Η εκδίκηση βγήκε απ’ τον παράδεισο

  • Της ΙΩΑΝΝΑΣ ΚΛΕΦΤΟΓΙΑΝΝΗ
  • Ελευθεροτυπία, Πέμπτη 15 Απριλίου 2010

Δολοφονίες, απαγχονισμοί, αυτοκτονίες, φαντάσματα αδικοσκοτωμένων που ζητούν απεγνωσμένα εκδίκηση και θέατρο εν θεάτρω, με φόντο τον άγριο πόλεμο μεταξύ Ισπανίας και Πορτογαλίας. Για πρώτη φορά ανεβαίνει απόψε στην Ελλάδα η «Ισπανική τραγωδία» του μυθικού, αν και άγνωστου στη χώρα μας, ελισαβετιανού δραματουργού Τόμας Κιντ (1558-1594).

Περνώντας από το φως στη σκιά, οι 7 ηθοποιοί του «Αμφι-Θεάτρου θα  ενσαρκώσουν στην «Εκδίκηση» 35 ρόλους

Περνώντας από το φως στη σκιά, οι 7 ηθοποιοί του «Αμφι-Θεάτρου θα ενσαρκώσουν στην «Εκδίκηση» 35 ρόλους

Την πανελλαδική πρωτιά του «δημοφιλέστερου έργου της εποχής του Σέξπιρ» στη σκηνή «Είσοδος Κινδύνου» του «Αμφι-Θεάτρου» του Σπύρου Ευαγγελάτου την οφείλουμε στην Κατερίνα Ευαγγελάτου. Σκηνοθετεί το ρηξικέλευθο θεατρικό που επηρέασε δραματουργούς όπως ο Σέξπιρ, ο Μπεν Τζόνσον και ο Κρίστοφερ Μάρλοου, «μεταγράφοντας» τον τίτλο του μονολεκτικά σε «Εκδίκηση».

Στην «Ισπανική τραγωδία» ο επικεφαλής των Πορτογάλων δολοφονεί με δόλο τον Ισπανό αξιωματούχο Ανδρέα. Το φάντασμα του τελευταίου, παρέα με το πνεύμα της Εκδίκησης, βρίσκονται διαρκώς επί σκηνής και παρακολουθούν την αποτρόπαιη δράση, που αφήνει μπροστά τους και ενώπιον των θεατών τέσσερα πτώματα.

«Η ηθική της Εκδίκησης και η έννοια της Δικαιοσύνης βρίσκονται στον πυρήνα του έργου» τονίζει η Κ. Ευαγγελάτου. «Ο Ιερώνυμο, δικαστής στο ισπανικό παλάτι, παλεύει να αποφασίσει για το αν δικαιούται να εκδικηθεί τον βάρβαρο φόνο του γιου του από τον Λορέντζο και τον Μπαλτάζαρ, αφού δεν βρίσκει καμιά βοήθεια ούτε από τους ανθρώπους ούτε από τους θεούς». Ενώ όμως νομίζει ότι δρα αυτοβούλως, η προσωποποιημένη Εκδίκηση …γνωρίζει απ’ την αρχή την έκβαση της ιστορίας.

Στο σημείο αυτό εισέρχεται ακόμα ένα μείζον ζήτημα. «Υπάρχει ελεύθερη βούληση ή ο άνθρωπος κατευθύνεται από μια ανώτερη δύναμη;» Η σκηνοθέτιδα δεν δίνει έτοιμες απαντήσεις. Το ίδιο και ο Κιντ. «Ο Ιερώνυμο, εκδικητής-τιμωρός ενός αναμφίβολα άδικου φόνου, ευθύνεται για τρεις θανάτους. Κι όμως, μετά την αυτοκτονία του τον στέλνουν στον «Παράδεισο», κόντρα στη χριστιανική ηθική» αποκαλύπτει η Κ. Ευαγγελάτου την πλοκή ενός έργου που έφερε στην εποχή του επανάσταση.

«Η «Ισπανική τραγωδία» είναι η πρώτη «τραγωδία εκδίκησης» και μάλιστα με τον πρώτο «μακιαβελικά κακό» χαρακτήρα, τον Λορέντζο» τονίζει η σκηνοθέτιδα. «Συγχρόνως είναι το πρώτο έργο στο διεθνές δραματολόγιο που χρησιμοποιεί με επιτυχία το τέχνασμα του θεάτρου εν θεάτρω και τη μείξη κωμικών και δραματικών στοιχείων αποτελώντας τεράστια επιτυχία στην εποχή του».

  • Εν τούτοις ο Κιντ παραμένει ένας μεγάλος άγνωστος για την ελληνική σκηνή. Τι έφταιξε;

«Επεσε στην αφάνεια εξαιτίας του σαρωτικού Σέξπιρ. Ομως δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι, ενώ όλοι εμείς ανακαλύψαμε τον Κιντ μετά τον Σέξπιρ, ο Κιντ έγραψε τα έργα του πριν απ’ αυτόν, είναι προγενέστερος. Είναι λάθος λοιπόν να μελετάμε τον Κιντ αφού πάρουμε ως δεδομένο τον Σέξπιρ -μη διαβάζετε τον «Τίτο Ανδρόνικο» πριν από την «Ισπανική τραγωδία»! Κι τι να πούμε για τον πρώτο, χαμένο πια, Αμλετ (UR-HAMLET) του Κιντ, που γράφτηκε 13 χρόνια πριν από τον «Αμλετ» του Σέξπιρ… Σίγουρα ο Κιντ πρέπει κάποτε να πάρει την Εκδίκησή του!!!»

  • Πώς βλέπετε την παρούσα συγκυρία για το ελληνικό θέατρο; Αισιοδοξείτε;

«Παραμένω αισιόδοξα απαισιόδοξη θα έλεγα, αν και τα πράγματα πάνε κατά διαόλου: σύσσωμο το ελληνικό θέατρο καταχρεωμένο παλεύει να επιβιώσει, ενώ το κράτος απαντά στις εκκλήσεις με εκκωφαντική σιωπή και πρωτοφανή, βάρβαρη θα έλεγα, αδιαφορία. Πώς νομίζουν ότι λειτουργούμε; Εχει καταντήσει γραφικό να φτιάχνονται επιτροπές επί επιτροπών και να μας καλούν οι εκάστοτε κυβερνήσεις να συζητήσουμε, να προτείνουμε και τίποτα τελικά να μη συμβαίνει».

  • INFO: Μετάφραση Κ. Τσαμαδιάς και Κ. Ευαγγελάτου. Σκηνικά – κοστούμια: Αλ. Μπουσουλέγκα – Ρ. Υφαντίδου. Μουσική: Στ. Γασπαράτος. Τους τριάντα πέντε ρόλους ενσαρκώνουν εφτά ηθοποιοί: Νικόλας Παπαγιάννης, Κωνσταντίνος Γιαννακόπουλος, Βαγγέλης Ψωμάς, Κωστής Καλλιβρετάκης, Σεραφίτα Γρηγοριάδου, Λευτέρης Πολυχρόνης, Σωτήρης Τσακομίδης. *
Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: