«Θραύσματα» Μπέκετ, Μπρουκ, Κάφκα… Από τον Πίτερ Μπρουκ

Μία σύνθεση μονόπρακτων του Ιρλανδού συγγραφέα από τον διάσημο Αγγλο σκηνοθέτη και μία διασκευή της «Αναφοράς στην Ακαδημία» στο «Θέατρο Πέρα από τα Ορια»
Η παράσταση «fragments» θα παρουσιαστεί στις 9,10 και 11 Μαΐου στο θέατρο «Δημήτρης Χορν».

 

Η παράσταση «fragments» θα παρουσιαστεί στις 9,10 και 11 Μαΐου στο θέατρο «Δημήτρης Χορν». 

  • Δύο γκουρού του θεάτρου: ο συγγραφέας ψηλός και γεμάτος ρυτίδες, ο σκηνοθέτης μικρόσωμος και καλοδιατηρημένος. Σάμιουελ Μπέκετ και Πίτερ Μπρουκ. Συναντιούνται στη σκηνή του θεάτρου «Δημήτρης Χορν», μέσα από τα «Fragme­nts»(Θραύσματα) που παρουσιάζονται στις 9, 10 και 11 Μαΐου από το φεστιβάλ «Θέατρο Πέρα από τα Ορια» που οργανώνει η «Αττική Πολιτιστική Εταιρεία» σε συνεργασία με το θέατρο Bouffes Du Nord (Παρίσι).

  • Η παράσταση αποτελεί μια σύνθεση τεσσάρων (μικρών) μονόπρακτων πυκνού νοήματος του Σάμιουελ Μπέκετ («Θέατρο Ι», «Νανούρισμα», «Πράξη Χωρίς Λόγια ΙΙ», «Πηγαινέλα») καθώς και ενός ολιγόστιχου ποιήματός του, του «Ούτε». Μέρος της δουλεύτηκε από τον Πίτερ Μπρουκ με την ευκαιρία του έτους Μπέκετ και αργότερα το παρουσίασε στο θέατρό του, στο Παρίσι και στο Λονδίνο. Συνεχίζει να περιοδεύει ανά τον κόσμο στην αγγλική του εκδοχή με διαφορετικούς κάθε φορά ηθοποιούς.

Κωμικές φιγούρες

  • «Παίρνουμε ένα απόσταγμα από Μπέκετ: το δυσοίωνο όραμα μιας ανθρωπότητας που αγωνίζεται να δώσει νόημα στον κόσμο προτού κατρακυλήσει στον τάφο. Αλλά μας παρουσιάζεται, ακόμη, ο γελωτοποιός Μπέκετ» εξηγεί ο σκηνοθέτης. Στα χέρια του Μπρουκ και των τριών ηθοποιών «η δριμεία παρατήρηση της ανθρώπινης συμπεριφοράς γίνεται απολύτως τρυφερή».
  • Οι δύο άνδρες είναι οι κωμικές φιγούρες της παράστασης. Στο «Θέατρο Ι» πρωταγωνιστούν ένας σκυθρωπός τυφλός μουσικός και ένας ευπροσάρμοστος, χαρούμενος σακάτης. Οι δυο τους δημιουργούν μια σχέση αμοιβαίας εξάρτησης γκρινιάζοντας ο ένας στον άλλον προτού αρχίσουν να καβγαδίζουν. Μπορεί κανείς να το δει ως μια μελέτη της ανθρώπινης υπόστασης με δυο λόγια ή μπορεί, απλώς, να απολαύσει τις διασκεδαστικές τους ατάκες.
  • Στο «Πράξη Χωρίς Λόγια ΙΙ» οι ηθοποιοί παίρνουν και πάλι αντιθετικούς ρόλους διδύμου, αλλά ακόμα πιο μεγεθυσμένους. Σε ένα βωβό δράμα, οι δυο τους αναδύονται μέσα από τεράστια σακιά για να προβούν σε έναν κωμικό αυτοσχεδιασμό, βγαλμένο σαν από βουβή κινηματογραφική ταινία. «Αεικίνητοι», πηγαινοέρχονται στη σκηνή με φούρια για να διπλωθούν και πάλι στο τέλος, με ιδιαίτερα προσεκτικές κινήσεις, μες στο σακί τους. Κι ενώ εκείνοι παλεύουν με τις αντιξοότητες της ζωής, η γυναικεία φιγούρα γλιστρά στη σκιά του θανάτου. Μοναχική, ντυμένη στα μαύρα, ερμηνεύει τους ρόλους στα μονοπρόσωπα «Ούτε» και «Νανούρισμα». Στο δεύτερο, ο Μπρουκ επιλέγει να απαγγέλλει εκείνη τον μονόλογο αντί να τον ακούει. Νανουρίζεται πάνω στην κουνιστή πολυθρόνα σε έναν ύπνο αιώνιο.

Η παράσταση τελειώνει με το «Πηγαινέλα».

  • Τρεις ηλικιωμένες κυρίες κάθονται στο παγκάκι ενός πάρκου. Κάθε φορά που κάποιος φεύγει, οι άλλοι δύο μοιράζονται κάποιο τρομερό μυστικό της. Πρόκειται για ένα κωμικό νούμερο που έχει κάτι από την ελαφρότητα του μιούζικ χολ, αλλά όταν οι τρεις τους πιάνονται χέρι χέρι στο τέλος, η χειρονομία μοιάζει επιθετική. «Ο Μπέκετ ήταν τελειομανής αλλά μπορεί κανείς να είναι τελειομανής χωρίς αίσθηση της τελειότητας; Σήμερα, με το πέρασμα του χρόνου, αντιλαμβανόμαστε πόσο λανθασμένες ήταν οι ετικέτες που πρωτοκόλλησαν στον Μπέκετ: αποκαρδιωτικός, αρνητικός, απαισιόδοξος. Πράγματι, περιεργάζεται τη σκοτεινή άβυσσο της ανθρώπινης ύπαρξης αλλά το χιούμορ αποτρέπει εκείνον όσο κι εμάς απ’ το να βυθιστούμε ολοκληρωτικά μέσα της. Απορρίπτει κάθε είδους θεωρίες και δόγματα που προσφέρουν εύκολη παρηγοριά, ωστόσο η ζωή του ήταν μια διαρκής, επίπονη αναζήτηση νοήματος», γράφει ο Πίτερ Μπρουκ για τον Σάμιουελ Μπέκετ.

– Α. Καράλη, ΕΘΝΟΣ, 2/5/2009

«Ο πίθηκος…» με την Κάθριν Χάντερ

(«…Σεβαστά μέλη της Ακαδημίας, μου κάνατε την μεγάλη τιμή να με προσκαλέσετε ν΄ απολογηθώ για την προηγούμενη ζωή μου ως πίθηκος…». Βασισμένο στο διήγημα του Φραντς Κάφκα, «Αναφορά στην Ακαδημία», ο «Πίθηκος του Κάφκα» είναι μια καινούργια διασκευή από τον συγγραφέα Κόλιν Τίβαν, την οποία θα δούμε στη χώρα μας, στις 15, 16, 17 Μαΐου, σε σκηνοθεσία Walter Meierjohann, με την Κάθριν Χάντερ στον πρωταγωνιστικό ρόλο. Η παραγωγή θα ανεβεί στο θέατρο «Δημήτρης Χορν», στο πλαίσιο του φεστιβάλ «Θέατρο Πέρα από τα Ορια» που οργανώνει η «Αττική Πολιτιστική Εταιρεία» σε συνεργασία με το θέατρο Young Vic(Λονδίνο).

Φυλακισμένος σ΄ ένα κλουβί, αναζητώντας απεγνωσμένα την ελευθερία του, ο πίθηκος του Κάφκα αποκαλύπτει πώς εξελίχθηκε σ΄ έναν θεατρίνο που περπατά, μιλά, φτύνει, καπνίζει και πίνει. Η Ακαδημία έχει προσκαλέσει τον «Κόκκινο Πίτερ», έναν χιμπαντζή που μεταλλάχθηκε σε άνθρωπο, προκειμένου να διηγηθεί την προηγούμενή του ζωή ως πιθήκου.

Οταν εμφανίζεται μπροστά στους Ακαδημαϊκούς δηλώνει ότι δεν μπορεί να ανταποκριθεί σε αυτό το αίτημα. Εξηγεί πώς έχασε επαφή με τις ρίζες του και τις αναμνήσεις της νιότης του κατά τη διάρκεια της μετάλλαξής του σε άνθρωπο. Το τίμημα της προσαρμογής του στον κόσμο των ανθρώπων ήταν η απώλεια της μνήμης του. Αντ’ αυτού, μοιράζεται μαζί τους την πορεία των πέντε χρόνων μέσα στα οποία μεταλλάχθηκε σιγά σιγά σε έναν μοναχικό άνθρωπο…

Advertisements
Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: