Ερωτικές ορμές στο Γκάζι – Το ξύπνημα της άνοιξης

Με ροκ διάθεση και εφηβικό πάθος έκανε την πρεμιέρα της η παράσταση «Το ξύπνημα της άνοιξης» του Βέντεκιντ, η νέα παραγωγή του Εθνικού Θεάτρου σε σκηνοθεσία του Ν. Μαστοράκη

ΜΥΡΤΩ ΛΟΒΕΡΔΟΥ, Το ΒΗΜΑ, 23/11/2008

Η Ιωάννα Παππά και ο Κωνσταντίνος Παπαχρόνης σε στιγμιότυπο από την παράσταση


Εργο-σκάνδαλο για την εποχή του, έργο που ακόμη και σήμερα σκανδαλίζει το κοινό, καθώς καταπιάνεται με το θέμα της σεξουαλικότητας στην εφηβεία, «Το ξύπνημα της άνοιξης» του Φρανκ Βέντεκιντ έδωσε προχθές το βράδυ την επίσημη πρεμιέρα του. Στην παράσταση του Εθνικού Θεάτρου που ανέβηκε στο Σύγχρονο Θέατρο της Αθήνας, στο Γκάζι, 16 νέα παιδιά, 16 ηθοποιοί της νεότερης γενιάς, στη σκηνοθεσία του Νίκου Μαστοράκη βίωσαν καταστάσεις που δεν συνηθίζουμε να επιδεικνύουμε στους άλλους. Με τις ορμές τους να έρχονται σε πρώτο πλάνο, ο Μέλχιορ, η Βέντλα, ο Μόριτς, ο Οττο, η Ινα, η Ιλζέ και όλοι οι άλλοι μοιράστηκαν μαζί μας την αναζήτηση της ερωτικής ικανοποίησης, την ερωτική πράξη, αλλά και τον πόνο, τον θάνατο – όλα επί σκηνής.

Μαυροπίνακες πυκνογραμμένοι με κιμωλία και στοιβαγμένα βιβλία επάνω σε τραπέζια-θρανία δεν άργησαν να μεταβληθούν σε πεδίο μάχης για τους εξοργισμένους εφήβους που υπό τους ήχους σειράς ροκ τραγουδιών (αλλά και το «Life is a mystery» της Μαντόνα) προσπαθούσαν να εκτονωθούν. Κάπου ανάμεσα στον πόθο και το πάθος, την απορία και την αναζήτηση, οι δεκαπεντάχρονοι μαθητές, ντυμένοι με σύγχρονα, καθημερινά ρούχα, έρχονταν σε απόλυτη αντιπαράθεση με την όψη των γονιών και των δασκάλων τους: Ανδρείκελα και ξυλοπόδαροι, μανάδες με τεράστιους μαστούς, σαν κούκλες βγαλμένες από εφιαλτικά παραμύθια, όλοι και όλα σε αποχρώσεις του γκρι, αποτέλεσαν εξαιρετική εικαστική ιδέα, απόλυτα ενταγμένη στη σκηνοθεσία.

Το έργο, μικρές σκηνές που διαδέχονται η μία την άλλη, δεν θα μπορούσε να μην περιλαμβάνει κυριολεκτικά «το ξύπνημα της άνοιξης»: Ο αυνανισμός του Οττο (Ομηρος Πουλάκης) ενώπιον μιας γυμνής Αφροδίτης ή ο αυνανισμός των τριών αγοριών που είναι κλεισμένα σε αναμορφωτήριο. Η ερωτική πράξη ανάμεσα στην άσπιλη και αθώα Βέντλα (Ιωάννα Παππά) και στον πιο έμπειρο Μέλχιορ (Κωνσταντίνος Παπαχρόνης) ή η συνεύρεση δύο αγοριών (Θάνος Τοκάκης – Μιχάλης Φωτόπουλος) – που αν και το καθένα ονειρεύεται μια οικογένεια για το μέλλον, μοιράζεται προς το παρόν μια κρυφή σχέση – έρχονται σαν φυσική συνέχεια σκέψεων και προβληματισμών. Το ίδιο ισχύει και για τα σώματα που ξεγυμνώνονται μπροστά στον θάνατο – όταν ο Μόριτς (Προμηθέας Αλειφερόπουλος) αυτοκτονεί ή η Βέντλα πεθαίνει πάνω στην άμβλωση (σε μια συγκλονιστικά άγρια σκηνή, με την Αννίτα Κούλη εξαιρετική μαία).

Συνδυάζοντας εξπρεσιονιστικά στοιχεία καθώς και γκροτέσκα – με τη μητέρα της Βέντλα (Αγγελική Καρυστινού) να φτιάχνει μια ενδιαφέρουσα περσόνα και τη σκηνή με τους καθηγητές αμέσως μετά το διάλειμμα να κερδίζει τις εντυπώσεις -, η παράσταση υποστήριξε και τη χιουμοριστική διάθεση του Βέντεκιντ – εξαιρετικό δείγμα η είσοδος της πόρνης Ιλζέ από την Αλκηστη Πουλοπούλου. Και έχει δίκαιο ο σκηνοθέτης όταν τονίζει ότι «η μεγαλύτερη δυσκολία του έργου είναι το ίδιο το θέμα. Γιατί εμείς έχουμε απομακρυνθεί από αυτήν την ηλικία και μιλάμε σχετικά λίγο θεωρητικά για αυτό. Ο Βέντεκιντ όταν έγραψε το έργο (σ.σ.: 1891) ήταν πολύ νέος, και γι΄ αυτό είναι αξιοθαύμαστο το ότι κατάφερε να το κάνει συμπαντικό».

Η παράσταση άρεσε στο κοινό (παρά ορισμένες ενστάσεις για την τρίωρη διάρκεια του έργου) που χειροκρότησε δυνατά τον θίασο. Ηταν εκεί, μεταξύ άλλων, ο Λευτέρης Βογιατζής, η Μάγια Λυμπεροπούλου, η Λυδία Φωτοπούλου, ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος (ο γιος του Μίλτος Σωτηριάδης παίζει στην παράσταση), αλλά και η Μαρία Αλιφέρη (μια που είναι ανιψιός της ένας από τους πρωταγωνιστές, ο Προμηθέας Αλειφερόπουλος), η Ελένη Ανουσάκη, ο Σπύρος Σακκάς και πολλοί άλλοι.

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: