Ο «μαγικός ρεαλισμός» της Ιζαμπέλ Αλιέντε στο σανίδι. Με τη δική της έγκριση παρουσιάζεται στη Νέα Υόρκη η νέα θεατρική εκδοχή του μυθιστορήματος «Το σπίτι των πνευμάτων»

Από αριστερά, η Ρόζι Μπερίδο, η Ντενίς Κινόνες και ο Νέλσον Λάντριου στην παράσταση «Το σπίτι των πνευμάτων», πρώτη θεατρική μεταφορά του μυθιστορήματος στην ισπανική γλώσσα, που παρουσιάζεται στο Μανχάταν της Νέας Υόρκης (ΜΙCΗΕLLΕ V. ΑGΙΝS/«ΤΗΕ ΝΕW ΥΟRΚ ΤΙΜΕS»)

  • Εκτός από το προηγούμενο που δημιούργησαν ο Τσέχοφ και ο Ο΄ Νιλ, που μας εξοικείωσαν με τις μεγάλου μεγέθους οικογένειες και τα δράματά τους, τίποτε δεν μπορεί να εγγυηθεί ότι η θεατρική μεταφορά του πασίγνωστου μυθιστορήματος της Ιζαμπέλ Αλιέντε «Το σπίτι των πνευμάτων» (1982) θα μπορέσει να σταθεί στη σκηνή. Όντας ένα από τα πιο αντιπροσωπευτικά δείγματα του λεγόμενου «μαγικού ρεαλισμού» της Λατινικής Αμερικής, το βιβλίο παρουσιάζει εξ ορισμού αρκετές προκλήσεις.
  • Πώς θα παρουσιαστεί, επί παραδείγματι, ένας γέρος που ζαρώνει όσο μεγαλώνει, ένας σκύλος μεγέθους όσο ένα άλογο, τα αντικείμενα που μετεωρίζονται και τα μυρμήγκια της περιοχής που κατακλύζουν το κτήμα της οικογένειας, αλλά το εγκαταλείπουν αμέσως μόλις τους το ζητήσουν; Παρ’ όλα αυτά, ο σκηνοθέτης Χοσέ Ζάγιας και η θεατρική συγγραφέας Καριντάντ Σβιτς δεν δείλιασαν. Έτσι, στο Θέατρο Ισπανικού Ρεπερτορίου (Repertorio Εspanol) της Νέας Υόρκης, μετά τις διασκευές έργων των κολοσσών Μάρκες και Λιόσα, πήρε τώρα σειρά και η Αλιέντε.
  • O Ζάγιας εμπιστεύθηκε την Καριντάντ Σβιτς επειδή μοιραζόταν το πάθος του για «Το σπίτι των πνευμάτων». Γεννημένη στη Φιλαδέλφεια από μητέρα Κουβανέζα ισπανικής καταγωγής και πατέρα Αργεντινό κροατικής καταγωγής, η Καριντάντ έχει συχνά ασχοληθεί με θέματα ταυτότητας από μια φεμινιστική σκοπιά. «Στο συγκεκριμένο έργο υπάρχει και η δική μου φωνή, αλλά βρίσκεται πάντα σε διάλογο με της Ιζαμπέλ Αλιέντε» Δευτερεύοντα κομμάτια της πλοκής παρακάμφθηκαν, καθώς και τα σημεία με τις εμφανίσεις των στοιχειών. Η Σβιτς έγραψε και τραγούδια για την παράσταση, απλώς διότι «λατρεύει τον Μπρεχτ και δεν μπορούσε να αντισταθεί». λέει.
  • Ωστόσο ο κεντρικός κορμός του μυθιστορήματος- η βίαιη και άδικη πολιτική της Λατινικής Αμερικής όχι μόνο διατηρήθηκε, αλλά και μεγεθύνθηκε. Ο βασικός χαρακτήρας, η Αλμπα Τρουέμπα, αφηγείται την ιστορία από τη δική της σκοπιά, μέσα από το κελί των βασανιστηρίων όπου κρατείται μετά το στρατιωτικό πραξικόπημα που ορισμένοι από την οικογένειά της έχουν υποστηρίξει. Η Χιλιανή Αλιέντε, η οποία βρέθηκε στην εξορία όταν ο θείος της, πρόεδρος Σαλβαντόρ Αλιέντε, δολοφονήθηκε από τον στρατηγό ΑουγκούστοΠινοσέτ, υποστήριξε με θέρμη τις επιλογές της Καριντάντ: «Είναι πραγματικά δύσκολο να μεταφέρεις το πνεύμα του μαγικού ρεαλισμού στη σκηνή χωρίς να πέσεις στην παγίδα να κάνεις μαγικά κόλπα, πράγμα που θα φαινόταν εξαιρετικά απλοϊκό» δήλωσε από την Καλιφόρνια στη διεθνή έκδοση των «Νew Υork Τimes». Το «Σπίτι των πνευμάτων» έχει ανεβεί σε θεατρικές εκδοχές στην Αγγλία (μία από αυτές είχε διάρκεια επτά ώρες). Είναι όμως η πρώτη φορά που ανεβαίνει στην πρωτότυπη γλώσσα, τα ισπανικά, με ταυτόχρονη αγγλική μετάφραση, ενώ διαρκεί μόνο δύο ώρες, κάτι που ικανοποιεί τη συγγραφέα.
  • Στο πίσω μέρος του μυαλού όλων των συντελεστών της παράστασης βρισκόταν βέβαια η κινηματογραφική εκδοχή του μυθιστορήματος, που συμπύκνωσε μια οικογενειακή σάγκα τεσσάρων γενεών σε τρεις και η οποία, παρά τους σταρ που συμμετείχαν, κατηγορήθηκε για τη στεγνή νηφαλιότητά της και την πολιτική της ορθότητα- αγγλοσαξονικά χαρακτηριστικά που δεν συμβαδίζουν με τη λατινοαμερικανική ψυχή. Στην παράσταση τον πληγωμένο, τυραννικό πατριάρχη της οικογένειας Τρουέμπα, Εστέμπαν, υποδύεται ο Ουρουγουανός Νέλσον Λάντριου, ο οποίος έχει βιώσει στο πετσί του μια ανάλογη καταπίεση από το δικτατορικό καθεστώς της χώρας του κατά τις δεκαετίες του 1970 και του 1980: «Αισθανθήκαμε προδομένοιόταν είδαμε την ταινία, διότι δεν μετέδιδε το μαγικό πάθος που αποπνέει το μυθιστόρημα. Έτσι, όταν μας δόθηκε η ευκαιρία, αποφασίσαμε να αναμειχθούμε. Γιατί να μην πούμε εμείς οι ίδιοι την ιστορία μας;».

  • ΤΟ ΒΗΜΑ, Σάββατο 28 Φεβρουαρίου 2009
Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: