Τέσσερις άντρες και η Μαρία Κάλλας

  • Η αναζήτηση της συλλεκτικής κόπιας της «Lisbon Traviata» του 1957 πυροδοτεί τα αισθήματα των ηρώων του έργου του Τέρενς Μακ Νάλι που παίζεται στο θέατρο «Αλκμήνη»

Η μοναδική και ανυπέρβλητη ντίβα της όπερας Μαρία Κάλλας «στοιχειώνει» το άπαιχτο στη χώρα μας έργο «The Lisbon Traviata» του Τέρενς Μακ Νάλι στο θέατρο «Αλκμήνη» , μια και οι πρωταγωνιστές του τη λατρεύουν και ζουν με τις σπουδαίες ερμηνείες της.

Τέσσερις άντρες και η     Μαρία Κάλλας

Ο Λάζαρος Γεωργακόπουλος, που σκηνοθετεί το έργο και πρωταγωνιστεί σε αυτό, και ο Φαίδων Καστρής, ο οποίος το ανακάλυψε και ενθουσιάστηκε από αυτό φέρνοντάς το στη χώρα μας και κρατώντας έναν βασικό ρόλο σε αυτό, μας το συστήνουν, αληθινά ενθουσιασμένοι από τη δυναμική του.

  • Αγάπη για την όπερα

Τέσσερις άντρες και η     Μαρία Κάλλας

Εν αρχήν ην η υπόθεση και ο Γεωργακόπουλος μας μιλάει γι’ αυτήν… «Νέα Υόρκη, τέλη της δεκαετίας του ‘80. Τέσσερις άντρες βιώνουν τον έρωτα και τη φιλία, τη μοναξιά και την απόρριψη, την τρυφερότητα και το πάθος! Κοινός παρονομαστής φαίνεται να είναι η αγάπη για την όπερα και η λατρεία στη Μαρία Κάλλας, μια λατρεία που υποκαθιστά την πραγματική ζωή στην καθημερινότητά της και την ανάγκη για πραγματικούς ανθρώπους.

Η αναζήτηση της συλλεκτικής κόπιας της «Lisbon Traviata» ένα βράδυ πυροδοτεί αισθήματα και αντιδράσεις…». Τον λόγο παίρνει ο Φαίδων Καστρής και τονίζει: «Το εξαιρετικό αυτό έργο του Τέρενς Μακ Νάλι, που ανεβαίνει για πρώτη φορά στην Ελλάδα, εστιάζει στα δύο αγαπημένα θέματα του συγγραφέα -τις διαφορετικές ανθρώπινες σχέσεις και τη Μαρία Κάλλας- και ισορροπεί αριστοτεχνικά ανάμεσα στην κωμωδία και στο δράμα».

Και συνεχίζει: «Ο Στίβεν, εκδότης, που συγκατοικεί με τον γιατρό φίλο του Μάικλ, βρίσκει ένα βράδυ καταφύγιο στο διαμέρισμα του φίλου του Μέντι, που είναι από παλιά ερωτευμένος μαζί του. Η φαινομενικά ανώδυνη κουβέντα για τη μεγάλη κοινή τους αγάπη, τη Μαρία Κάλλας, και την πειρατική ηχογράφηση της «Lisbon Traviata» που έχει ο Στίβεν στην κατοχή του, κρύβει την ανάγκη για επικοινωνία, τον φόβο της μοναξιάς και την πίκρα της απόρριψης.

Ο Στίβεν όλο το βράδυ έχει κρύψει επιμελώς από τον φίλο του ότι ο εραστής του τον έχει αντικαταστήσει με έναν νεαρό φοιτητή, τον Πολ, και ότι την ίδια ώρα βρίσκονται μαζί στο διαμέρισμά του. Κάποια στιγμή, ο Στίβεν επιστρέφει σπίτι και βιώνει την απόγνωση για το τέλος της σχέσης του με τον Μάικλ. Οταν αποφασίζει να τον διεκδικήσει για μια τελευταία φορά, οι δυο τους οδηγούνται σε ένα ακραίο οπερετικό φινάλε, αντάξιο εκείνου της «Lisbon Traviata»».

O Φαίδων Καστρής είδε το έργο στο Λονδίνο το 2003, που βραβεύτηκε για Καλύτερη Παραγωγή εκτός Γουέστ Εντ. «Aυτό που με εντυπωσίασε περισσότερο, εκτός από το χιούμορ, τους ωραίους ρόλους και την πρωτοτυπία του, ήταν ότι επρόκειτο για ένα έργο με ήρωες 4 γκέι άντρες, που στην ουσία δεν ήταν ένα γκέι έργο. Αντίθετα έδειχνε ότι το πρόβλημα των σχέσεων είναι ίδιο για όλους. Δηλαδή ενώ έχουμε ένα κλασικό έργο για τις σχέσεις, προσεγγίζεται με έναν εντελώς διαφορετικό τρόπο, με πολύ χιούμορ και αυτοσαρκασμό των ηρώων.

Αυτό έγινε βεβαιότητα όταν αρχίσαμε να το δουλεύουμε με τον Λάζαρο Γεωργακόπουλο, τον Βασίλη Μπισμπίκη και τον Λευτέρη Βασιλάκη. Το θέμα μας, λοιπόν, είναι η ανάγκη μας να αγαπήσουμε, να αγαπηθούμε, να κάνουμε σχέσεις και η αποτυχία μας σε αυτό που οδηγεί στην απόρριψη, τη μοναξιά, την απόγνωση και την αναζήτηση υποκατάστατων σε δεκανίκια που μας βοηθούν να αντέξουμε την καθημερινότητα, όπως είναι για τους δύο κεντρικούς ήρωες η Μαρία Κάλλας».

  • Πειρατική «Τραβιάτα»

Ο Λάζαρος Γεωργακόπουλος μας λέει για την πειρατική κόπια του «Lisbon Traviata», στο οποίο «πατάει» αυτό το έργο. «Ενα συμβόλαιο που υπέγραψε τον Σεπτέμβριο του 1953 η Μαρία Κάλλας με την ιταλική δισκογραφική εταιρεία «Cetra», της επέβαλε τον όρο να μην μπορεί να ηχογραφήσει με καμιά άλλη εταιρεία την «Τραβιάτα» για δέκα χρόνια.

Ετσι ο ρόλος της Βιολέτα Βάλερι που σφράγισε ανεξίτηλα η Κάλλας με την ερμηνεία της, σε πλήθος παραστάσεων με μεγάλη επιτυχία (με κορυφαία την «Τραβιάτα» σε σκηνοθεσία Βισκόντι στη Σκάλα του Μιλάνου το 1955), έκανε τους θαυμαστές της ανά τον κόσμο να αναζητούν πειρατικές ηχογραφήσεις που μετά τον θάνατό της το 1977 η ίδια η πολυεθνική δισκογραφική εταιρεία «ΕΜΙ» διοχέτευσε σε Ευρώπη και Αμερική». Και ο ίδιος συνεχίζει: «Η Μαρία Κάλλας τραγούδησε την «Τραβιάτα» στο Εθνικό Θέατρο της Λισσαβόνας στις 27 και 30 Μαρτίου του 1958.

Την πρώτη ημέρα η παράσταση ηχογραφήθηκε από τη Δημόσια Ραδιοφωνία της Πορτογαλίας RDP, που δεν είχε φυσικά το δικαίωμα να την κυκλοφορήσει σε δίσκο. Το 1980 η «ΕΜΙ» κυκλοφόρησε πειρατικές κόπιες της παράστασης της Λισσαβόνας που, όπως αποδείχτηκε στην πορεία, δεν ήταν η ηχογράφηση της RDP, αλλά της δεύτερης παράστασης που είχε στο αρχείο του ο νεαρός τότε συμπρωταγωνιστής της, τενόρος Αλφρέντο Κράους.

Αυτήν την πειρατική κόπια της «Lisbon Traviata» έχει στην κατοχή του ο κεντρικός ήρωας, ο Στίβεν, που παίζω εγώ, κι αυτή είναι το εργαλείο… βασανισμού του φίλου του και παθιασμένου με τη… Μαρία, Μέντι, τον οποίο ντύνεται στην παράστασή μας ο Φαίδωνας Καστρής».

  • Η ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΤΗΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ

Το «The Lisbon Traviata» παίζεται στο θέατρο «Αλκμήνη» σε μετάφραση που συνυπογράφουν ο Κώστας Δριμυλής με τον θίασο, σε σκηνοθεσία του Λάζαρου Γεωργακόπουλου, σκηνικά και κοστούμια του Γιώργου Πάτσα, επιμέλεια κίνησης της Αμάλιας Μπένετ, μουσική επιμέλεια του Δημήτρη Χασιούρα και σε φωτισμούς της Μαρίας Αθανασοπούλου. Πρωταγωνιστούν: Λάζαρος Γεωργακόπουλος, Φαίδων Καστρής, Βασίλης Μπισμπίκης και Λευτέρης Βασιλάκης.

  • Βασίλης Μπουζιώτης, ΕΘΝΟΣ, 11/04/2010
Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: