Εϊ μίστερ Μπενίνι, Ινγκλις! Γκρικ!

  • Από τις πιο απογοητευτικές βραδιές στην ιστορία του Μεγάρου Μουσικής ήταν η περασμένη Τρίτη, πρώτη βραδιά του one man show του Ρομπέρτο Μπενίνι. Απογοητευτική για το κοινό, που βρέθηκε στην αίθουσα των Φίλων της Μουσικής παρακολουθώντας ένα θέαμα, το οποίο δεν μπορούσε να καταλάβει. Απογοητευτική και για τον, βραβευμένο με Οσκαρ, Ρομπέρτο Μπενίνι που μόνος στη σκηνή, έβλεπε την περίπου δύο χιλιάδων θέσεων αίθουσα να αδειάζει με αθρόα και επιδεικτική αποχώρηση του κοινού, που στη συνέχεια απαιτούσε να μιλήσει στις κάμερες -άλλο που δεν ήθελαν- και φυσικά ζητούσε «τα λεφτά του πίσω».
  • Τι έγινε μέσα στην αίθουσα που προκάλεσε όλη αυτή την αναστάτωση; Μια αστοχία – αμέλεια – απροσεξία – αδιαφορία της διοργάνωσης, που είχε καθοριστικό αντίκτυπο στη σχέση του κοινού με τον καλλιτέχνη. Το σόου που παρουσιάζει ο Μπενίνι, ένας ελεύθερος σατιρικός σχολιασμός του σύγχρονου κόσμου με αφορμή στίχους από τη «Θεία Κωμωδία» του Δάντη, παρουσιάζεται στα ιταλικά, με κάποια σημεία στα αγγλικά. Και χωρίς μετάφραση. Η παράσταση της Τρίτης είχε και έναν χαιρετισμό στα ελληνικά. «Καλησπέρα πατριώτες!» είπε ο Μπενίνι στο κοινό που χειροκροτούσε ενθουσιασμένο.

Παραγγελιές σε σκυλάδικο

  • Στη συνέχεια βέβαια, όταν ο μονόλογος συνεχίστηκε στα -αμετάφραστα- ιταλικά, ο «πατριώτης» έγινε «ξένος» και η διάθεση του κοινού πολύ λιγότερο φιλική. «Εϊ μίστερ Μπενίνι! Ινγκλις!!!» φώναξε με αγγλικά συνοικιακού φροντιστηρίου και διακόπτοντας τη ροή, μια «οργισμένη» κυρία. Ο Μπενίνι προσπάθησε να απολογηθεί για τα μέτρια αγγλικά του και προσπάθησε παρ’ όλα αυτά να ικανοποιήσει το αίτημα, μέχρι που διαμαρτυρήθηκαν οι λίγοι μεν, βροντόφωνοι δε ιταλόφωνοι. Λίγα λεπτά πέρασαν και από την πλατεία άρχισαν να ακούγονται απανωτά «αγγλικά!», «ιταλικά!», «ελληνικά!», «αίσχος!», «τα λεφτά μας πίσω!», λες και φώναζαν παραγγελιές σε σκυλάδικο.
  • Η χθεσινή δεύτερη παράσταση έγινε με τη χορήγηση ακουστικών και ταυτόχρονη μετάφραση, ενώ μπόρεσαν να την παρακολουθήσουν και όσοι είχαν δηλώσει τη δυσαρέσκειά τους για την πρώτη βραδιά.
  • «Για μένα η χθεσινή βραδιά ήταν μια μεγάλη έκπληξη», δήλωσε χθες ο Ρομπέρτο Μπενίνι. «Η παράσταση αυτή έχει σχέση με τον λόγο και για μένα η κάθε λέξη έχει σχέση με συναίσθημα. Είμαι απογοητευμένος και ζητάω συγγνώμη για το πρόβλημα γλώσσας που δημιουργήθηκε. Η αντίδραση του κοινού ήταν μια σωματική αντίδραση. Λυπούμαι όμως γιατί η παράσταση είναι ένα συναίσθημα σε κάθε μια λέξη της, ειδικά το δεύτερο μέρος, όταν μιλάω για τον Δάντη. Το πρώτο μέρος είναι η φυσική μου παρουσία. Απλά είμαι ευτυχής που βρίσκομαι εκεί και παίζω. Μιλάω για τον Μπερλουσκόνι, για τη φιληδονία και αυτό το τσίρκο. Εμαθα μερικές λέξεις στα ελληνικά, αλλά η γλώσσα σας είναι δύσκολη. Θα προσπαθήσω να μάθω περισσότερες. Λυπάμαι που δεν μπορούσαν να με καταλάβουν. Οσο για τον Δάντη δεν θα μπορούσε να υπάρχει άλλη γλώσσα από την ιταλική να αποδοθεί».
  • Ποια πλευρά έχει δίκιο ή άδικο; Και οι δύο. Από τη μία πλευρά η παραγωγή της παράστασης όφειλε να έχει κάνει εγκαίρως σαφές ότι η παράσταση θα είναι αμετάφραστη και μάλιστα σε μια γλώσσα που δεν μιλούν πολλοί και από την άλλη το κοινό όφειλε να σεβαστεί έναν καλλιτέχνη γυμνό επάνω στη σκηνή, που παρουσιαζόταν με μόνο όπλο το ταλέντο του απέναντι σε προσβλητικές συμπεριφορές.
  • Του Παναγιωτη Παναγοπουλου, Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, 7/5/2009
Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: