σάμουελ Μπέκετ με τον Μπομπ Γουίλσον, παρουσιάζεται στο πλαίσιο του «Θεάτρου πέρα από τα όρια», στις 8 και 9 Μαΐου στο Κέντρο Πολιτισμού «Ελληνικός κόσμος» (Πειραιώς 254, Ταύρος). Την Κυριακή θα δοθούν δύο παραστάσεις, στις 6.30 και στις 9.30 μ.μ.
  • Μ.Κ., Η Καθημερινή, Πέμπτη, 6 Mαϊου 2010
Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: