Ρομέο Καστελούτσι: «Το θέατρο ανήκει μόνο στον θεατή…». Με ελάχιστη πρόζα και δίνοντας έμφαση στην κίνηση και την εικόνα, ο Ιταλός σκηνοθέτης παρουσιάζει τη «Θεία Κωμωδία» του Δάντη

Ο Γιώργος Λούκος ξεναγεί τον Ρομέο Καστελούτσι στους χώρους της «Πειραιώς 260», όπου θα παρουσιάσει τη «Θεία Κωμωδία»

Ο Γιώργος Λούκος ξεναγεί τον Ρομέο Καστελούτσι στους χώρους της «Πειραιώς 260», όπου θα παρουσιάσει τη «Θεία Κωμωδία»

  • Παιδιά κλεισμένα σε έναν γυάλινο κύβο, σκυλιά που ξεσκίζουν τις σάρκες του πρωταγωνιστή, ένα άλογο, ένας αναρριχητής, ήχοι και «ρυθμοί» από το ανθρώπινο σώμα. Σκοτάδι. «Κόλαση». Είναι το πρώτο από τα τρία μέρη της «Θείας Κωμωδίας» του Δάντη – το «Καθαρτήριο» (8, 9/6) κι ο «Παράδεισος» (2-6/6, Πειραιώς 260) είναι τα άλλα δύο. Ολα ζωντανεύουν στη σκηνή μέσα από την πρωτοπόρα ματιά του Ρομέο Καστελούτσι.

  • Ο Ρομέο Καστελούτσι, εμβληματική φυσιογνωμία του σύγχρονου θεάτρου στην Ευρώπη, έρχεται πρώτη φορά στην Ελλάδα προσκεκλημένος του Φεστιβάλ Αθηνών, για να παρουσιάσει τη «Θεία Κωμωδία», έργο εμπνευσμένο από τον Δάντη που έκανε πρεμιέρα με μεγάλη επιτυχία στο Φεστιβάλ της Αβινιόν πέρυσι. Σε ολιγοήμερη παραμονή του στη χώρα μας ο καλλιτέχνης ξεναγήθηκε από τον Γιώργο Λούκο στους χώρους της «Πειραιώς 260», όπου και συναντήθηκε με τους καλλιτεχνικούς συντάκτες. Μεσογειακός τύπος, με ιδιαίτερα ενδιαφέρουσες απόψεις πάνω στο έργο του, χαρακτηρίζει τη «Θεία Κωμωδία» «θεμελιώδες έργο», το «πρώτο δημιούργημα που γεννήθηκε από τη φαντασία». Πάντα επιθυμούσε να το σκηνοθετήσει παρόλο που δεν είναι «παρουσιάσιμο», γιατί μιλάει για «αφημένα πράγματα. Πώς να αναπαραστήσεις τον Θεό ή το κακό;». Η λύση που βρήκε; «Η πρόζα είναι ελάχιστη». Τον ενδιαφέρει να αποδοθεί σαν ένα « μουσικό-θεατρικό γεγονός. Η ποίηση του Δάντη δεν είναι θεατρικό υλικό. Ο λόγος του μετασχηματίζεται σε εικόνες και κινήσεις».

«Κόλαση»

  • Στην «Κόλαση» (ο χώρος και οι ημερομηνίες θα ανακοινωθούν σύντομα), το πιο «ανθρώπινο» από τα τρία, η κίνηση είναι «εξαιρετικά σημαντική». Πρωταγωνιστεί ο ίδιος και συμμετέχουν γύρω στα 80 άτομα (τα 50 από τα οποία προέρχονται από τη χώρα στην οποία παίζεται η παράσταση). Στο «Καθαρτήριο», το πιο «δύσκολο» κομμάτι με πέντε ηθοποιούς, γινόμαστε παρατηρητές μιας πραγματικότητας όπως αυτή βιώνεται από μια αστική οικογένεια. Εδώ κάποιοι θεατές «θυμώνουν ή φεύγουν». Στον «Παράδεισο», μια θεατρική εγκατάσταση με έναν ηθοποιό στην οποία ο θεατής έχει χρόνο για 2-3 λεπτά, έχουν υπάρξει «ακραίες αντιδράσεις: κλαίνε, γελούν, κάποιος γδύθηκε…».
  • Ο 49χρονος καλλιτέχνης δηλώνει «λάτρης» της Αρχαίας Ελληνικής Γραμματείας, την οποία θεωρεί « λίκνο» του πολιτισμού και αφετηρία της δουλειάς του. Μιλάει Αρχαία Ελληνικά και Λατινικά, ενώ τις ίδιες γλώσσες μαθαίνουν και τα έξι παιδιά του! Ποιο κείμενο από το αρχαίο δράμα τον συγκινεί περισσότερο; «Η Ορέστεια… το μεγαλύτερο δυτικό αριστούργημα της ανθρωπότητας. Δεν υπάρχει τίποτα πιο ωραίο, πιο δυνατό, πιο τρομακτικό». Το κοινό, «αυτή η αποξενωμένη αλλά τόσο οικεία παρουσία», αποτελεί έναν από τους κεντρικούς άξονες γύρω από τους οποίους στρέφεται η δουλειά του. «Το θέατρο ανήκει αποκλειστικά στον θεατή», τονίζει. «Είναι καθαρά προσωπικός του χώρος». Και είναι κάθετος ως προς αυτό, αφού υπερθεματίζει λέγοντας ότι δεν πιστεύει σε «μεθόδους, στυλ, σχολές, μαέστρους και δασκάλους, παρά μόνο στον θεατή».

ΑΝΤΙΓΟΝΗ ΚΑΡΑΛΗ, ΕΘΝΟΣ, 27/04/2009

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: