Νεράιδα στα 76 της χρόνια

  • Σαν δύο «ευφυείς συζύγους», που λατρεύει ο ένας τον άλλο, διαφωνούν με ήπιο τρόπο για ημερομηνίες, ξεχνούν ονόματα.

Ωστόσο συμπληρώνει ο ένας στα μισά τη φράση του άλλου κι είναι πραγματικά πανευτυχείς όταν ανακαλούν παιγνιωδώς το παρελθόν τους. Τόσο στενή και οικεία, τόσο ουσιαστική είναι η σχέση του 80χρονου σερ Πίτερ Χολ με την 76χρονη ντέιμ Τζούντι Ντεντς, σύμφωνα με τους «Σάντεϊ Τάιμς».

Χθες βράδυ, 48 χρόνια μετά, ξαναέδωσαν πνοή στο «Ονειρο θερινής νύχτας». Η Ντεντς είναι στη σκηνή του Rose Theater στο Λονδίνο, όπως και στην παράσταση του Χολ με τη Royal Shakespeare Company στο Στάτφορντ το ’62, η Τιτάνια.

Πραγματικά είναι αστείο να σκέφτεσαι τον σπουδαίο Βρετανό σκηνοθέτη να διστάζει να της ζητήσει να υποδυθεί ξανά τη βασίλισσα, που ο δαιμόνιος Πουκ μαγεύει για να ερωτευτεί τον λάθος… άνδρα. Τόλμησε και της ξαναπρότεινε ένα ρόλο που στα νιάτα της ερμήνευσε, υπό την καθοδήγησή του, σχεδόν γυμνή, γιατί η νέα του είναι «θέατρο εν θεάτρω». Η Ντεντς είναι η Ελισάβετ Ι, που υποδύεται την Τιτάνια.

Δεν ήταν μια απόφαση αυθαίρετη. Ο Χολ ανέτρεξε για τη συγκεκριμένη λύση στην ιστορία του «Ονείρου». Η βασίλισσα Ελισάβετ υπήρξε μαικήνας του θεάτρου. Συχνά φιλοξενούσε στο παλάτι της τον θίασο του Σέξπιρ. Υπάρχουν, μάλιστα, μαρτυρίες ότι συχνά η Αυλή συμμετείχε στις παραστάσεις, αναλαμβάνοντας και ρόλους. Γιατί όχι λοιπόν και η ίδια η Ελισάβετ;

Η Ντεντς έχει παρελθόν με τον απαιτητικό σεξπιρικό ρόλο -τόσο που γνωρίζει απ’ έξω όλα τα λόγια της Τιτάνια. Την πρωτοερμήνευσε παιδούλα σε μαθητική παράσταση στο Γιόοκ. Ακολούθησε η παράσταση του Χολ στο Στάτφορντ αλλά και σε ταινία του το ‘ 68 -τότε εμφανιζόταν σχεδόν ολόγυμνη, αφού ο σκηνοθέτης αποφάσισε ξαφνικά ότι δεν χρειαζόταν το κοστούμι της. Σε ένα θίασο με Ερμία την Ελεν Μίρεν και Ελένη την Ντάιαν Ριγκ, η 33χρονη Ντεντς ήταν η πιο αισθαντική παρουσία.

Η σχέση της Ντεντς με τη βασίλισσα Ελισάβετ είναι άλλη «ιστορία»: ως μοχθηρή ηλικιωμένη Ελισάβετ στον «Ερωτευμένο Σέξπιρ» του Τζον Μάντεν ,το ’98, κέρδισε ένα Οσκαρ κι ένα Bafta.

Δεν θα μπορούσε, πάντως, εύκολα να αρνηθεί κάτι στον αγαπημένο της Χολ. Τους συνδέουν εννιά θεατρικές συνεργασίες, απ’ το ’62, οπότε η ηθοποιός συστρατεύτθκε στη Royal Shakespeare Company. Με περισσότερη νοσταλγία και τρυφερότητα δεν ανακαλεί, πάντως, το «Ονειρο θερινής νυκτός», αλλά το «Αντώνιος και Κλεοπάτρα» του ’87 στο Εθνικό Θεάτρο με τον Αντονι Χόπκινς.

Υπάρχει κι άλλος λόγος, αμιγώς κοινωνικός, για τον οποίο είπε αμέσως «ναι» στην Τιτάνια στα 76 της χρόνια. Ηθελε να βοηθήσει τον σκηνοθέτη στην προσπάθειά του να προσελκύσει κοινό σε ένα τοπικό, περιθωριακό θέατρο του νοτιοδυτικού Λονδίνου, που το Arts Council δεν θεωρεί άξιο επιχορήγησης.

ΙΩΑΝΝΑ ΚΛΕΦΤΟΓΙΑΝΝΗ, Ελευθεροτυπία, Τρίτη 16 Φεβρουαρίου 2010
Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: