«Τα ΔΗΠΕΘΕ δεν είναι ατζέντης της Αθήνας»

  • Της ΙΩΑΝΝΑΣ ΚΛΕΦΤΟΓΙΑΝΝΗ, Ελευθεροτυπία, Τρίτη 16 Μαρτίου 2010

Χωρίς «προϋπηρεσία» στα ΔΗΠΕΘΕ, ο πολυσχιδής συνθέτης και σκηνοθέτης Θοδωρής Αμπαζής πρόσφατα ανέλαβε καλλιτεχνικός διευθυντής του Δημοτικού Περιφερειακού της Καβάλας. Εξέπληξε τους πάντες. Κυρίως, όμως, αιφνιδίασε τον εαυτό του.

«Είμαι ενεργός καλλιτέχνης και όχι εν αποστρατεία. Φιλοδοξώ η  Καβάλα να γίνει hot spot», λέει ο Θοδωρής Αμπαζής

«Είμαι ενεργός καλλιτέχνης και όχι εν αποστρατεία. Φιλοδοξώ η Καβάλα να γίνει hot spot», λέει ο Θοδωρής Αμπαζής

Οι εποχές, το γνωρίζει, είναι δύσκολες. «Μιλάμε για θέατρο και δη ένα δημοτικό περιφερειακό, την ώρα που σε λίγο οι μισοί θα είμαστε άνεργοι», παραδέχεται. Τα οικονομικά του ΔΗΠΕΘΕ δεν αποτελούν εξαίρεση. «Η Καβάλα περιμένει ακόμα την τρίτη δόση απ’ την περσινή χρονιά. Ουσιαστικά χρέη περιμένω να ξοφλήσω». Για τη χρονιά που ξεκινά δεν έχει βεβαίως ιδέα τι μέλλει γενέσθαι.

Παρ’ όλα αυτά αναλαμβάνει το ρίσκο με κέφι κι εγκαταλείπει την Αθήνα για μια άγνωστη πόλη και τις δυναμικές της. «Είμαι ενεργός καλλιτέχνης και όχι εν αποστρατεία. Φιλοδοξώ η Καβάλα να γίνει hot spot», λέει χωρίς περιστροφές. «Δεν είναι το ΔΗΠΕΘΕ όχημα για να επωφεληθώ, να προβληθώ, να βγάλω λεφτά», ξεκαθαρίζει. «Μια άλλη τρέλα, καλλιτεχνικής φύσης, με ώθησε. Αυτό που έχει νόημα στην κακή συγκυρία που ζούμε είναι ότι ένας νέος άνθρωπος από την Αθήνα πηγαίνει στην Καβάλα. Αντί να καθόμαστε και να γκρινιάζουμε «δεν γίνεται τίποτα στα ΔΗΠΕΘΕ», «δεν γίνεται τίποτα στο υπουργείο Πολιτισμού», καλό είναι να αρχίσουμε και παίρνουμε οι ίδιοι πρωτοβουλίες με τον κίνδυνο να αποτύχουμε και να φάμε τα μούτρα μας. Διαφορετικά, τίποτα δεν πρόκειται να αλλάξει σ’ αυτή τη χώρα».

Για να δοκιμαστεί στην ελληνική πράξη ήρθε απ’ το εξωτερικό στην Ελλάδα το 2000. Για τον ίδιο λόγο, έχοντας εδραιώσει την προσωπική του ομάδα, την «Οπερα», ανεβαίνει στην Καβάλα. «Να δουλέψουμε τώρα που είμαστε νέοι. Και να αποδείξουμε, αν πετύχουμε, ότι τα ΔΗΠΕΘΕ δεν είναι μόνο για «αναξιοπαθούντες»», σημειώνει.

  • ΔΗΠΕΘΕ για την εκπαίδευση και το παιδί

Η αλήθεια είναι ότι ο Αμπαζής, που μέχρι πρόσφατα έτρεχε μεταξύ τριών παραστάσεων, το τελευταίο πράγμα που μπορούσε να σκεφτεί είναι να εγκαταλείψει την Αθήνα. Συνέθεσε τις μουσικές στον «Βυσσινόκηπο» του Λιβαθινού και στο «Υστατο σήμερα» του Βογιατζή, ενώ σκηνοθέτησε την περφόρμανς της Παπαδόδημα «Μια γάτα που τη λέγαν Μπίλι Χαλιντέι».

«Το «πάντρεμα» με το ΔΗΠΕΘΕ ήταν μια ιδέα του Δημήτρη Ημελλου», λέει. «Θέλανε στην Καβάλα κάτι διαφορετικό, έναν νέο άνθρωπο για να αλλάξουν τα πράγματα». Κάπως έτσι ο 42χρονος Αμπαζής πείστηκε να κάνει αίτηση για τη θέση του καλλιτεχνικού διευθυντή, στην οποία δεν περιέγραφε ρεπερτόριο, αλλά «γενικότερη φιλοσοφία».

«Υποχρέωσή σου είναι να αφουγκράζεσαι την τοπική κοινωνία, για να μπορείς να επέμβεις σ’ αυτή σωστά», συνοψίζει. «Πρώτος άξονας της φιλοσοφίας, που εξέθεσα, είναι η εκπαίδευση. Δεύτερος, το παιδί. Ετσι ξεκινάμε, εγώ και η Ελένη Μποζά, με δωρεάν σεμινάρια θεάτρου για τους κατοίκους της πόλης. Είπα «δεν θέλω να συστηθώ στην Καβάλα με κοστούμι, θέλω με φόρμα στη σκηνή»». Οι θέσεις του σεμιναρίου έκλεισαν σε δύο ημέρες. Τα σεμινάρια θα συνεχιστούν για να «εκπαιδευτεί πρωτίστως το κοινό». Πρώτη παράσταση της νέας εποχής του ΔΗΠΕΘΕ, δίνοντας το στίγμα της πολιτικής του, θα είναι η παιδική.

Η ιεραρχία του Αμπαζή καταλήγει στο «ύφος και το ήθος ενός περιφερειακού θεάτρου». «Το ΔΗΠΕΘΕ δεν είναι ο ατζέντης της Αθήνας στην επαρχία», τονίζει. «Οφείλει να δημιουργεί δομές, συνομιλώντας, ταυτόχρονα, με τις διεθνείς τάσεις, τη σύγχρονη τεχνολογία, τις άλλες τέχνες, το λεγόμενο total τheater».

  • «Να εξάγουμε πολιτισμό στο εξωτερικό»

Το θέατρο θα ανοίξει πριν από το Πάσχα, (παρέμενε κλειστό, λόγω προβλημάτων με την άδειά του) με το παιδικό μικτό θέαμα της Παπαδόδημα, στο οποίο θα συμπράττει ο Αφρογάλλος βιρτουόζος των κρουστών και καθηγητής του Κονσερβατουάρ του Παρισιού, Μουσά Αμέ με τον Γιώργο Παλαμιώτη.

Οι ενήλικες θεατές θα μπουν στο «παιχνίδι» το καλοκαίρι με το Φεστιβάλ των Φιλίππων και μια συμπαραγωγή -πιθανότατα με το ΔΗΠΕΘΕ Σερρών- που θα επιστρατεύσει και σημαντικές ντόπιες «δυνάμεις»: το συγγραφικό δίδυμο των αδελφών Κούφαλη. Ο Αμπαζής βρίσκεται σε συζητήσεις για να ανηφορίσει στην Καβάλα κι η «Γυναίκα της Πάτρας» του Χρονά μαζί με μουσικά σχήματα. Το τελικό όραμά του ηχεί μεγαλεπήβολο: «Θέλω η Καβάλα να φτάσει στο σημείο να εξάγει πολιτισμό στο εξωτερικό».

Οι εκκρεμότητές του, όμως, στην Αθήνα δεν έκλεισαν: τελευταία συνέθεσε τη μουσική της παράστασης «Οι Καβαλάρηδες της θάλασσας» του Σινγκ, που ανέβασε η Αννα Κοκκίνου στο «Σφενδόνη». Μετά το Πάσχα θα δουλέψει τις μουσικές στον μονόλογο «Μπέμπα» του Τσεκούρα («Απλό Θέατρο»).

  • Γιατί πρέπει να κάνετε τόσα πολλά πράγματα μαζί;

«Αν ήμουνα εργολάβος, δεν θα ρωτούσε κανείς γιατί κάνω τη μία πολυκατοικία μετά την άλλη. Ως αχόρταγος έφηβος του θεάτρου είχα διαρκώς μια αχαλίνωτη εσωτερική πείνα. Κάνοντας δουλειές παράλληλα στέκεσαι απέναντί τους πιο νηφάλιος. Δουλεύω απ’ τα 22 μου ασταμάτητα. Με την Καβάλα σκέφτηκα πως θα μπορούσα να βάλω ένα τεχνητό φρένο σ’ αυτή την πείνα. Η «ανάσα» της επαρχίας μού είναι απαραίτητη». *

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: