Ο Οστερμάγερ και ο τραπεζίτης

Τον «Τζον Γαβριήλ Μπόρκμαν» του Ιψεν ανέβασε στη Γαλλία

Ο Τόμας Οστερμάγερ και δίπλα σκηνή από την παράστασή του, που ενθουσίασε τη «Μοντ»

Κάθε πρεμιέρα του Τόμας Οστερμάγερ είναι είδηση. Αλλά στην προκειμένη περίπτωση, δεν είναι μόνο ο «Τζον Γαβριήλ Μπόρκμαν» του Ιψεν που ανέβασε η γερμανική «Σαουμπίνε» στις 10 Δεκεμβρίου στο γαλλικό θέατρο «Jean Villar» της Ρεν. Ούτε μόνο το γεγονός ότι η ιστορία του συνεπαρμένου από τη δύναμη του χρήματος τραπεζίτη, ο οποίος έπειτα από οικονομικές ατασθαλίες οδηγείται στη φυλακή, αν και γραμμένη το 1896, μοιάζει πιο επίκαιρη από ποτέ. Αλλά και το ότι το τρομερό παιδί της Σαουμπίνε εγκαινίασε με αυτή την παράσταση το ενδιαφέρον ευρωπαΐκό πρόγραμμα «Prospero», που σηματοδοτεί την έναρξη συνεργασίας μεταξύ έξι μεγάλων θεατρικών οργανισμών Γαλλίας, Βελγίου, Ιταλίας, Πορτογαλίας, Φινλανδίας και Βερολίνου.

Να θυμίσουμε ότι μια παρόμοια πρωτοβουλία, που αφορά τη δική μας χώρα, είναι αυτή που ανακοίνωσε πρόσφατα ο Γιώργος Λούκος, δηλαδή η σύσταση του Φεστιβάλ της Μεσογείου, το οποίο ενοποιεί μεγάλα ευρωπαϊκά φεστιβάλ: Αβινιόν, Βαρκελώνης, Κωνσταντινούπολης, Αθηνών και Επιδαύρου. Ο στόχος είναι η συστηματική συνεργασία τους για την πραγματοποίηση συμπαραγωγών αλλά και ευρύτερων πολιτιστικών ανταλλαγών.

Στο «Prospero», λοιπόν, έξι θέατρα ενώνουν τις δυνάμεις τους: Εθνικό θέατρο της Βρεττάνης στη Ρέν (ηγείται του προγράμματος), Theatre de la Place (Βέλγιο), Emilia Romagna Teatro Fondazione (Ιταλία), Σαουμπίνε (Γερμανία), Centro Cultural de Belem (Πορτογαλία), Tutkivan Teatterityon Keskus (Φινλανδία). Υπάρχουν στα σκαριά και μελλοντικές συνεργασίες, με το Theatre de Riga της Λετονίας, με καλλιτεχνικό διευθυντή τον Αλβις Χερμάνις και με τον Πολωνό σκηνοθέτη Κριστόφ Βαρλικόφσκι.

Η ενίσχυση του πολιτισμικού διαλόγου μεταξύ των χωρών είναι η φιλοσοφία του προγράμματος -καρπός δουλειάς δύο χρόνων μεταξύ των εμπλεκόμενων θεάτρων- που θα διαρκέσει έως το 2012. Η δράση του θα μπορούσε να συνοψιστεί στα εξής: ετήσια παραγωγή και περιοδεία μεγάλων παραστάσεων από κάθε θεατρικό οργανισμό, υποστήριξη έξι νέων σκηνοθετών με σεμινάρια και συνεργασία με κάποιον από τους θεατρικούς οργανισμούς, καθιέρωση ευρωπαΐκής έρευνας αλλά και εκπαίδευση νεών ηθοποιών.

Μάλλον καλό «ποδαρικό» έκανε στον «Prospero» ο Τόμας Οστερμάγερ, αν κρίνουμε από την κριτική της «Μοντ» για τον «Τζον Γαβριήλ Μπόρκμαν»: «Το έργο του Ιψεν μπορεί να διαβαστεί ως μια αυτοψία της ενδόμυχης και οικογενειακής καταστροφής. Στο ίδιο κλίμα βρίσκεται και ο Οστερμάγερ. Μέσα σε ένα υπαινικτικό ντεκόρ, ο ηγέτης της βερολινέζικης «Σαουμπίνε» υπογράφει μια παράσταση για την ψυχρή βία και την παραχωρεί με απόλυτη εμπιστοσύνη στους ηθοποιούς του. Χάρις σε αυτούς συμβαίνουν όλα, και είναι καταπληκτικό να βλέπεις ανθρώπους να συνδιαλέγονται τόσο αρμονικά, όπως τον Ζόζεφ Μπίρμπιχλερ (Μπόρκμαν), την Κρίστεν Ντεν (Γκουνχίλντ) και την Αντζελα Βίνκλερ (Ελα), ένα τρίο ανθολογίας, που μας οδηγεί στον πυρήνα της κατακερματισμένης ανθρώπινης καρδιάς».

ΧΡΥΣΟΥΛΑ ΠΑΠΑΪΩΑΝΝΟΥ, ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ – 30/12/2008
Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: