Αισχύλου «Χοηφόρες» από το Θεσσαλικό Θέατρο σε σκηνοθεσία Κώστα Τσιάνου

  • Στις 2 Ιουλίου, το Θεσσαλικό Θέατρο κάνει πρεμιέρα στο «Κηποθέατρο Αλκαζάρ Λάρισας», με την τραγωδία του Αισχύλου «Χοηφόρες». Θα ακολουθήσει μεγάλη περιοδεία στην Κύπρο και στα σημαντικά φεστιβάλ της Ελλάδας.

Ο σκηνοθέτης της παράστασης Κώστας Τσιάνος αναφέρει: Από το 1992, που ανεβάσαμε τις «Χοηφόρες» είχα την επιθυμία να ξαναπαρουσιάσουμε την τραγωδία του Αισχύλου, όχι μόνο γιατί σημείωσε τότε εξαιρετική επιτυχία, αλλά γιατί ήθελα να ξαναδουλέψω κάποια σημεία της παράστασης. Αλλωστε η προσπάθειά μου να βρω λύσεις στα παραστασιακά προβλήματα του αρχαίου δράματος μέσα από την έκφραση της λαϊκής μας παράδοσης, ολοκληρώνεται με τις «Χοηφόρες», μια τραγωδία που έλκει την καταγωγή από τις λαϊκές τελετουργίες.

Ο Αισχύλος στο δεύτερο μέρος της τραγωδίας του, «Ορέστεια» είναι ολοφάνερο πως είχε καταφύγει σε παραδόσεις και θρύλους που αναφέρονται στη λατρεία των νεκρών, στο ανακάλημα των ψυχών, στα εφιαλτικά όνειρα που προμηνύουν συμφορές, στους επιτάφιους θρήνους και προσφορές στις αναγνωρίσεις συγγενών, σε εξαγνισμούς, σε εξορκισμούς και σε νεκρολατρικούς χορούς, που ήταν πολύ διαδεδομένοι στην αρχαιότητα. Στοιχεία που τα συναντούμε στους νεότερους χρόνους σε παραλογές των δημοτικών μας τραγουδιών, σε λαϊκά παραμύθια, στο τυπικό των λαϊκών και θρησκευτικών τελετών, στα μοιρολόγια και σε λαϊκούς χορούς με έντονο τον τελετουργικό τους χαρακτήρα.

  • Για τους αρχαίους Έλληνες, οι νεκρολατρικοί χοροί ήταν χρέος ιερό και είναι πολλοί εκείνοι που υποστηρίζουν πως από τους χορούς γύρω σε τάφους νεκρών,οι Έλληνες δημιούργησαν μορφές απ΄όπου άντλησαν πολλά στοιχεία οι αρχαίοι μας δραματουργοί. Ο χρόνος και ο Χριστιανισμός, εξαφάνισαν την κατηγορία αυτών των χορών. Ωστόσο, ο λαός τους διατήρησε μέχρι σήμερα, δίνοντάς τους άλλο περιεχόμενο και πολλούς απ΄αυτούς να τους χορεύει, σαν μνημόσυνο, προς τιμήν κάποιων ηρώων.(π.χ. ο χορός για τον Παύλο Μελά , στην δυτική Μακεδονία, ο «Καγκελευτός» στην Ιερισσό της Χαλκιδικής και άλλοι πολλοί).
  • Η παράσταση των «Χοηφόρων», προσπαθήσαμε να πάρει τη μορφή λαϊκού δρώμενου, γνωρίζοντας πως τα δρώμενα είναι προθεατρικές μορφές τέχνης, αλλά σ΄αυτά μπορεί να αναζητήσει κανείς τον πυρήνα του αρχαιοελληνικού δράματος. Και στην τωρινή μου περιπέτεια, πολύτιμος συμπαραστάτης είναι η αγαπημένη μου Λυδία Κονιόρδου που χωρίς αυτή δεν ξέρω αν θα συνέχιζα την έρευνά μου στο αρχαίο δράμα. Τη μουσική συνέθεσε ο στενός συνεργάτης μου Διονύσης Τσακνής γέννημα θρέμα του Θεσσαλικού κάμπου και κάτοχος των τοπικών μοιρολογιών, των ρυθμών και των εθίμων, ο Νίκος Ψαρράς στο ρόλο του Ορέστη, η Ελένη Ουζουνίδου στο ρόλο της τροφού, οι υπέροχες κυρίες που ερμηνεύουν τις «Χοηφόρες», οι άλλοι ηθοποιοί , οι μουσικοί με επικεφαλής τον φίλο μου Γιώργο Δεληγιάννη, ο βοηθός μου Σπύρος Αυγουστάτος, ο Απόστολος Ψυχράμης που δίδαξε την μουσική, πίστεψαν και εργάστηκαν με την ψυχή τους για το καλό της παράστασης και τους ευχαριστώ. Οι πολυπαινεμένες ενδυμασίες είναι της σπουδαίας Ιωάννας Παπαντωνίου που έχουν θαυμαστεί σε πολλές εκθέσεις στη χώρα μας και στο εξωτερικό. Την σκηνοθετική μου εργασία την αφιερώνω στην Κυρία Ιωάννα Παπαντωνίου.
  • Μετάφραση: Κώστας Τσιάνος, κοστούμια: Ιωάννα Παπαντωνίου, μουσική: Διονύσης Τσακνής, χορογραφία: Κώστας Τσιάνος, μουσική dιδασκαλία: Απόστολος Ψυχράμης, βοηθός σκηνοθέτη: Σπύρος Αυγουστάτος. Ηθοποιοί: Λυδία Κονιόρδου, Νίκος Ψαρράς, Ελένη Ουζουνίδου, Θανάσης Χαλκιάς, Γιώργος Στάμος. Οι μουσικοί: Γιώργος Δελληγιάννης, Γιάννης Παπαγιαννούλης, Χρήστος Ψωμιάδης. Χορός γυναικών: Ελένη Ουζουνίδου, Νικολέττα Βλαβιανού, Σοφία Αθανασοπούλου, Ευγενία Αποστόλου, Ηλέκτρα Γεννατά, Μαρία Δεληγιάννη, Ελένη Καρακάση, Έλενα Μαρσίδου, Λίλυ Μελεμέ, Σεβίλη Παντελίδου, Κωνσταντίνα Σαραντοπούλου, Λουκία Στεργίου, Ειρήνη Τσανετουλάκου, Φωτεινή Τιμοθέου
  • Πρόγραμμα περιοδείας:

Ιούλιος:
2,4/7: Κηποθέατρο Αλκαζάρ, Λάρισα, 5/7: Ομόλιο, Θέατρο Τεμπών, 8/7: Αρχαίο Ωδείο Πάφου, Κύπρος, 9/7: Κούριο, Αρχαίο Θέατρο, Κύπρος, 10/7: Αμφιθέατρο Μακαρίου Γ΄, Λευκωσία, 13/7: Λάρνακα, Κύπρος, 16/7: Θέατρο Ρεματιάς, Χαλάνδρι, 18/7: Θέατρο Φιλίππων, Καβάλα, 19/7: Αρχαίος Χώρος, Αμφίπολη, 22/7: Θέατρο Φρούριο, Τρίκαλα, 24/7: Ανοιχτό Θεατρο, Βόλος, 25/7: Θέατρο Θάλασσας, Μουδανιά, 27/7: Θέατρο Καστράκι, Γρεβενά, 28/7: Θέατρο Μητρόπολης, Καρδίτσα, 30/7: Ανοιχτό Δημ. Θέατρο, Ελασσόνα, 31/7: Δημοτικό Θέατρο, Σόχο Θεσ/νικη

Αύγουστος:
2/8: Θέατρο Αττικού Αλσους, 6/8: Αρτέμιδα, 8/8: Θέατρο Φρύνιχος, Δελφοί, 19/8: Θέατρο Χοροστάσι, Κρανέα Ολύμπου, 20/8: Θέατρο Μάνος Κατράκης, Συκεές Θες/νικη, 21/8: Αρχαίο Θέατρο Δίου, 23/8: Ανοιχτό Θέατρο Θάσου, 25/8: Θέατρο Αλσους, Βέροια, 27, 28/8: Κηποθέατρο, Λάρισα, 30, 31/8: Θέατρο Δάσους Θεσσαλονίκη

Σεπτέμβριος:
1/9: Ανοιχτό Θέατρο, Τύρναβος, 3/9: Θέατρο Δώρα Στράτου, Αθήνα, 4, 5/9: Αρχαίο Ωδείο Πάτρας, 9/9: Ανοιχτό Θέατρο Ηλιούπολη;, 10/9: Ανοιχτό Θέατρο Παπάγου, 11/9: Ανοιχτό Θέατρο, Ελευσίνα, 12/9: Θέατρο Αλ. Βουγιουκλάκη, Βριλήσσια, 14/9: Ν. Χαλκηδόνα, 15/9: Θέατρο Βράχων, Βύρωνας

  • Θέατρο: ΚΗΠΟΘΕΑΤΡΟ ΑΛΚΑΖΑΡ
  • Διεύθυνση: Κηποθέατρο Αλκαζάρ , Λάρισα -Κέντρο (Λάρισα)
  • Πρεμιέρα: 02/07/2009
Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Σχόλια

  • ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ  On 17 Ιουλίου, 2009 at 12:12 μμ

    Παρακολούθησα χθες την παράσταση «ΧΟΗΦΟΡΕΣ» στο θέατρο ρεματιάς στο Χαλάνδρι.

    Η παράσταση ήταν πολύ καλή αλλά δυστυχώς δεν μου άφησε τις πιο άσχημες εντυπώσεις το θέατρο για τους εξής λόγους:
    α) Είναι απαράδεκτο στο όνομα του κέρδους να προσπαθείτε να χωρέσετε όσο πιο πολλά άτομα μπορείτε στο θέατρο βάζοντας πλαστικές καρέκλες μπροστά από τις κερκίδες. Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα όσοι θεατές κάθονταν στα χαμηλότερα καθίσματα των κερκίδων και στις καρέκλες (εκτός βέβαια από τις μπροστινές) να βλέπουν τα κεφάλια μόνο των ηθοποιών και σε συνέχεια τις πλάτες αυτών που κάθονταν μπροστά τους. Επίσης κάποιοι θεατές αν και είχαν πληρώσει 20 ΕΥΡΩ για να δουν την παράσταση αναγκάστηκαν να κάτσουν στο έδαφος μπροστά από τις καρέκλες για να μπορέσουν να δουν την πολύ αξιόλογη παράσταση. Η ντροπή όμως των διοργανωτών δεν τους απότρεψε από το να κάνουν και παρατηρήσεις σε αυτούς που τοποθετούσαν τις καρέκλες στο πάνω επίπεδο των κερκίδων λες και αυτοί έφτεγαν που δεν μπορούσαν να δουν και αναγκάζονταν να καταγύγουν σε αυτή την επικίνδυνη για τη σωματική τους ακεραιότητα λύση.
    β) Η ξεφτίλα συνεχίστηκε όταν οι θεατές που καθόμασταν στις πλαστικές καρέκλες αρχίσαμε να πέφτουμε σαν τα κοτόπουλα όταν από αυτές τις ακατάλληλες για χρήση καρέκλες άρχισαν να ξέκολάνε οι πλάτες και οι πάτοι τους. Προσωπικά έπεσα στο κενό της καρέκλας, όταν άνοιξε ο πάτος της και ευτυχώς πρόλαβα να κρατηθώ από τον διπλανό μου και να μην πέσω και τραυματιστώ.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: