Καλαμάτα, πρωτεύουσα του χορού, ανεβάζει τον πήχυ πιο ψηλά

  • Λίγο πριν από την έναρξη του φετινού Φεστιβάλ, η πόλη κάνει απολογισμό και επενδύει
  • Tης Σαντρας Βουλγαρη, Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, 11/7/2009

Μας έφερε σε επαφή με όλες τις τάσεις του σύγχρονου χορού, με εμβληματικές, ιστορικές πλέον, προσωπικότητες, όσο και καταξιωμένους νέους δημιουργούς, οι οποίοι μετά την εμφάνιση τους στην Καλαμάτα μάθαμε ότι η καλλιτεχνική τους πορεία εκτινάχθηκε στα ύψη κι εμείς ήμασταν από τους πρώτους που τους είχαμε δει. Μιλάμε φυσικά για ένα «φαινόμενο» στην ιστορία του σύγχρονου ελληνικού χορού. Για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού της Καλαμάτας, που φέτος γιορτάζει τα 15 του χρόνια και ανοίγει την αυλαία του την ερχόμενη εβδομάδα στις 16 του μηνός. Το Φεστιβάλ Χορού της Καλαμάτας υπήρξε η πρώτη ολοκληρωμένη και γενναία παρέμβαση από την πλευρά της πολιτείας, τόσο από το υπουργείο Πολιτισμού όσο και από τον δήμο, σε μια πόλη που είχε συνδέσει στενά την ανάπτυξη της με τον πολιτισμό. «Το γεγονός ότι ένας τέτοιος θεσμός δημιουργήθηκε, αλλά και εδραιώθηκε στην περιφέρεια αποτελεί τομή, σπάνια νομίζω, για την ελληνική πραγματικότητα», έλεγε πέρσι σε συνέντευξη της στην «Κ» η Βίκυ Μαραγκοπούλου. Αυτό το επιβεβαιώνουν κάθε χρόνο οι φανατικοί φίλοι του Φεστιβάλ, άνθρωποι σχετικοί ή και άσχετοι έως πρόσφατα, οι οποίοι εξαιτίας της Καλαμάτας γνωρίζουν πλέον και παρακολουθούν με μεγάλο ενδιαφέρον αυτά που συμβαίνουν στον χορό σήμερα. Το φεστιβάλ λειτουργεί και ως πλατφόρμα παρουσίασης των «δικών μας» χορογράφων και του έργου τους. Λίγες μέρες πριν από την έναρξη του φετινού κύκλου παραστάσεων, δύο Ελληνες καλλιτέχνες (ο ένας εκ των οποίων ζει και εργάζεται στο εξωτερικό) μοιράζονται τις σκέψεις και την ευγνωμοσύνη που αισθάνονται, ο καθένας από την δική του οπτική. Παράλληλα, εν όψει του εορτασμού των δεκαπέντε χρόνων του φεστιβάλ παίρνουν το θάρρος να αναρωτηθούν εάν υπάρχει κάτι που θα βοηθούσε το Φεστιβάλ Χορού της Καλαμάτας να προχωρήσει στο μέλλον με όλο και πιο συναρπαστικά βήματα.

  • AΠOΨH : Δικτυώνει την ελληνική σκηνή με άλλα φεστιβάλ
  • Του Αντωνη Φωνιαδακη*

Tο Φεστιβάλ Καλαμάτας είναι ένα από τα πιο ζωτικά καλλιτεχνικά γεγονότα της χώρας μας, με έναν προγραμματισμό που περιλαμβάνει σημαντικούς διεθνείς και εγχώριους καλλιτέχνες. Είναι σημαντικό για τον ελληνικό χορό η παρουσία ενός τέτοιου θεσμού όχι μόνο γιατί προτείνει νέα σημεία αναφοράς στους Ελληνες χορογράφους, αλλά και γιατί τους συμπεριλαμβάνει δυναμικά παρουσιάζοντας τις πιο ενθαρρυντικές νέες δημιουργίες τους. Ετσι, δικτυώνει την ελληνική σκηνή με ευρωπαϊκά φεστιβάλ. Ενα από τα ατού του Φεστιβάλ, κατά τη γνώμη μου, είναι η γεωγραφική του τοποθεσία. Προτείνει δυναμικά την αποκέντρωση και αποδεικνύει πως τα μεγάλα αστικά κέντρα δεν είναι απαραίτητη προϋπόθεση για να πετύχει ένας θεσμός. Η καλλιτεχνική «εκδρομή» προς Καλαμάτα, λοιπόν, δεν μπορεί παρά να λειτουργήσει ως κάθαρση από την υπερφόρτιση της πρωτεύουσας.

Μελλοντικά θα επιθυμούσα το Φεστιβάλ να μπορέσει να προσφέρει οικονομική υποστήριξη και φιλοξενία χώρου για να δημιουργηθούν χορογραφίες κατόπιν παραγγελίας σε διεθνές επίπεδο. Επίσης, την δημιουργία ενός κέντρου που θα λειτουργεί ετησίως με πρόγραμμα έρευνας και σεμιναρίων. Η δυνατότητα συνεργασίας με άλλους κρατικούς φορείς θα βοηθούσε στο να δημιουργηθούν νέες πλατφόρμες προώθησης των έργων που παρουσιάζονται ειδικά για το Φεστιβάλ. Εξίσου σημαντική είναι η δημιουργία ενός νέου κλειστού θεάτρου, το οποίο θα μπορούσε να φιλοξενήσει θεάματα με απαιτητικό τεχνικό εξοπλισμό και πιο ογκώδη σκηνογραφία. Λαμβάνοντας υπόψη τον θερινό φεστιβαλικό συνωστισμό, αλλά και την απουσία σημαντικών οργανώσεων τον χειμώνα, πέραν της πλατφόρμας χορού, δεν μπορώ παρά να αναρωτηθώ αν υπάρχει δυνατότητα προώθησης μιας special winter edition του Φεστιβάλ, όπου η ελληνική νέα δημιουργία θα είναι στο πρώτο πλάνο.

*Ο Αντώνης Φωνιαδάκης ζει και χορογραφεί στην Λυών. Στο φετινό Διεθνές Φεστιβάλ Χορού της Καλαμάτας θα παρουσιάσει την τελευταία του δουλειά («Ιεροτελεστία της Ανοιξης»).

  • AΠOΨH : Η σημαντικότερη έλλειψη είναι οι συμπαραγωγές
  • Της Μαριελλας Νεστορα*

Tο Φεστιβάλ Χορού της Καλαμάτας έχει παίξει καθοριστικό ρόλο στην επαφή του ελληνικού κοινού με τον σύγχρονο χορό. Το Φεστιβάλ έγινε σταδιακά τόπος συνάντησης για τους Ελληνες χορευτές και χορογράφους, που εξελίσσονταν μέσα από την επαφή τους με δημιουργούς από το εξωτερικό αλλά και μέσα από τον θεσμό του σεμιναρίου με σημαντικούς δασκάλους. Το πρόγραμμά του πλέον συμπεριλαμβάνει και επιλογές με μεγαλύτερο ρίσκο, πιο νέες και πειραματικές ομάδες, δημιουργώντας ένα πιο ενδιαφέρον και ευρύ τοπίο.

Τώρα που έχει αναπτυχθεί το ενδιαφέρον προς τον σύγχρονο χορό, από τη στιγμή που παρουσιάζεται συστηματικά και μέσα από άλλα φεστιβάλ, ποιο θα μπορούσε να είναι το επόμενο βήμα; Πιστεύω ότι θα ήταν πολύ γόνιμο να υπάρχει καλή συνεργασία ανάμεσα στα φεστιβάλ. Θα ευχόμουν δύο πράγματα προς αυτήν την κατεύθυνση: Πρώτον, να μη συμπίπτουν οι ημερομηνίες των παραστάσεων έτσι ώστε κάποιος να μπορεί να τα παρακολουθήσει όλα, χωρίς να εξαναγκάζεται σε επιλογές. Δεύτερον, να αναπτυχθεί η συνομιλία ανάμεσα στα φεστιβάλ και τις θεματικές που παρουσιάζουν μέσα στην ίδια χρονιά.

Μιλώντας για την εξέλιξη του σύγχρονου ελληνικού χορού, η σημαντικότερη έλλειψη αυτή τη στιγμή είναι οι συμπαραγωγές. Κάτι που στο εξωτερικό είναι ο συνήθης τρόπος συνεργασίας δημιουργού και φεστιβάλ (ενίοτε και παραπάνω από ένα φεστιβάλ συμπράττουν για μια παραγωγή) σπάνια συμβαίνει για τους Ελληνες δημιουργούς, από τα ελληνικά φεστιβάλ. Αν είναι να επενδύσουμε στην εξέλιξη του ελληνικού χορού και όχι μόνο στην εξέλιξη του ελληνικού κοινού, χρειάζεται άμεσα να γίνουν οι συμπαραγωγές θεσμός.

* Η Μαριέλλα Νέστορα είναι χορογράφος και ιδρύτρια της ομάδας σύγχρονου χορού «Yelp». Πριν από λίγες μέρες, παρουσίασε την τελευταία της παραγωγή με τίτλο «Das (ist) ein – Σαν ένα κομμάτι ζάχαρη μέσα στο νερό» στην Πειραιώς 260, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών.

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: