Ένα ζηλευτό θεατρικό καλειδοσκόπιο

Η Λυδία Κονιόρδου θα πρωταγωνιστήσει στις «Τρωάδες» που σκηνοθετεί ο Β. θεοδωρόπουλος στο Θέατρο του Νέου Κόσμου (εδώ στις «Χοηφόρες» του Θεσσαλικού Θεάτρου)

  • Της ΚΑΤΕΡΙΝΑΣ ΔΙΑΚΟΥΜΟΠΟΥΛΟΥ

Το ρεπερτόριο του Εθνικού Θεάτρου 2009/2010 προκάλεσε σχόλια στους θεατρικούς κύκλους, διχάζοντας υποστηρικτές και πολέμιους της ελληνικής σύγχρονης δραματουργίας. Το Εθνικό εγκαινιάζει την ανακαινισμένη -έπειτα από οκτώ χρόνια- Κεντρική Σκηνή του στην Αγ. Κωνσταντίνου με την παράσταση Πουθενά του πολυσυζητημένου Δημήτρη Παπαϊωάννου. Είναι ένα θέαμα «στημένο» αποκλειστικά και μόνο για την περίσταση και τον συγκεκριμένο χώρο, με λίγα λόγια πρόκειται για μια μισάωρη φιέστα με αφορμή την επαναλειτουργία της ιστορικής σκηνής. Από εκεί και πέρα; Ο φίλος θεατής του Εθνικού θα έχει την ευκαιρία να παρακολουθήσει στις κατά τόπους σκηνές του οργανισμού έργα-αριστουργήματα της παγκόσμιας δραματουργίας (Θείος Βάνιας του Τσέχωφ, Δον Ζουάν του Μολιέρου, το έργο του Ίψεν Η κυρία από τη θάλασσα, Μαρά-Σαντ του Βάις, Λεόντιος και Λένα του Μπύχνερ, Τίτος Ανδρόνικος του Σαίξπηρ), έργα δοκιμασμένα, που επανέρχονται κατά καιρούς στις ελληνικές σκηνές. Τέλος, το ρεπερτόριο συμπληρώνεται με δύο «μεταπαραγωγές», διασκευασμένα μυθιστορήματα, του Ταχτσή Το τρίτο στεφάνι και Αλέξης Ζορμπάς, η πραγματική ιστορία, βασισμένο στο έργο του Καζαντζάκη Βίος και πολιτεία του Αλέξη Ζορμπά. Απολογισμός: κανένα νεοελληνικό θεατρικό έργο.

Το Εθνικό προκήρυξε για δεύτερη φορά διαγωνισμό συγγραφής θεατρικού έργου για νέους και πάλι το έργο του βραβευθέντος θα ενταχθεί στο ρεπερτόριο του. Αρκεί; Ο διευθυντής του Γ. Χουβαρδάς από «ο νέος διευθυντής», ο ανοικτός στους πειραματισμούς και την ανανέωση, έγινε επιφυλακτικός και κατέφυγε στην παγκόσμια δραματουργία και σε διασκευές μυθιστορημάτων, θεωρώντας ότι έτσι θα εξασφαλίσει γεμάτες αίθουσες και εισπράξεις εν μέσω πανδημίας και οικονομικής κρίσης; Το Εθνικό δεν απενοχοποιείται με τις εναλλακτικές σκηνοθεσίες ή την παραχώρηση προσωρινής καλλιτεχνικής στέγης σε θεατρικές ομάδες. Τελικά πότε θα έρθει η στιγμή που θα διερευνηθεί ουσιαστικά και με διάρκεια το σύγχρονο νεοελληνικό έργο; Το Εθνικό Θέατρο οφείλει να τολμά, να καλλιεργεί και να στηρίζει τη σύγχρονη νεοελληνική δραματουργία.

Την ίδια στιγμή η Ελληνική Θεαμάτων, η εταιρεία θεατρικών παραγωγών που έχει κατηγορηθεί ότι κατά κύριο λόγο προάγει τα τηλεοπτικά δρώμενα, επιλέγει και στηρίζει την ελληνική δραματουργία, όχι μόνο την «εμπορική», που θα εκτοξεύσει τις ταμειακές εισπράξεις (Θέλει η Ελλάδα να κρυφτεί, τα έργα των Ρέππα-Παπαθανασίου Αττική οδός, Συμπέθεροι από τα Τίρανα, Ζωή σ’ ελόγου μας), αλλά και τα έργα του Άκη Δήμου Απόψε τρώμε στης Ιοκάστης, της Ελένης Γκασούρα Φουρκέτα, του Θοδωρή Αθερίδη Από μακριά και βέβαια προκάλεσε έκπληξη η επιλογή έργου του Βασίλη Κατσικονούρη και μάλιστα μονολόγου: Το μπουφάν της Χάρλεϋ… ή Πάλι καλά. Οι μονόλογοι, και μάλιστα οι γυναικείοι, έπειτα από τη μεγάλη επιτυχία της Νένας Μεντή στην Ευτυχία Παπαγιαννοπούλου τα δύο προηγούμενα χρόνια, είναι μια οικονομική λύση, στην οποία θα καταφύγουν πολλοί επιχειρηματίες.

Ενδιαφέρουσες προτάσεις, αποτελούν η σκηνοθεσία του Συμποσίου από το Δ. Λιγνάδη στο «Θησείον» του Μ. Μαρμαρινού, οι Τρωάδες από τον Βαγγέλη Θεοδωρόπουλο με τη Λυδία Κονιόρδου στο «Θέατρο του Νέου Κόσμου», τα έργα των αδερφών Κούφαλη Πάχνη («Πορεία») και Βορράς (στο «Θέατρο του Νέου Κόσμου» την άνοιξη), και βέβαια το Να μου στείλετε μια ρεπούμπλικα! («Αργώ») βασισμένο στο βιβλίο του Ρώμου Φιλύρα Η ζωή μου εις το Δρομοκαΐτειον και άλλα αυτοβιογραφικά.

Σε γενικές γραμμές οι καλλιτεχνικές θεατρικές τάσεις του χειμώνα κλίνουν προς την ξένη δραματουργία, με έμφαση σε κλασικούς συγγραφείς: την Υπόθεση της οδού Λουρσίν του Λαμπίς σκηνοθετεί η Μάρθα Φριντζήλα και τους Εξόριστους του Τζόις η Ρούλα Πατεράκη. Το Η πιο δυνατή του Στρίντμπεργκ η Δέσποινα Γκατζίου μετονομάζει σε Cafe la femme, ενώ το έργο Ο βασιλιάς πεθαίνει του Ιονέσκο σκηνοθετεί η Μάνια Παπαδημητρίου στο Θέατρο Τέχνης. Ποιος φοβάται τη Βιρτζίνια Γουλφ του Αλμπι, ανεβάζει ο Α. Αντύπας, Ψηλά απ’ τη γέφυρα του Μίλερ σκηνοθετεί και πρωταγωνιστεί ο Γρηγόρης Βαλτινός, Έντα Γκάμπλερ σκηνοθετεί ο Σπ. Ευαγγελάτος. Στο «Άλμα» θα παιχτεί η Φθινοπωρινή ιστορία του Αρμπούζοφ, στην «Αθηναΐδα» το Γλυκό πουλί της νιότης με τη Ζωή Λάσκαρη και Το επάγγελμα της κυρίας Γουόρεν του Μπέρναρ Σο σκηνοθετεί ο Βουτσινάς. Το Θερμοκήπιο του Πίντερ θα ανεβάσει ο Λευτέρης Βογιατζής. Τέλος, ο Φώτης Μακρής στο Studio Μαυρομιχάλη σκηνοθετεί το άπαιχτο έργο του Ιονέσκο στην Ελλάδα Μακμπέτ.

Οι συχνές παραστάσεις ξένων καλλιτεχνικών παραγωγών στην Ελλάδα ευθύνονται για την εισροή και διάδοση νέων δραματουργών και την παρουσίαση έργων τους για πρώτη φορά στις ελληνικές σκηνές: άγνωστα έργα των Στόπαρντ, Ρέιβενχιλ, Φόσε, Γέλινεκ, Λιόσα, αλλά και άγνωστοι δυτικοί συγγραφείς: τη Λίντα ΜακΛίν, τον Μάικλ Χόλινγκερ, τον Άλιστερ Μπίτον τον Γιόοπ Αντμιράαλ, την Καρόλ Φρεσέτ αλλά και του Αφγανού πεζογράφου Ατίκ Ραχίμι την Πέτρα της υπομονής θα μεταφέρει στη σκηνή ο Γ. Νανούρης στο «Χώρα». Σε σκηνοθεσία της Ελένης Σκόττη θα ανέβει το La Chunga του Μάριο Βάργκας Λιόσα με την Καρυοφυλλιά Καραμπέτη, ο Λευτέρης Βογιατζής σκηνοθετεί το Ύστατο σήμερα του Χάουαρντ Μπάρκερ, ο Νίκος Μαστοράκης τον Αμπιγιέρ του Ρ. Χάργουντ, ο Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης με τον Γιώργο Κιμούλη θα εμφανιστούν στο «Θέατρο Αθηνών» στο Σλουθ του Α. Σάφερ.

Το παράδοξο είναι ότι ενώ οι μουσικές σκηνές περιορίζονται αισθητά -γρίπη, απαγόρευση καπνίσματος και οικονομική δυσπραγία- οι θεατρικές σκηνές και οι παραγωγές αυξάνονται, προσφέροντας αμέτρητες επιλογές στο κοινό και καθιστώντας την Αθήνα ένα ζηλευτό θεατρικό καλειδοσκόπιο.

  • Η ΑΥΓΗ: 23/10/2009

* Η Κ. Διακουμοπούλου είναι θεατρολόγος.

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: