Δάντης αλά Μπενίνι, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

  • Aποσπάσματα από την «Κόλαση» της «Θείας Κωμωδίας» του Δάντη, το σπουδαιότερο ιταλικό επικό ποίημα, περιλαμβάνει η παράσταση «Tutto Dante» («Τα πάντα για τον Δάντη») του Ρομπέρτο Μπενίνι, σήμερα και αύριο, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, στο πλαίσιο παγκόσμιας περιοδείας του καλλιτέχνη. Η «Θεία Κωμωδία» γράφτηκε στο διάστημα 1308-1321 και διαιρείται σε τρία μέρη: «Κόλαση», «Καθαρτήριο» και «Παράδεισος», το καθένα αποτελούμενο από 33 ωδές (cantos). Οι ωδές είναι γραμμένες σε ενδεκασύλλαβο στίχο, ενώ το καθένα από τα τρία μέρη της κλείνει με τη λέξη «άστρα». Ο Μπενίνι παρουσιάζει στην Αθήνα το 5ο canto της «Κόλασης» που διαπραγματεύεται την έννοια της αγάπης. Ο διάσημος Ιταλός ηθοποιός – σκηνοθέτης, με τον ευρηματικό του πρόλογο και την παγκόσμια γλώσσα των αυτοσχεδιασμών του, προσδίδει στην «Κόλαση» ευκολία πρόσβασης και «λαϊκότητα», φέρνοντάς την πιο κοντά στο θεατή. Κάτι που όμως δεν υποστηρίζεται από τις αλμυρές τιμές των εισιτηρίων (50-110 ευρώ, φοιτητικό 35 ευρώ).
Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Σχόλια

  • Ματρόζος Δημήτρης  On 6 Μαΐου, 2009 at 7:28 πμ

    Θα ήθελα να σας ενημερώσω για τη χθεσινή παράσταση του Ρ. Μπενίνι στο Μέγαρο Μουσικής,την οποία παρακολούθησα ως ένα σημείο (όσο μπορούσα να ανεχθώ…).
    Επρόκειτο για μία εσκεμμένη κοροϊδία (κοινώς «αρπαχτή») εκ μέρους των διοργανωτών και του ίδιου του καλλιτέχνη, καθώς όλη η παράσταση ήταν στα Ιταλικά.
    Οι μόνοι Ελληνικοί υπέρτιτλοι ήταν από τους στίχους της Θείας Κωμωδίας, τους οποίους ήδη οι θεατές διέθεταν στο έντυπο πρόγραμμα.
    ΉΤαν προφανές ότι οι θεατές δεν καταλάβαιναν τι έλεγε ο Μπενίνι, και του διαμαρτυρήθηκαν για αυτό. Καθώς αυτός τους αγνόησε και συνέχισε στα Ιταλικά, εκατοντάδες έξαλλοι θεατές σηκώυηκαν και έφυγαν κατά τη διάρκεια της παράστασης.
    Απευθύνθηκαν οργισμένοι στους υπεύθυνους του Μεγάρου, όσο και στον παραγωγό της συγκεκριμένης παράστασης Γ. Μουστάκα, οι οποίοι υποσχέθηκαν αποζημίωση, χωρίς να πείσουν.
    Παρακαλώ όσους αναγνώστες βίωσαν (ή βιώσουν σήμερα στη δεύτερη παράσταση του Μπενίνι) παρόμοια εμπειρία, να επικοινωνήσουν μαζί μου για μία από κοινού διαμαρτυρία και απαίτηση αποζημίωσης. Τηλέφωνο: 6972955973,
    Ματρόζος Δημήτρης

  • ΤαΟνοματαΔενΕχουνΣημασια  On 6 Μαΐου, 2009 at 11:17 μμ

    Πηγα στην 2η παρασταση. Δεν ξερω τι ακριβως εγινε στην 1η, αλλά υπηρχαν ακουστικα με 3 μεταφραστες. Το οτι η παρασταση θα ηταν στα Ιταλικα ηταν αναμενομενο. Σε ποια άλλη γλωσσα θα ηταν δλδ ; Και αυτοι που εφυγαν στην μεση της παραστασης δλδ, οταν μπηκαν και δε τους εδωσαν ακουστικα για μεταφραση, δεν παραξενευτηκαν; Δεν ρωτησαν; Δεν περασε απο το μυαλο τους η απλοικη ερωτηση «Βρε, τουτος ο Μπενινι, ξερει Ελληνικά ;»
    Και απο Αγγλικά ειναι σκραπας, δε θα μπορουσε να εκφραστει και να ειναι ο εαυτος του ευκολα. Σαφως και απαραδεκτη η οργανωτες να μην εχουν μεταφραση για ολους στην 1η παρασταση…αλλα σιγουρα προκαλει γελιο και ο αθανατος ελληναρας που πηγε, χωρις να ξερει καν τι θα δει, και δεν ρωτησε καν στην εισοδο. Το μεγαρο μας μαρανε, και το μυαλο μας ακομα κουτσουρο ειναι.

    • Soula  On 8 Μαΐου, 2009 at 11:18 πμ

      Γιατι εσυ ηξερες;Εαν δεν γινοτανε η φασαρια της προηγουμενης μερας ετσι θα το βλεπες και εσυ

      • ΤαΟνοματαΔενΕχουνΣημασια  On 7 Αυγούστου, 2009 at 12:11 μμ

        Σαφως και ηξερα Σουλα. Σιγα μην περιμενα να γινει καποια φασαρια για να παρω μυρωδια. Σηκωνεις το τηλεφωνο και ρωτας. Αλλά αν ο αλλος ειτε νομιζει οτι τα ξερει ολα, ειτε δε του παει το μυαλο να αναρωτηθει…

    • δημητρης  On 14 Μαΐου, 2009 at 10:07 πμ

      Σε σχέση με το φίλο «ταονοματαδεν έχουνσημασία» θα ήθελα να παρατηρήσω τα εξής:
      1. Αν δεν γινόταν ο χαμός που έγινε στις 5 Μαϊου δε θα είχες φίλε ακουστικά και θα σου λεγα εγώ τι θα έκανες…
      2. μη μας θεωρείς χαχόλους όλους εμάς που πήγαμε στο μέγαρο. (δεν παραξενευτηκαν; Δεν ρωτησαν; Δεν περασε απο το μυαλο τους η απλοικη ερωτηση “Βρε, τουτος ο Μπενινι, ξερει Ελληνικά ;”) Η ενημέρωση που είχαν οι 1700 θεατές της πρώτης παράστασης ήταν για ελληνικούς υπέρτιτλους. Αυτό που υπήρξε ήταν υπέρτιτλοι μόνο των στίχων της 5ης ωδής, τους οποίους είχαμε ούτως ή άλλως στο έντυπο πρόγραμμα! Πουθενά και κανείς δεν είχε επισημάνει ότι προοϋπόθεση για την παρακολούθηση της παράστασης ήταν η (άριστη) γνώση ιταλικών εκ μέρους των θεατών. Αυτό συνιστά (και νομικά απ’ όσο ξέρω) σκόπιμη ΠΑΡΑΠΛΑΝΗΣΗ του κοινού (κάποιοι χαχόλοι θα το ονόμαζαν και αρπαχτή). Άλλωστε αυτός φαντάζομαι είναι και ο λόγος που οι υπεύθυνοι οδηγήθηκαν (κατόπιν των εντονότατων διαμαρτυρίων και της δημοσιότητας που δόθηκε) σε χρηματική αποζημίωση (τουλάχιστον σε εμένα προσωπικά, θα ήθελα να μάθω τι έγινε με τους υπόλοιπους 800 περίπου θεατές που διαμαρτύρονταν).
      Τουλάχιστον τώρα αισθάνομαι δικαιωμένος για τη διαμαρτυρία μου (η οποία δεν έθιξε τον καλλιτέχνη, αλλά τους διοργανωτές). Αν έτσι είναι οι «αθάνατοι ελληνάρες», ΚΑΛΑ ΚΑΝΟΥΝ! (διαφορετικά θα συνεχίσουν κάποιοι πονηροί να μας φέρονται σα ζώα…)
      Υ.Γ.(1) Παραμένω φανατικός οπαδός των ταινιών του Μπενίνι
      Υ.Γ. (2) Σούλα ευχαριστώ!

      • ΤαΟνοματαΔενΕχουνΣημασια  On 7 Αυγούστου, 2009 at 1:01 μμ

        1. Οπως ειπα και στη Σουλα, σιγα μην περιμενα απο καποια φασαρια, για να πληροφορηθω.
        2.Συμφωνω οτι η οργανωση ηταν κακη αφου δεν υπηρχε σωστη ενημερωση.Μα μια και ζουμε στην Ελλαδα και οχι στην Αγγλια, εχω μαθει οτι πρεπει να ενημερωνομαστε μονοι μας. Εαν ρωτησαν οι θεατες αν θα υπαρχουν υπερτιτλοι για ΟΛΗ την παρασταση, και τους ειπαν «ναι», τοτε σαφως και προκειται για εσκεμμενη παραπλανηση. Διαφορετικά προκειται για κακη οργανωση απλως.
        Αλλο αυτο ομως και αλλο να λεμε «η παρασταση ηταν στα Ιταλικα». Δλδ ειναι αστειο καποιος να ειναι φαν του Μπενινι και να μην γνωριζει οτι 1ον: απο αγγλικά δε ξερει καλα, και 2ον: για να ειναι απολαυστικος πρεπει να ειναι στη γλωσσα του. Αλλιως, χανει πολυ.
        Και φυσικά οσοι ξεραμε Ιταλικα, γελουσαμε περισσοτερες φορες και πιο δυνατα, αφου η μεταφραση χανει και λογω ικανοτητας μεταφραστων αλλά και λογω διαφορών στη γλωσσα.
        Για την παρακολουθηση της παραστασης μπορει να μην ηταν απολυτως απαραιτητη η καλη γνωση Ιταλικών, αλλά σιγουρα αν δεν ξερεις καλα ιταλικά, δεν την απολαμβανεις οσο θα μπορουσες. Γιαυτο και παραξενευτηκα οταν ακουσα οτι ηρθε, ακριβως γιατι, εαν δεν ξερεις καλα Ιταλικα, δεν πιανεις ειδικα τον Μπενινι που ειναι πολυβολο. Ομοιως και για τις ταινιες του, ποσο μαλλον στο live. Προσωπικά δεν εχω προβλημα γιατι εζησα Ιταλια καποιο καιρο και τον εβλεπα κι εκει.

        Το «αθανατοι Ελληναραδες» δε το ειπα επειδη εγιναν διαμαρτυριες, προσεχε τι γραφω. Το ειπα, επειδη γενικα απο οργανωση πασχουμε. Ειτε αφορα μια εταιρεια που διοργανωνει εναν Μπενινι, ειτε σαν θεατες, που παμε ξεβρακωτοι στ’αγγουρια, και μετα ζηταμε και τα ρεστα.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: