Η εξέγερση έκλεψε την παράσταση

Ο καλλιτεχνικός κόσμος, που υπολόγισε στη χριστουγεννιάτικη περίοδο για να ζήσει επιτέλους την εισπρακτική του ανάταση, είδε τις φιλοδοξίες του να γκρεμίζονται. Πρεμιέρες μετατέθηκαν. Εκδηλώσεις ακυρώνονται η μία μετά την άλλη. Οι κινηματογράφοι μετρούν πτώση 50%. Οι προπωλήσεις των θεάτρων αλλά και των συναυλιών που κυρίως πραγματοποιούνται σε κεντρικά σημεία της πόλης έχουν μειωθεί αισθητά. Θεατρικές σκηνές που βρίσκονται περιμετρικά των επίμαχων οδών επιδιορθώνουν μικροζημιές στις βιτρίνες και τα ταμεία τους και αναγκάζονται να παίξουν με τους λίγους τολμηρούς που δεν φοβούνται να πλησιάσουν στο επίκεντρο των εξελίξεων. Για εορταστικές εκδηλώσεις και πάρτι, ούτε λόγος.

Μεγάλες οι απώλειες για τους κινηματογράφους («Αστυ») και το «Νέο Ελληνικό Θέατρο» του Γιώργου Αρμένη, ελάχιστες, όμως, για τη «Μήδεια» του Παπαϊωάννου, που συνεχίζει στο «Παλλάς» αλλά και τους Γκόταν Πρότζεκτ -τη μοναδική μεγάλη συναυλία των ημερών- αύριο στο «Αθηνών Αρένα».

**«Μετά από 40 χρόνια δουλειάς στο θέατρο, είμαι σε απελπισία. Ακυρώθηκαν όλες οι αγορασμένες παραστάσεις μου, έχω εισπνεύσει ό,τι χημικά μπορείτε να φανταστείτε» λέει ο Γιώργος Αρμένης, που βλέπει εδώ και 15 μέρες το «Νέο Ελληνικό Θέατρό» του στα Εξάρχεια να μαραζώνει. «Οι σύλλογοι που είχαν κλείσει τα εισιτήρια τηλεφωνούν τρομοκρατημένοι, τα πούλμαν αρνούνται να πλησιάσουν. Οι μεγάλες εταιρείες που λυμαίνονται το θεατρικό τοπίο δεν κινδυνεύουν γιατί ακόμα κι αν χάνουν χρήματα από τα κεντρικά τους θέατρα, θα βρουν τρόπο να εισπράξουν από τα περιφερειακά τους. Εγώ είμαι μόνος με τέσσερα δάνεια να με κυνηγάνε. Πώς θα πληρώσω δώρο Χριστουγέννων όταν δεν έχω εισπράξει ούτε ένα ευρώ εδώ και μέρες;»

  • Κάμψη έως και 70%

*Ανάλογη είναι η κατάσταση και σε ένα γειτονικό θέατρο, τον «Φούρνο». Η Θεατρική Ομάδα Νουκέντρα, που επρόκειτο να ανεβάσει τα «Ταξίδια» της Κατερίνας Διακουμοπούλου, ακύρωσε την προγραμματισμένη πρεμιέρα αφού το θέατρο βρίσκεται «μεταξύ Σκύλλας και Χάρυβδης, δηλαδή ανάμεσα στην Ιπποκράτους και τη Χαριλάου Τρικούπη» λέει χαρακτηριστικά η Ελένη Πετράκου, μέλος του θιάσου. Δυσκολίες, επίσης, αντιμετωπίζουν το «Αγγέλων βήμα» (στη Σατωβριάνδου), που παρέμεινε κλειστό για κάποιες μέρες, αλλά και παραστάσεις που επαναλαμβάνονται φέτος λόγω της μεγάλης περσινής τους επιτυχίας. Το «Γάλα», για παράδειγμα, που ανεβάζει η Αννα Βαγενά στο «Θέατρο Βασιλάκου» ή ο «Τζον Γαβριήλ Μπόρκμαν» στο «Αλμα» παρουσίασαν κάμψη έως και 70% το πρώτο δεκαήμερο των επεισοδίων.

*Μεγάλη πτώση καταγράφεται και στο «104 Θέατρο Λόγου και Τέχνης», όπου ο Στέλιος Μάινας ανεβάζει τον «Κύριο Επισκοπάκη» του Ανδρέα Μήτσου.

«Οι καθημερινές μας κρατήσεις κυμαίνονταν μεταξύ 30 και 70 ατόμων. Ποτέ λιγότερο» λέει εκ μέρους του θεάτρου η Πωλίνα Καραναστάση.

«Είναι εξαιρετικά μειωμένη η κίνηση. Με το που ανακοινώνεται το επόμενο συλλαλητήριο κόβεται κάθε επικοινωνία με τον έξω κόσμο. Παγώνουν τα τηλέφωνα. Ερημιά στους δρόμους που άλλοτε έσφυζαν από ζωή. Σκεφτείτε ότι χθες παίξαμε με 10 άτομα, γείτονες από τις γύρω πολυκατοικίες. Παρ’ όλα αυτά τα Εξάρχεια, αν εξαιρέσεις μερικούς αναποδογυρισμένους κάδους, μετρούν πολύ λιγότερες ζημιές σε σχέση με το υπόλοιπο κέντρο. Ο φόβος είναι που μας απομονώνει, όχι ο πραγματικός κίνδυνος».

*Αλώβητο από την κρίση φαίνεται πως βγαίνει το φαινόμενο Παπαϊωάννου, αφού η «Μήδειά» του εξακολουθεί να γεμίζει το «Παλλάς». Ακόμα κι αν έξω από το θέατρο δεν είχε μείνει τίποτα όρθιο. «Την Κυριακή, αμέσως μετά τη δολοφονία Γρηγορόπουλου, είχαμε 1.250 θεατές» λέει η Αργυρώ Μποζώνη εκ μέρους της Ελληνικής Θεαμάτων. «Ούτε στη ροή της προπώλησης καταγράφεται προς το παρόν ύφεση, αφού τα εισιτήρια που πουλάμε είναι για τον Ιανουάριο. Θέλω να ελπίζω πως ο κόσμος -τουλάχιστον για την περίοδο των γιορτών- θα προσπαθήσει να ξεφύγει από την κατάθλιψη που γεννά μια βόλτα στο έρημο κέντρο της Αθήνας και θα έρθει στο θέατρο. Προς το παρόν οι πρώτες σοβαρές επιπτώσεις θα φανούν στις παραστάσεις ρεπερτορίου. Αντιθέτως, η κωμωδία θα πληγεί τελευταία».

*Ο Σεραφείμ Σίλας, που μαζί με τον Γιώργο Χατζηπαύλου παρουσιάζουν κάθε Παρασκευή και Σάββατο την παράσταση stand up comedy «Αι δύο μονόλογοι» στο θέατρο «Παραμυθίας», επιβεβαιώνει τα παραπάνω. «Δεν έχει παρατηρηθεί ιδιαίτερη κάμψη. Αφ’ ενός γιατί δεν είμαστε γεωγραφικά κοντά στο πρόβλημα, αφ’ ετέρου γιατί η σάτιρα είναι το ενδεδειγμένο καλλιτεχνικό αντίδοτο. Οπως έλεγε και ο Σαρτρ, «ποτέ δεν ήμασταν τόσο ελεύθεροι όσο στην Κατοχή. Σε δύσκολες στιγμές ο κόσμος έχει ανάγκη την τέχνη και το γέλιο». Ετσι εξηγείται, επίσης, ότι σχεδόν όλες οι κωμωδίες από τις «Οκτώ γυναίκες» στην Πειραιώς μέχρι το «Φιόρο του λεβάντε» στο «Ανεσις» συνεχίζουν και σκίζουν.

*Μικροζημιές μετρά και το Εθνικό Θέατρο. Οι σκηνές του κέντρου, σε αντίθεση με το «Ξύπνημα της άνοιξης» στο Γκάζι, που εξακολουθεί να πηγαίνει περίφημα, έχουν προβλήματα: «Το ταμείο του Θεάτρου Κοτοπούλη δέχτηκε μια μικρή επίθεση, ενώ υπάρχει και μια κάμψη 20% στην προσέλευση του κοινού στο «Ημέρωμα της στρίγγλας» που παίζεται εκεί. Τέλος, η παιδική σκηνή που τις καθημερινές λειτουργεί με σχολεία ακύρωσε όλες τις παραστάσεις μέχρι τώρα. Ωστόσο, οι Κυριακές πάνε περίφημα», λέει η υπεύθυνη επικοινωνίας Σάσα Παπαχριστοπούλου.

**Στον χώρο του σινεμά, τα επεισόδια απλώς προστέθηκαν στη μεγάλη ύφεση των τελευταίων ετών, αποτέλεσμα της οποίας ήταν να κλείσει το 30% των κινηματογράφων. «Τα επεισόδια οδήγησαν τους κινηματογράφους σε μια μεγάλη βουτιά. Τα εισιτήρια στους κεντρικούς κινηματογράφους τις μέρες που ακολούθησαν τα γεγονότα μειώθηκαν τουλάχιστον κατά 50%» λέει χαρακτηριστικά ο Μάκης Διαμαντόπουλος της Odeon. «Κι αυτό διότι η κύρια πελατεία των κινηματογράφων είναι οι πολύ νέοι. Και αφού αυτοί βρίσκονται σε κατάσταση οργής και θυμού σίγουρα η προτεραιότητά τους δεν είναι το σινεμά. Περισσότερο διάθεση για κουβέντα έχουν, που σημαίνει πως θα προτιμήσουν το σπίτι ή καμιά ταβέρνα».

*Την κατάσταση επιδεινώνουν οι προβληματικές μετακινήσεις: η δυσκολία στην πρόσβαση, τα μπλόκα, οι συγκοινωνίες, που υπολειτουργούν, ο φόβος του κόσμου μην εμπλακεί στα επεισόδια ακόμα και η αγωνία για το πού θα αφήσει κανείς το αυτοκίνητό του.

«Κυρίως, όμως, λείπει η διάθεση. Αλλωστε, σε ένα τέτοιο κλίμα ανησυχίας το σινεμά είναι πάντα πιο ευάλωτο. Δυστυχώς τα επεισόδια ήρθαν να προστεθούν στην τερατώδη πειρατεία». Ακόμα μεγαλύτερο το κρίμα για τις ελληνικές ταινίες («Καλά κρυμμένα μυστικά-Αθανασία» και ο «Ηλίας του 16ου») που ατύχησαν χρονικά και προς το παρόν δεν αποδίδουν τα αναμενόμενα.

*Στην καρδιά των γεγονότων, την πλατεία Κοραή, ακριβώς απέναντι από το Πανεπιστήμιο, βρίσκεται και ο κινηματογράφος «Αστυ».

«Οντως, σημειώθηκε πτώση 25%. Εκεί που θα κάναμε 800 εισιτήρια, κόψαμε τελικά 500» δηλώνει ο Δημήτρης Στεργιάκης της «ΑΜΑ Films». «Οι περιορισμένες απώλειες σχετίζονται με το ότι παίζουμε το «Ανάμεσα στους τοίχους», μια ταινία νεανική, που θίγει το ζήτημα της παιδείας και του νεαρόκοσμου. Ο φοιτητόκοσμος τη στηρίζει ακόμα κι αυτές τις μέρες. Ανεξάρτητα από τη συγκεκριμένη ταινία, θεωρώ πως το παλιρροϊκό κύμα θα μας συμπαρασύρει όλους».

**Σε ό,τι αφορά τη μουσική, «τριγμούς» δέχτηκαν όλες οι μεγάλες προγραμματισμένες συναυλίες. Η Μόνικα για παράδειγμα μετέθεσε τη συναυλία της 11ης Δεκεμβρίου στο «Γκαγκάριν» για τις 20 Ιανουαρίου. Οι Τσέχοι Ντελαντάπ δεν έπαιξαν στις 12 και 13 στο «Γκαζάρτε», ενώ, η αυριανή συναυλία των Γκόταν Πρότζεκτ θα γίνει παρόλο που το κοινό αρχικά σίστασε. «Ποτέ δεν σκεφτήκαμε να την ακυρώσουμε διότι οι Γκόταν έχουν από μόνοι τους μια δυναμική», λέει ο εκ των διοργανωτών Διονύσης Ποτσολάκης.

«Σαφώς και με το ξέσπασμα των επεισοδίων υπήρξε μια κάμψη της τάξεως του 20% στην προπώληση αλλά αυτό διήρκησε μόλις μια εβδομάδα».

Μειωμένες και οι προπωλήσεις

**Στα Εξάρχεια, όμως, εδρεύει εδώ και χρόνια η «Cheap Art» (Α. Μεταξά 25), η οποία ανέβαλε για μερικές μέρες τα εγκαίνια της φετινής χριστουγεννιάτικης έκθεσής της με φτηνά έργα τέχνης. «Ολη την εβδομάδα ήμασταν ανοιχτά από τις 2 το μεσημέρι μέχρι τις 9 το βράδυ. Είχαμε αρκετό κόσμο αλλά βεβαίως όχι τόσο πολύ, ως συνήθως. Ασφαλώς και το θέμα συζήτησης περιστρεφόταν γύρω στα τραγικά γεγονότα» λέει ο υπεύθυνος του χώρου, Γιώργος Γεωργακόπουλος. «Ο κόσμος της περιοχής έχει μια σχετική ανασφάλεια για το τι πρόκειται να συμβεί από εδώ και στο εξής. Σίγουρα, όμως, δεν είναι φοβισμένοι. Θα έλεγα είναι παγωμένοι. Δεν μπορούν να πιστέψουν πώς και γιατί σκοτώθηκε το παιδί. Αλλωστε, είμαστε εξοικειωμένοι με τις ταραχές γιατί τα Εξάρχεια ήταν πάντοτε στο μάτι του κυκλώνα. Σκεφτείτε ότι το 1985 ζήσαμε και τη δολοφονία Καλτεζά».

**Η πρυτανεία της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών βρίσκεται στην καρδιά των γεγονότων, στο Πολυτεχνείο, ενώ τα εργαστήρια στην Πειραιώς, στου Ρέντη, τελούν υπό φοιτητική κατάληψη. Ετσι, αναβλήθηκε η έκθεση των αποφοίτων της σχολής και η τελετή αναγόρευσης του ζωγράφου Γιάννη Κουνέλλη σε επίτιμο καθηγητή της ΑΣΚΤ.

Της ΜΑΤΟΥΛΑΣ ΚΟΥΣΤΕΝΗ, ΚΥΡΙΑΚΑΤΙΚΗ ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ / 7 – 21/12/2008

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: