Δράμα με χάπι εντ

  • Ούτε τραγωδία ούτε κωμωδία. Η «Αλκηστις» του Ευριπίδη θα μπορούσε να χαρακτηριστεί γοητευτικό ειρωνικό δράμα με χάπι εντ μάλιστα, αφού η νεκρή ηρωίδα ξαναγυρίζει στη ζωή…

Με θέμα τη σύγκρουση ανάμεσα στον Θάνατο και τον Απόλλωνα, το σκοτάδι και το φως, το έργο παρουσιάζεται από το Εθνικό Θέατρο στην Επίδαυρο την Παρασκευή και το Σάββατο σε σκηνοθεσία Θωμά Μοσχόπουλου.

«Το έργο περιγράφει έναν κόσμο απίστευτης λεπτότητας», λέει ο σκηνοθέτης, που επεξεργάστηκε και τη μετάφραση. «Εκτός από τη φιλολογική πιστότητα ήταν σημαντική η ακολουθία του μέτρου, η μουσική αντιστοιχία, γι’ αυτό και συνεργάστηκα στενά με το μουσικό της παράστασης Κορνήλιο Σελαμσή. Το έργο δεν είναι μια καθαρόαιμη τραγωδία αλλά ένα «πειραματικό», θα λέγαμε, είδος. Δεν είναι μελοδραματικό κείμενο. Υπομειδιά, χωρίς, ωστόσο, να φτάνει τα όρια του τραγικού».

  • Δώρον άδωρον

Πρωτοπαρουσιάστηκε σε εποχή κρίσιμη για την Αθηναϊκή Δημοκρατία, λίγο μετά τα εγκαίνια του Παρθενώνα στην Ακρόπολη και λίγο πριν από την έναρξη του Πελοποννησιακού πολέμου.

Μοιάζει σαν ο ποιητής να εμφανίζει μια ανάγλυφη και καθόλου εξιδανικευμένη εικόνα του ανθρώπου που αγωνιά απέναντι στο άγνωστο του θανάτου ενώ διερωτάται για το ρόλο της «θεϊκής παρέμβασης» στη ζωή του και τη δική του ευθύνη για όσα παθαίνει.

Στις Φερές της Θεσσαλίας έρχεται η στιγμή που ο βασιλιάς Αδμητος (Χρήστος Λούλης) πρέπει να πεθάνει. Ομως, ένα παλιό δώρο που του είχε κάνει ο Απόλλωνας μπορεί ν’ αλλάξει το πεπρωμένο του: θα ζήσει αν κάποιος δεχτεί να πεθάνει στη θέση του. Κι επειδή οι γέροι γονείς του… δεν το συζητούν, η σύζυγός του Αλκηστις (Μαρία Σκουλά) είναι έτοιμη να πιει το πικρό ποτήρι, να πεθάνει στη θέση του.

Ο Ευριπίδης με τρόπο ειρωνικό και αινιγματικό θέτει φιλοσοφικά ερωτήματα περί θανάτου: την ανάγκη αποφυγής του, την προσκόλληση στο απολλώνιο πνεύμα, την άποψη ότι η πίστη σε μια σπουδαία ιδέα ξεπερνά σε ισχύ το φόβο και τη φθορά που φέρνει το πλησίασμα του τέλους.

«Οι σοφιστές», σχολιάζει ο σκηνοθέτης, «δεν προέβαλαν κάποια συγκεκριμένη αξία, αλλά τη μεγάλη σημασία του ερωτηματικού που έθετε η ίδια αυτή αξία… Εγώ μεταφράζω την ιδέα της αθανασίας στην ανάγκη για δημιουργία, έρωτα, στην αναζήτηση του ωραίου, του δίκαιου, του ορθού. Φυσικά, κανένα ρομαντικό όραμα δεν απομακρύνει τη σκιά του θανάτου αλλά απ’ την άλλη δεν ζεις χωρίς καμιά πίστη. Με τα ζωτικά ψεύδη αντέχεις την ιδέα του θανάτου. Οι καλλιτέχνες, ευάλωτοι, ζουν σε μια ναρκισσιστική ψευδαίσθηση. Αλλά χωρίς αυτήν πώς θα βγουν στη σκηνή;»

  • Και προβολή βίντεο

Ο λυρισμός του κειμένου ισορροπεί ανάμεσα στην αρμονία και την παρωδία, την ομορφιά και το παράδοξο. Οι υποκριτές βρίσκονται σε διαφορετικό επίπεδο από το χορό. Τα λυρικά μέρη διατρέχουν όλο το έργο διατηρώντας τη ρυθμική απαγγελία του κειμένου.

Τα κοστούμια των ρόλων είναι σε ερυθρόμορφους και μελανόμορφους χρωματισμούς με σχόλια αρχαιολατρίας (σκηνικό-κοστούμια Ελλης Παπαγεωργακοπούλου).  Το παλάτι παραπέμπει σε σπίτι της δεκαετίας του 1960. Ο χορός (κορυφαία η Ιωάννα Παππά) πιο σύγχρονος, καθημερινός, ντυμένος στα μαύρα πηγαίνει στην κηδεία της Αλκηστης. Στην παράσταση θα γίνουν επίσης βιντεοπροβολές και κάποια στιγμή το κείμενο θ’ ακουστεί ηχογραφημένο. Στην ορχήστρα βρίσκεται πενταμελής μπάντα (κοντραμπάσο, βιόλα, φαγκότο, βιολοντσέλο, κλαρινέτο). Εκτός από τους ηθοποιούς Αργύρη Ξάφη, Κώστα Μπερικόπουλο, Μαρία Πρωτόπαππα, Σωκράτη Πατσίκα, συμμετέχουν επίσης ο κόντρα τενόρος Νίκος Σπανός και ο τενόρος Θανάσης Δεληγιάννης.*

  • Της ΕΦΗΣ ΜΑΡΙΝΟΥ – φωτ.: Π. ΠΕΤΡΟΠΟΥΛΟΣ, Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία / Επτά, Κυριακή 12 Ιουλίου 2009
  • Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

    Σχολιάστε

    Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

    Λογότυπο WordPress.com

    Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

    Φωτογραφία Google

    Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

    Φωτογραφία Twitter

    Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

    Φωτογραφία Facebook

    Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

    Σύνδεση με %s

    Αρέσει σε %d bloggers: