Αλκηστη με σύγχρονη ματιά

  • Χειροκροτήθηκε στην αρχαία Επίδαυρο η παραγωγή του Εθνικού Θεάτρου, δεν έλειψαν αντιρρήσεις που μιλούν για έλλειψη συναισθήματος στην παράσταση

  • Σύγχρονη. Από άποψη. «Μοντερνιά»; Καθόλου. Ειλικρινής, με σεβασμό στο κείμενο και στον χώρο, η «Αλκηστις» του Ευριπίδη στην απόδοση-σκηνοθεσία του Θωμά Μοσχόπουλου χειροκροτήθηκε θερμά.

Η Μαρία Σκουλά στον ρόλο της Αλκηστης και ο Αδμητος, Χρήστος Λούλης. 4.500 χειροκρότησαν την παράσταση της Παρασκευής, περίπου οι διπλάσιοι το Σάββατο

  • Η Μαρία Σκουλά στον ρόλο της Αλκηστης και ο Αδμητος, Χρήστος Λούλης. 4.500 χειροκρότησαν την παράσταση της Παρασκευής, περίπου οι διπλάσιοι το Σάββατο

Η παραγωγή του Εθνικού Θεάτρου έφερε στην ορχήστρα της Επιδαύρου μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα ματιά πάνω στο αρχαίο δράμα, ολοκληρωμένη και τεκμηριωμένη: με προβολές που δεν «κλώτσαγαν», εικαστικά άρτια (σκηνικά – κοστούμια Ελλη Παπαγεωργακοπούλου), άψογη ερμηνευτικά, ιδιαίτερη μουσικά με ζωντανή κλασική μουσική (Κορνήλιος Σελαμσής) και τον κόντρα τενόρο Νίκο Σπανό να εντυπωσιάζει με τη φωνή του – τενόρος ο Θανάσης Δεληγιάννης. Σε αυτό συμφώνησαν οι περισσότεροι από τους 4.500 θεατές της πρεμιέρας της Παρασκευής (το Σάββατο ήταν περίπου οι διπλάσιοι).

Ωστόσο, δεν έλειψαν αντιρρήσεις οι οποίες εστιάστηκαν, κυρίως, στο επιχείρημα ότι επρόκειτο για μια αποστειρωμένη συναισθηματικά παράσταση. Η έλλειψη συναισθήματος είχε να κάνει με την άκρως στυλιζαρισμένη οπτική της και τη φόρμα που της στερούσε την αμεσότητα.

Πάντως το θέαμα διατηρούσε ένα ζηλευτό ισοζύγιο μεταξύ κωμικού – δραματικού, διέθετε αρμονία, έκρυβε ένα υπομειδίαμα, έναν παρ ολίγον σαρκασμό, έναν παρ ολίγον σπαραγμό, ιλαροτραγικά επεισόδια, ανατροπές κι αμφίθυμους χαρακτήρες.

Πάνω στο λογείο (ένα ορθογώνιο «κουτί» πάνω από τα ερείπια του προσκηνίου με γαλακτερές τζαμένιες πόρτες οι οποίες πότε λειτουργούσαν ως οθόνες προβολής ή ανοιγόκλειναν καρέ καρέ ως διαφορετικοί χώροι του παλατιού) στέκονται οι ήρωες του δράματος, στυλιζαρισμένα πρόσωπα, βαμμένα σε πρόσωπο και σώμα, με ρούχα με πτυχώσεις, με σύγχρονη εκζήτηση, που θύμιζαν μορφές από αγγεία ή αγάλματα του 5ου αι. π.Χ.

Κάτω στην (καλυμμένη με φελλό ορχήστρα με ένα μετακινούμενο με ροδάκια «κάγκελο» σαν «ακτίνα») ο χορός, ντυμένος σύγχρονα, λιτά, στα μαύρα, με μια απλότητα, με χρονόμετρα στα χέρια σύμβολα του χρόνου, αφού Χρόνος και Θάνατος ήταν η ζυγαριά στην οποία ισορροπούσε η φιλοσοφική διάσταση του κειμένου. Κάποια στιγμή αυτοί οι δύο χώροι αρχίζουν να επικοινωνούν.

Τα σύμβολα αρχίζουν να ζωντανεύουν. Η πρώτη σκηνή της Αλκηστης (Μαρία Σκουλά) είναι τραγουδισμένη, σχεδόν σαν όπερα. Στη συνέχεια, η δράση εξελίσσεται με τη μουσική να παίζει σημαντικό ρόλο – μερικές φορές η χρήση της υπερβαίνει το δέον.

Η εμφάνιση της Θεράπαινας, που αναγγέλλει στον χορό πως η βασίλισσα δεν έχει καμιά ελπίδα (Μαρία Πρωτόπαππα), ο απολαυστικός αγώνας λόγων μεταξύ Αδμητου και Φέρη (ο Χρήστος Λούλης σε έναν εξαιρετικά δύσκολο τόσο ερμηνευτικά όσο και κινησιολογικά ρόλο – ο Κώστας Μπερικόπουλος ακροβατεί σπουδαία μεταξύ κωμικού και τραγικού κερδίζοντας το χειροκρότημα του κοινού), η πένθιμη πομπή με τη σορό της Αλκηστης, το μοιρολόι του χορού, η εμφάνιση του υπηρέτη (Σωκράτης Πατσίκας) που διαμαρτύρεται για το ασύδοτο φαγοπότι του Ηρακλή (πολύ καλός ο Αργύρης Ξάφης), η στιχομυθία μεταξύ τους (συνοδευόμενη από το ήχο του κοντραμπάσου), τα «ανθρώπινα» αετώματα που «διαλύονται», είναι ελάχιστες από τις εικόνες που στήθηκαν στο αλώνι του αργολικού θεάτρου, εικόνες προσεγμένες στη λεπτομέρειά τους που υπηρετούσαν τη συγκεκριμένη ανάγνωση του έργου.

  • Αντιγόνη Καράλη, ΕΘΝΟΣ, 20/07/2009
Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: