Για την ηθοποιό Δάφνη Σκούρα και το βιβλίο της «Βαθειές είναι οι ρίζες»

Η Δάφνη Σκούρα σε νεαρή ηλικία

Ο Μάνος Κατράκης, η Δάφνη Σκούρα και ο Μήτσος Λυγίζος (σκηνοθέτης, συγγραφέας) ως τιμητική φρουρά στο φέρετρο του Γρηγόρη Λαμπράκη

Η Δάφνη Σκούρα στον «Βολπόνε» του Μπεν Τζόνσον από το Εθνικό Θέατρο (1948-1949)

Από το «Ο Χριστός ξανασταυρώνεται» στο ρόλο της Κατερίνας

Η Δάφνη Σκούρα στο έργο «Το κορίτσι με τ’ άσπρα μαλλιά» από το θίασο Δάφνης Σκούρα – Διονύση Παπαγιαννόπουλου (1961)
Σκηνή από το «Βαθιές είναι οι ρίζες»
  • Μου δόθηκε η ευκαιρία να πω μερικά πράγματα για την ηθοποιό Δάφνη Σκούρα, έναν γλυκύτατο άνθρωπο, που αγαπήθηκε σε πάρα πολλούς ρόλους που ερμήνευσε στον κινηματογράφο και στο θέατρο, αλλά που ένα πρόβλημα με τις φωνητικές της χορδές την ανάγκασε να σταματήσει προώρως  την καλλιτεχνική της σταδιοδρομία. Έγραψε ένα έξοχο βιβλίο, με τίτλο «Βαθειές είναι οι ρίζες» [εκδόσεις Προσκήνιο], που παρουσιάστηκε την περασμένη Δευτέρα [16 Μαρτίου] σε μια όμορφη εκδήλωση που οργάνωσε ο Φιλοπρόοδος Όμιλος Υμηττού [Φ.Ο.Υ.] και το Ίδρυμα Πολιτισμού και Εκπαίδευσης «Ανδρέας Λεντάκης». Μίλησε εκ μέρους του Φ.Ο.Υ. ο Σούλης Παπανικολάου, ο κριτικός θεάτρου και θεατρικός συγγραφέας Γιώργος Χατζηδάκης και ο Νίκος Λαγκαδινός [δηλαδή, εγώ που γράφω αυτό το σημείωμα].
  • Η Δάφνη Σκούρα ανήκει στη χορεία των ηθοποιών που υπηρέτησαν με σοβαρότητα, γνώσεις, ήθος και πάθος το νεοελληνικό θέατρο. Και δεν ήταν μονάχα αυτά τα στοιχεία που την έκαναν να ξεχωρίσει. Είμαστε υποχρεωμένοι να υπογραμμίσουμε την αγωνιστική και προοδευτική ιδεολογία της. Και νομίζω ότι έχει σημασία και για έναν καλλιτέχνη η ύπαρξη ιδεολογίας και σταθερών αξιών για να είναι αποτελεσματικός στη δουλειά του. Χωρίς ιδεολογία δύσκολα φτάνει η απήχηση του έργου και της προσφοράς του στο κοινό που είναι ο τελικός αποδέκτης. Και πρέπει να πω ότι η Δάφνη Σκούρα υπήρξε πάντοτε και πρώτα, ενεργός πολίτης. Δεν έλειψε από την πρώτη γραμμή των δημοκρατικών διεκδικήσεων της πατρίδας μας. Θεωρούσε ότι η αναγνωρισιμότητα που είχε αποκτήσει μέσα από τη δουλειά της στον κινηματογράφο και στο θέατρο, έπρεπε ν’ αποτελέσει παράδειγμα για τους πολίτες. Στις διαδηλώσεις, στις διαμαρτυρίες, σε όλες τις εκδηλώσεις για τη δημοκρατία, την ομαλότητα και την ειρήνη στη χώρα μας, η Δάφνη Σκούρα συμμετείχε ολόψυχα. Και νομίζω ότι αγαπήθηκε από το κοινό και για την προσφορά της στην τέχνη αλλά και για τους δημοκρατικούς αγώνες της σε καιρούς χαλεπούς.

  • Μου έκανε εντύπωση αυτό που σημειώνει στην εισαγωγή του βιβλίου της η Δάφνη Σκούρα: «Σκοπός του βιβλίου μου δεν είναι η αυτοβιογραφία ή ένα είδος απομνημονευμάτων…». Θα ήταν εύκολο, νομίζω, να κάνει κάτι τέτοιο και θα ήταν ενδιαφέρον. Αλλά –σημειώνει – αποτελεί μια προσπάθεια  εξιστόρησης μια περιόδου της λειτουργίας του θεάτρου μας  [1945 – 2005], που δεν έχει απασχολήσει ακόμη τους αρμόδιους ιστορικούς. Ο αρμοδιότερος όλων, ο συγγραφέας της «Ιστορίας του Ελληνικού Θεάτρου» Γιάννης Σιδέρης, στο τρίτομο βιβλίο του έχει περιλάβει την περίοδο 1794 έως 1944.

  • Μπορεί η Δάφνη Σκούρα να μην είναι ιστορικός, και να μην φιλοδοξεί να γεμίσει το κενό που έχει αφήσει ο Γιάννης Σιδέρης, ωστόσο είναι ιστορικά ντοκουμέντα όλες οι πληροφορίες που παραθέτει στο βιβλίο της από την προσωπική θεατρική πορεία της και από τους μεγάλους καλλιτέχνες του θεάτρου μας που οικοδόμησαν το νεοελληνικό θεατρικό πολιτισμό. Είχε την τύχη να συνεργαστεί με συγγραφείς, σκηνοθέτες και ηθοποιούς, όπως οι Μπόγρης, Σακελλάριος, Μελάς, Τσιφόρος, Ροντήρης, Κατσέλης, Λυγίζος, Κατράκης, Καλλέργης, Καρούσος, Κοτοπούλη, Αργυρόπουλος, Λογοθετίδης, Μουσούρης, Διαμαντόπουλος, Χατζίσκος, Έλσα Βεργή, Κατερίνα, Φωτόπουλος… Δεν έμεινε και κανένας καλλιτέχνης με τον οποίο να μη συνεργάστηκε η Δάφνη Σκούρα! Από το 1943 όταν ως μαθήτρια έκανε τα πρώτα της βήματα, παίζοντας στα έργα «Βουβές αγάπες» του Σπύρου Μελά, «Φουσκοθαλασσιές» του Δημήτρη Μπόγρη και ως πτυχιούχος στο «Μελτεμάκι» του Παντελή Χορν και στον «Ποπολάρο» του Γρηγορίου Ξενόπουλου.

  • Μέσα στο βιβλίο έχει ξεχωριστά κεφάλαια για τη συνεργασία της με όλους: με τη Σοφία Βέμπο, με τον Κώστα Μουσούρη, με τον Βασίλη Διαμαντόπουλο, με τον Νίκο Χατζίσκο, με τον Λυκούργο Καλλέργη, με τη Βίλμα Κύρου, με τον Ηλία Σταματίου…. Περίοπτη θέση όμως έχει η συνεργασία της με τον Μάνο Κατράκη, μια συνεργασία από τις πλέον αποδοτικές:

  • Με τον Κατράκη έπαιξε σε έργα, όπως «Λόρδος Βύρων» του Μανώλη Σκουλούδη, «Ο Χριστός ξανασταυρώνεται», θεατρική διασκευή του πασίγνωστου μυθιστορήματος του Νίκου Καζαντζάκη από τους Νότη Περγιάλη και Γεράσιμο Σταύρου, σε σκηνοθεσία Τάκη Μουζενίδη και σκηνικά του Σπύρου Βασιλείου. Μεγάλη επιτυχία η παράσταση εκείνη!

  • Ένα ιδιαίτερο κεφάλαιο στο βιβλίο της Δάφνης Σκούρα είναι εκείνο που αναφέρεται στο σύγχρονο θέατρο. Με αγάπη θα έλεγα μιλάει για θεατρικές ομάδες και καλλιτέχνες. Για το σύγχρονο θέατρο στην Ευρώπη, στην Ελλάδα, για το θέατρο της Αντίστασης, το Θέατρο Τέχνης και τον Κάρολο Κουν, τη Μελίνα Μερκούρη, τη Δωδέκατη Αυλαία, το Σύγχρονο Ελληνικό Θέατρο με τον Στέφανο Ληναίο και την Ελλη Φωτίου, το Θέατρο Στοά με τον Θανάση Παπαγεωργίου και τη Λήδα Πρωτοψάλτη, το Πειραματικό Θέατρο της Μαριέττας Ριάλδη, το θέατρο της Τζένης Καρέζη και του Κώστα Καζάκου, τον Σπύρο Ευαγγελάτο, τον Γιώργο Μιχαηλίδη. Αλλά και για τη κριτική θεάτρου και τους κριτικούς. Ξεχωριστή αναφορά σ’ έναν σπουδαίο άνθρωπο του θεάτρου, τον δημοσιογράφο [και δάσκαλό μου] Κώστα Νίτσο, που εξέδιδε το περιοδικό ΘΕΑΤΡΟ και που μετά την αλλαγή του 1981 ανέλαβε τα ηνία του Εθνικού Θεάτρου.

Advertisements
Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Trackbacks

  • By film porno en streaming on 7 Μαΐου, 2014 at 12:29 πμ

    film porno en streaming

    Για την ηθοποιό Δάφνη Σκούρα και το βιβλίο της “Βαθειές είναι οι ρίζες” | θέατρο, théâtre, teatro, theater, theatre… world

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: