Ο «Μάκμπεθ» είναι η αφορμή

Μια παρατήρηση του Φρόιντ, σύμφωνα με την οποία ο Μάκμπεθ και η λαίδη του αποτελούν έναν χαρακτήρα χωρισμένο σε δύο πρόσωπα, αποτέλεσε την αφορμή. Η Ράια Μουζενίδου διασκεύασε το σεξπιρικό έργο και το ανεβάζει υπό τον εύγλωττο τίλο: «Οταν ο Μακ συνάντησε την Μπεθ».

Στέλλα Μπαλωμένου και Στέλιος Ξανθουδάκης, το ζεύγος Μάκμπεθ, ένας χαρακτήρας σε δύο πρόσωπα

Στέλλα Μπαλωμένου και Στέλιος Ξανθουδάκης, το ζεύγος Μάκμπεθ, ένας χαρακτήρας σε δύο πρόσωπα

«Πριν ακόμα διαβάσω αυτή την παρατήρηση του Φρόιντ, έβλεπα το ζευγάρι ως μια ολότητα. Αλληλοσυμπληρώνονται. Και, τελικά, μόνο όταν τους δεις ως ένα, κατανοείς απόλυτα τις αντιδράσεις τους. Διαφορετικά μένουν σκιές και ερωτηματικά στη διάρκεια του έργου», μας εξηγεί.

Η ενασχόληση με τον Σέξπιρ δεν είναι καινούργια υπόθεση για τη Ράια Μουζενίδου. Από τα φοιτητικά της κιόλας χρόνια στο Παρίσι -είναι πτυχιούχος του Ινστιτούτου Θεατρικών Σπουδών της Σορβόνης- είχε βυθιστεί στην έρευνα. Από το 2003 η σχέση έγινε πιο στενή. Αυτός, άλλωστε, ήταν ο λόγος που για πολλά χρόνια ονειρευόταν να ανοίξει το δικό της θέατρο, το «Δίπυλον» στου Ψυρρή. «Ηθελα σε αυτόν τον χώρο να πειραματιστώ με τον προβληματισμό που γεννούν τα έργα του Σέξπιρ, να τον διασκευάσω, να ανεβάσω δύο έργα του μαζί σε διάλογο», λέει. Οι παραστάσεις «Με αφορμή τον Σέξπιρ: Λέγε με Ιουλιέτα», «Ρωμαίος και Ιουλιέτα» και «Τρωίλος και Χρυσηίδα» ήταν οι πρώτοι καρποί της έρευνάς της.

«Η δραματουργία του Σέξπιρ είναι ανεξάντλητη πηγή από μόνη της», λέει. «Είναι πολύ μοντέρνα. Ο ίδιος, ένας πολύ μεγάλος ποιητής αλλά και φιλόσοφος, γνώριζε τους αρχαίους συγγραφείς, ιατρική, χημεία, φιλοσοφία και ασχολήθηκε πάρα πολύ με την ανθρώπινη ψυχολογία. Οχι βέβαια όπως το έκαναν αργότερα οι Ιψεν-Στρίντμπεργκ», λέει.

Πώς πρέπει να διασκευάζουμε, όμως, Σέξπιρ; Τι χρειάζεται για να γίναι ακόμα πιο σύγχρονος; «Αυτό που εγώ προσπαθώ να κάνω κάθε φορά είναι να κεντράρω σε μια ιδέα που θέλω να τονίσω. Μπορεί να αφορά το σήμερα ή εμένα – που κι εγώ ζω στο σήμερα. Προσπαθώ να πάρω τα πιο λαμπερά από την ποίησή του χωρίς να απλώνομαι σε επαναλήψεις. Να παρουσιάζω τα έργα του πιο επικεντρωμένα και σύντομα», μας εξηγεί.

Η διασκευή του πολυπρόσωπου έργου του Μάκμπεθ ανεβαίνει με πέντε ηθοποιούς. Οι αλλαγές των ρόλων είναι γρήγορες και γίνονται με τη βοήθεια λιτών κοστουμιών και σκηνικών μέσων.

Ενώ και το κουκλοθέατρο εντάσσεται στην παράσταση. «Τώρα πια όλοι βάζουν βίντεο, εμείς είπαμε να επιστρέψουμε στα παλιά», εξηγεί η Ράια Μουζενίδου. Η παράσταση, όμως, διαθέτει και ζωντανή μουσική από το συγκρότημα Dirty Granny Tales, που προσδίδει μια πιο σκοτεινή και γκόθικ ατμόσφαιρα στο όλο εγχείρημα.

* «Δίπυλον» (Καλογήρου Σαμουήλ 2 και Διπύλου, Ψυρρή, τηλ. 210- 3229771). Από σήμερα και κάθε Δευτέρα και Τρίτη στις 9.30 μ.μ.

  • ΕΛΕΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ, Ελευθεροτυπία, Δευτέρα 23 Νοεμβρίου 2009
Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: